Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
teddes_lilla_trip

Bästa kanalvägen till Medelhavet;

Rekommendera Poster

Hej! Har läst utsjöskeppare med kanalintyg men tycker att handboken för kanalfarare är totalt förvirrande gällande bästa vägval mot Medelhavet. Jag har en långkölad båt som sticker 1,10-1,20. Kan göra max ca 5-6 kt för motor. Vilken är bästa vägen om jag helst vill gå genom Kielkanalen (som jag vet inte heter så) för att sedan ta mig in i kanalsystemet utan några längre överseglingar på Nordsjön? Jag söker bästa och snabbaste vägen med hänsyn till mina förutsättningar. Avser att färdas under oktober/november/december.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken väg som är den bästa OCH snabbaste kan man diskutera. En bra början kan vara på www.eurocanals.com - köp CDn där finns allt du behöver veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog en titt på dessa papperskort, det var lite imponerande. Jag som är van att segla på Vättern tyckte att de mörkblå områdena hade bra mariginaler, 50 meter :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ohoy! Leta rätt på hemsidan Kanaltur av Per Abrahamsson - En fantastisk sajt med massor av aktuell info. Själva är vi nu på väg ner till kanalsystemet, fast med infart Travemunde och befinner oss i Gislövs Läge i vänta npå bättre väder för överfarte ntill Klinteholm, Danmark. Vi kommer att övervintra i Paris, Amsterdam eller i Harleem. Masten lämnas på Böbs Werft i Travemunde, i vår får den ochnriggen pka lastbil till Port Saint Louis (utfarten till Meddlhavet). Läs gärna mer på vår blogg http://mah-yann.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att slå ett slag för MarinWiki igen, http://marinwiki.se

Det börjar adderas lite info även utanför den Svenska kusten.

Fyll gärna på.
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...