Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Angelika

Handduk framför förgassarna

Rekommendera Poster

Hejsan alla båtälskare! ;)

Jag har en båt med en mercury 50 hk från 1978 på.. Den går sådär... den startar med full choke, lite svårstartad, sen går den bara på full gas... Men sätter man en handduk framför förgasarna så går den riktigt bra..varför? Någon som vet vad felet är? Har man luftfilter i en båtmotor? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut har man luftfiltret på en utombordare, men det funkar lika bra med handdukar, passa på nu efter upptagning när IKEA kör sin julrea! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handuk i insuget ger samma effekt som att choka motorn. Mao får din motor för lite bensin. Genomgång av förgasaren borde lösa problemet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jaha.. Men den går ju på full gas.. Då kan den väl inte få för lite bensin? Och om de blir bättre med handduk framför, får den för mycket luft då? Vi får inte riktigt ihop de..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När ni sätter en handuk för insuget så får motorn mindre luft. Mao blir bränsleluftblandningen fetare. När man använder choken på en motor så hindrar ett spjäll luftflödet till förgasare. Mao samma funktion. Vad ni kan testa är att varva upp motorn med hjälp av handuk och choke. När ni har fullgas och fått upp varvtal så släpper ni choke och handuk med fortsatt full gas. Ibland kan detta göra att skit och kristaller i förgasaren släpper

Att motorn går på fullgas är just för att då får den mer bensin. Med belastning skulle motorn troligtvis dö eller gå illa. Vet inte om det finns låg/högfart del på förgasarna. I så fall är det lågfartsdelen som är igensatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänker att du skojar när du skriver att man har luftfiltret på en utombordare, men mera seriöst så har jag aldrig haft det på någon av mina. I mina vatten brukar det inte vara speciellt dammigt när man kör båt.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag också rekomenderade IKEA som inköpsställe så förstår jag din misstanke, du har så rätt...wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A, okej... Vi får kolla på det och prova de :) Känns som att vi gjort allt, min kompis har haft isär förgasarna hur många gånger som helst och kollat och grejat och bytt packningar osv.. Men ändå får vi det inte att funka.. mer än när vi tar en handduk framför förgasarna :/

Men som sagt, vi får prova de.. Tack för tipset :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm, okej... bra att någon kan svara lite mer seriöst, tack för svaret... De va de jag misstänkte, att det inte skulle va de... men ville fråga för säkerhets skull... i och med att motorn gick bra när vi prova att sätta handduk framför.. Jag är tjej, jag brukar inte hålla på med motorer överhuvudtaget, så jag tycker inte de e konstigt att jag inte viste de... Plus att jag har frågat flera stycken som har hållt på lite mer med motorer, och dem viste inte heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du skruvar isär hela motorn, prova att justera förgasaren på skruvarna (brukar väl finnas två...), hade liknande problem på en liten bensininombordare, det visade sig att justerskruvarna stod åt h-e. Ställde om efter manualen, problemet löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de har vi gjort, vi har haft dem i alla lägen som går skulle jag tro.. Har skruvat bit för bit men inget blir bra :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har skit i lågfartsmunstyckena. ta bort och gör rent. Antagligen har du kört utan bränslestabilisering och då kommer detta som ett brev på posten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A, okej... de e det vi inte kommer åt... skruvarna sitter fast eller vad det va.. men vi får försöka igen.. Vi har köpt båten nu, så kan hända att dem som hade den innan har gjort de... tack för tipset :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det samma motor som Peter253 skriver om?? Han pratar också om handuk mot förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp de e de.. När jag hade lagt upp inlägget så såg jag att han hade skrivit här, de hade jag ingen aning om :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
om motorn gått bra tidigare (t.ex. för några år sedan), så var troligtvis förgasarna rätt justerade då. Sen har det troligtvis blivit avlagrignar / skit eller liknande i något av munstyckena inne i förgasarna.

Jag skulle rekommendera att du provar köra motorn med fräsch bensin och något seriöst bränslesystem-rengöringsmedel först (vi använder Marine Formula STA-BIL på Froggy Marin). Det löser 9 av 10 problem av den typen du har.

Om du har ett munstycke som täppts till av gammal bensin (modern bensin kan få utfällnigar och slemliknande klägg i sig om de står längre tid och dessa brukar fastna i munstycken i förgasarna) - och du justerar förgasarna med skitiga munstycken - så kommer motorn gå dåligt när skiten sen försvinner.

Rätt sätt på en motor som tidigare gått bra är att se till att förgasarna och övriga bränslesystemet är ok innan du börjar justera förgasarna. 

I just ert fall så verkar motorn få för lite bensin i förhållande till luftmängden. Detta är ett typexempel på vad som händer när ett munstycke får lite skit / avlagringar i sig.
Hålet i munstycket som jag pratar om är oftas väldigt litet, så om man inte tittar riktigt noga är det lätt att man missar detta när man gör rent förgasaren manuellt. Vi brukar använda ultraljudstvätt för att få rent munstycken i de fall en vanlig bränslestabilisator inte löser problemet - har du inte tillgång en ultraljudstvätt går det normalt lika bra att göra rent munstyckena manuellt bara man är noggrann.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...