Dikkie 0 Postad 10 September , 2012 Hej! Har en Johnson 70HP, som enligt säljaren är en 1998-års modell. Den går väldigt dåligt på tomgång, det är värre när den är varm. Den hostar och tillslut dör den helt. Lägger jag i växel på tomgång så tuggar den lite och sedan dör den. Vid mer gaspådrag så går den som en klocka. Den startar alltid fint igen och ger man den lite gas på tomgång så går den. Har rengjort förgasarna och kollat tändningen och det ser bra ut. Ny tank och nytt bränslefilter sitter också på. Är dock lite osäker på hur man ställer tomgången samt hur blandskruvarna ska justeras? Någon som har en Johnson-motor sedan 90-talet som har erfarenhet? En fråga till, ska spjällen i förgasarna vara helt stängda vid tomgång? Några idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
polxlt 0 Postad 10 September , 2012 Om spjället är helt stängt tyder väl på att choken används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 14 September , 2012 Membranet i bränslepumpen kanske , funkar på höga varv men på låga orkar pumpen ej med att pumpa p.g.a slut membran med en tanke bara /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel_76 0 Postad 20 Februari , 2013 Hej. Jag har exakt samma problem med min Johnson 50 hp, öppnar jag spjällen så går den bra på hög tomgång men lägger jag den i normalläge så dör den om jag inte hinner lägga i växel med lite gaspådrag...hyperirriterande vid angöring mm. Fick du någon lösning på detta problemet får du gärna kontakta mig. Mvh Daniel ps. har dessutom en liten vippa som sitter på en venil på sidan av motorn innanför locket, med den kan jag justera varvtalet och står den inte på max kan jag inte starta motorn, när motorn är igång får jag vrida ner vippa, på med locket och köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 20 Februari , 2013 Jag tror som talaren ovan; bränslepumpen som inte suger tätt/orkar med på låga varv, eller att den helt enkelt tar tjuvluft bakom förgasaren. Det senare problemet testar du lätt med startgas runt anslutningen. Men som sagt, skulle byta membran i bränslepumpen - trevligt att ha gjort ändå. Innan dess kan du ju kolla stiften efter lite tomgångshostande - är de nästintill snustorra så får den ju inte bensin och med en ren förgasare och tank har du bara en felande länk (med reservation för att det inte är kompressionen i största allmänhet som gettt sig sedan tidigare ras) Att spjällen är stängda vid tomgång är enligt mina erfarenheter fullt normalt. På tomgångsgas är det bara tändningen som styr varvtalet på mina motorer - spjällen är stängda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dikkie 0 Postad 19 Juli , 2013 Hej igen! Nu är det säsong igen och problemen fortsätter Har läst runt en hel del på olika forum och det känns faktiskt som att det kan vara bränslepumpen. Många säger att det blir betydligt bättre om man byter ut VRO-Pumpen mot en vanlig pump. Oljeblandningen är ju ändå bortkopplad, så jag måste i vilket fall blanda bensin och olja själv. Ska se om jag kan få tag på ett membran, någon idé vart jag kan hitta ett? Är det svårt att plocka ner pumpen och byta själv? Har laddat upp ett par klipp som visar problemet tydligare: Video-klipp: Motorn dör när man går ner från lite högre varvtal till tomgång Motorn dör när choken gått ur, då motorn varvar ner. Full fart och motorn går som en klocka.. ÄR rätt så ny på området så all hjälp uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MD47 0 Postad 2 Augusti , 2013 Hej Jag har exakt samma problem med min Evinrude 70hk (modellår 1998). Jag kör dock fortfarande med separat oljetank. Motorn puffar till på tomgång och stannar men går i övrigt mycket bra. När det gäller delar så rekommenderar jag Lidingö Marin där jag själv har beställt delar och är mycket nöjd. //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MD47 0 Postad 3 Augusti , 2013 Nu har jag varit nere och kikat på motorn och fann ett fel. Luftskruvarna var olika inställda på förgasarna, så jag skruvade dem i botten och drog ut dem 3,5 varv. Nu går motorn rent och fint på tomgång och har ingen tendens på att tjuvstanna. Ett tips, ta en penna och kladda på ena skruvskallens halva så blir det lättare att ha koll på varven. MVH// Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Augusti , 2013 MD47: Enligt manualen ska tomgångsskruvarna stå mellan 2 - 2,75 varv ut. Du fetar alltså din motor mer än vad manualen rekommenderar för att få den o gå riktigt. Får mej omedelbart o misstänka att motorn går för kallt, kolla termostaten, den är väldigt ofta orsaken till att 2-taktare inte går ordentligt på tomgång.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MD47 0 Postad 3 Augusti , 2013 Justerade bara dessa lite snabbt innan jag skulle ut på sjön. Justerade tills den gick rent och fint. Jag har justerat dessa skruvar tidigare både på Yamaha och Suzuki från tidigt 90tal, och ingen av dessa justerades enligt manualen. Fick även rådet av en meck att justera tills den går bra, då det kan skilja sig lite på motorer med några år på nacken. Min motor går klockrent med den inställningen så det räcker för min del. Så går det inte med den inställningen som du angav så får man justera lite i taget tills snurran går bra. //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Augusti , 2013 Mmm.. Min erfarenhet är precis tvärtom, går inte motorn på orginalinställningarna har man andra problem. Men det är ju upp till var o en om man vill medicinera bort symptomen eller verkligen bota sjukdomen.. Medicin brukar ju tyvärr ha biverkningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MD47 0 Postad 3 Augusti , 2013 Det är ju upp till var och en. Har man en gammal motor som man får att gå klockrent trots att det inte är helt enligt manualen så finns det ju ingen anledning att riva vidare om man inte har det som hobby. Det finns en regel som säger att man ska inte mecka en motor som fungerar och det håller i alla fall jag mig till, precis som många andra. Sen givetvis ska man ju ta reda på vad som orsakat ett ev. fel så att det inte uppstår igen eller riskerar att orsaka andra skador, men små justeringar som mitt fall kräver inga efterforskningar. Min motor hade stått still i några år något isärplockad pga mindre defekt som tidigare ägare inte orkade ta itu med. Vill klargöra attt i mitt fall så var det ingen skillnad på kall eller varm motor när den tjuvstannade, utan den betedde sig likadant kall som varm. Sen ska man inte krångla till det när man skruvar. Kolla det enklaste, tändstift/ tändhattar, bränsleslangar, filter m.m. innan man börjar riva förgasare m.m. Tjuvluft är ett vanligt fel på gamla snurror. Termostaten som du nämnde är det inte många som tänker på! Att termostaten kan påverka tomgången negativt om den är defekt är helt korrekt. Kyler den för mycket så blir ju arbetstemperaturen fel. Flera gånger under årens lopp när folk har haft problem med att motorn larmar pga för hög temp. trots att de har bytt impeller så har jag frågat om de har kollat termostaten. Svaret har då blivit: Termostaten, finns det på en utombordare, vart sitter den!?!?... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser