Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
nafen

Kalibrering bränsletanksmätare / Smartcraft

Rekommendera Poster

Har precis bytt till en Mercury F115 EFI på min RYDS 568 och har nu problem med att få fram bränslemängden i tanken genom de nya Smartcraftinstrumenten .Tycker mig ha följt instruktionsboken punkt för punkt, när jag kalibrerar inställningarna(angett tankvolym mm.) men får ingen minskning av mängden bränsle i displayen när jag kör.

Däremot får jag info om hur mycket bränsle som motorn har gjort av med, så flödesmätningen verkar ju fungera

Bränsletanksmätaren i tanken är originalmonterad från RYDS (Vet ej modell), och ska enl. serviceteknikern fungera utmärkt ihop med Smartcraftinstrument.

Finns det någon som har tips på vad som kan vara galet? Båtfirman som installerade instrumenten vet ej vad som kan vara felet, och jag har för närvarande ingen möjlighet att få in båten på verkstaden igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fruktansvärt dum fråga men har ni kopplat in givaren till smartcraften? Det finns en kabelsats som heter typ Boat harness el något liknande Som kopplas mellan tankgivaren och motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får försöka kolla eldragningen, men enl. teknikern som jag pratade med på firman, så hade han dragit en ny kabel mellan tankgivaren och motorn, så det borde ju vara rätt gjort.

Det jag kan göra är ju att kolla upp så att kabeln verkar sitta fast ordentligt i bägge ändar, annars vet jag inte riktigt vad jag ska kolla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har en helt ny 568 GTS med 90 optimax med dessa problem och enligt min handlare och Ryds AB är detta på grund av dubbeljordning av tankarmaturen eller dess givare som är grundproblemet. Man får helt enkelt dra helt ny kabelstam från tank/motor/SmartCraft för att få detta funktionellt. ( Så som jag uppfattade detta iaf). Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vid inlämnandet för motorservice, hittades felet till varför bränslemätaren inte fungerat.

Tydligen så var det en jordkabel som var av...

Nu väntar inkoppling av en sep. tilt och en sep. bränsletanksmätare, så jag slipper bläddra fram detta i displayerna på tach- och spedometer.

Förhoppningsvis kommer allt att fungera när det blir dags för sjösättning om ca. 6 månader...smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...