Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Bene343

Avmastning utan att skada Vindex mm?

Rekommendera Poster

Hej Har denna säsong bytt upp mig från en Maxi 77 till en Beneteau 343 och nu börjar vi närma oss första avmastningen. Mastkranen är högre än masterna på båda båtarna och har en kedja som slutar i bandet som man lägger runt masten. På Maxi'n försökte vi första året att bara ta av masten med Vindexen på vilket resulterade i att den pekade åt alla väderstreck samtidigt när allt var över då kedjan trasslade in sig i den. Följande säsonger klättrade vi upp i mastkranen ock tog av den först. På nya båten är detta inte ett alternativ då vindmätare, antenner mm sitter fastmonterat. Så vad jag nu behöver är bra tips på hur jag undviker instrument-sallad. Det sitter instrument både för och akter över högst upp på masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar låta yttervantet som är på utsidan av båten sitta kvar vilket resulterar i att masten ej kan braka in i mastkranen när man lyfter av den, tvärtom hålls masten ut istället. Likadant gör jag när masten ska på, koppla yttervantet först. Detta fungerar dock bara om man har en mast som står på däck, genomgående funkar ju av förklarliga skäl inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det jag oroar mig för dock är att kedjan från mastkranen trasslar in sig i instrument och antenner längst upp på masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du placera 4 hundrakilos gastar på utsidan oxå så båt och mast lutar från vajern från början. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lägger vår båt så mastfoten ligger vid sidan av kranens topp, så att inte masttoppen kan slå in i kranens topp. Ankarboxen fram är rakt under kranens topp.

Sedan har vi en sling runt masten som jag slår runt strax under övre spridarparet. Hindrar den från att åka upp och knäcka spridarna genom att hålla ner den med en tamp som jag fästat i mastfoten. När man hissat en liten bit lossar vi förstaget och fäller masten bakåt.

Det brukar inte gå lätt, men det brukar gå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en First 35s5 med dubbla spridare. Vi lägger slinget från kroken runt masten ovanför nedersta spridaren. Surrar den med en tamp så att den kan glida uppåt sådär två meter innan tampen surras runt nedersta spridaren. Nu hänger slinget ganska exakt mitt på masten och det är bara att lyfta.

Jag förstår inte riktigt din oro för att kedjan skall fastna i det som sitter i masttoppen. Fast det är klart, er mastkran kanske är högre än vad masten är? Det är inte vår så vi slipper det problemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mastat på och av en Bavaria 36a med partialrigg med allt kvar i riggen förutom segel i sju år... Aldrig några skador.. Lyfte alltid med dirk och storfall i kran som var högre än riggen. Säkrade fall i avlastare och knap på masten. Kommer försöka samma teknik på nuvarande rigg fast fockfall ihop med spinnfall.. Alltid två fall så att ett är som reserv/säkerhet.. På samma sätt riggade vi av och på first 435, Bavaria 44 mfl ett antal gånger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är problemet. Mastkranen är mycket högre än masten så kedjan går helt vertikalt utefter masten och rakt förbi vindmätar instrument mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är något sådant jag får göra. Att helt enkelt ställa båten så att mastkranen hamnar en bir föröver om mastfoten. Förhoppningsvis blir då vonkeln stor nog för att mastkranens kedja ska kunna gå fri från det som är monterat i masttoppen. Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har faktiskt aldrig slagit mig att använda spinnakerfall eller dirk för att kontrollera masten innan jag började kolla runt på forumen här. Smart ide som definitivt kommer att testa. Det borde ju resultera i mycket mer kontroll. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag mastade av sist - juni 2010 - så ville Stefan på Smögenvarvet lyfta i spinnakerfallet när han skulle masta av med sin mobilkran. Jag var ytterst tveksam. Spinakerfallet går ju genom ett block som sitter i en bygel som poppnitts till masttoppen. 

Stefan menade att kraften kom på den knap man fäste spinakerfallt nere på masten och att han alltid gjorde så och att det aldrig hade varit nåt problem.

Avmastningen gick mycket smidigare än när man har slingor och kranarmar eller stora block från mobilkranen som skaver mot masten.

Medan masten var nere byggde jag om masttoppen så att spinnakerfsllsbygeln försvann. Satte dock dit ett block och anbringde en fallina som enbart är avsedd för av och påmastning. Kommer aldrig att masta av på nått annat sätt. 

Om jag skulle ta upp båten på den båtklubb där jag har mitt permnenta båtskjul skulle jag ändå gå till Smögenvarvet och masta av och betala extra för avmastningen trotts att den ingår i priset för upptaget på klubben.

Av och påmastningslinan är den blå till höger i bild

post-945-1394237245,4705_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser






Brukar också lyfta snett på min lilla Amigo 23, men har i och för sig bara en helt lätt 8,3-metersmast. Men TS kanske ändå kan sno nån idè?

Tänker närmast på min metod enligt skissen att låta akterstaget sitta kvar ända tills masten ligger platt på bryggan. Borde väl funka - ihop med andra trix - även på större båtar? Staget förhindrar ju effektivt och beräkningsbart masttoppen ifrån att röra sig framöver mot krantopp eller vajer. :)

Själv har jag en tudelad hanfot på akterstagets nederdel vars ena part jag lossar. Masttoppen kan  då teoretisk röra sig ca 13 centimeter i förlig riktning. Alltså precis lagom för att jag lätt kan lossa förstagets rull-däcksfäste men utan minsta risk för antennsallad.

post-10006646-1394237245,5573_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har enspridar rigg,15m lång (genomgående,atlantrigg,tung!),har två plåthalvor som jag trär i likrännan(plåtarna är bockde i den delen) o sedan skruvar ihop,Ca40cm lång, 10cm bred i lyftändan där tamp till kran o fall fästes,iandra ändan (nederändan) ca:5cm bred, där fästes nedhalet (mothåll), hissar upp till spridarinfästningen spänner fast nedhal o upphal,sedan är det bara att veva på mastkranen! Fungerar kanon!!

 

Lycka till Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt är att koppla lyftkroken på en knap, koppla ett fall om lyft wiren.

post-571-1394237246,0456_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu antar jag att trådstartarens Beneteau 343 har en mast som står på däck och då kan det, som en del också anger, vara klokt att låta mastkranens vajer hamna en bit framför (eller bakom) masten så att inte vajern kan nudda instrumenten i toppen. Att lyfta i t.ex spinnakerfallet, eller som jag brukar göra -i spinnakerbomlyft-fallet, är ett sätt att få bra balans och kontroll.

Men om båten har en genomgående mast är det lite knepigare att lyfta med mastkranens vajer placerad allt för långt framför/bakom masten eftersom masten i dessa fall måste lyftas ett par meter rakt upp. Att försöka lyfta en lutande mast rakt upp genom ett masthål i däck kan vara svårt och dessutom kan mastfoten inne i båten ställa till med en del skador då det ofta finns träinredning strax intill. Min båt är sådan ( med 17,5 m mast) och mitt tips är att lyfta i spinnakerliften och lyfta på framsidan av masten eftersom de flesta master trots allt brukar ha en liten bakåtböj (konisk masttopp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom precis hem efter att ha mastat av med kran för första gången, gick hur bra som helst ! Fast jag måste erkänna att jag gruvat mig i flera dagar. Mot alla odds klarade sig Vindexen också, peppar, peppar... Får nog krossa den vid sjösättningen istället. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...