Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
fralito

Wellcraft excel 21 V8 EL V6??

Rekommendera Poster

Hej pirater.. Jag har en bekant som är ute efter en båt!! Han har kikat lite på Wellcraft Excel 21 med årsmodell mellan 94-96.. Nu till frågan! Vad är det för nack/fördel med en V8a på 5 liter eller en V6a på 4,3 liter?? Hur stor är skillnaden på bensinförbrukningen?? Är det nåt man som köpare bör titta närmare på vid köp av denna båt?? Kom gärna med så mycket ris och ros som möjligt på dessa modeller!! Det är hans första båt och han vill göra ett klokt val.. Svar uppskattas oerhört mycket. Vh Fralito

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enkelt ..ju starkare motor ju mindre måste den jobba . så , en V8 är att föredra .

Tänk lite som i bilvärlden , vill du ha en 1.6 på en V70 , jo det funkar ..men hur mucke måste du plåga den stackarn . Tänk på att båten alltid är i uppförsbacke , de är tungt de ...!

jag har och haft flera båtar med Åttor , på en 21'' borde det inte vara svårt att ligga strax över litern , för de klarade jag . Hade en Garmin med en GFS 10 flödes mätare så jag fick svar direkt .

1.1L / nm i 25knop och 2800varv ...båt och motor från sent 80 tal , så inget HighTech

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Förstår dig precis och håller med. Han är nog mer inne på 8an skulle jag tro.. Gammal raggare som han är.. Mycket nytt och bytt på hans ev båtköp. Fler trevliga svar på denna tråd skulle med nöje mottagas. Den tänkta båten är en 95a med 415 Tim gångtid! Vad tror ni?? Vh Fralito

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haloj igen.. Några fler kunniga finns det väl här ute? Det handlar ju om en hel del pengar.. OERHÖRT tacksamma för mer ris och ros. Tack på förhand.. Fralito

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde själv en med V6:a när den var ny 1996. Personligen gillade jag den kombinationen, insprutningsmaskinen ger lite mer effekt än den med förgasare. Tänk också på att de finns med och utan DP. Kolla vad det skiljer i vikt mellan V6/V8! Mattan åkte ur och vi la teak. Sunkig matta e inget kul... Kolla tryckknapparna på kapellet vid rutramen, ganska dålig kvalité, men båten har troligen bytt kapell efter alla dessa år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CE-märkning? Är det en privatimport så finns det fler varningar än bara detta. Tänk på att 5 år i Florida motsvarar 15 år här hemma och är den inte korrekt CE-märkt är den värdelös som inbyte hos handlare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för svaren.. Båten med V8 är svensksåld och CE märkt. Kapellet är i princip som nytt, med ståhöjd osv.. Fästen till kapell kan behöva en översyn.. Limpor, knän, reglage, bälgar, startmotor, startrelä, generator, vattenpump impeller, ventilkåpor och samtliga remmar är nytt för i år.. Det som skall göras på V8an är nya stift, olja samtliga oljor i drev som skall bytas.. Givetvis skall det poleras och bottenmålas.. Lutar nog åt V8an..! För kännedom så har V8an en gångtid på 415 Tim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som väl värd att kika närmare på utifrån vad du beskriver. Timtiden på motorn ger att det är en sparsamt använd båt utslaget på antalet säsonger, men samtidigt slits inte motorer i båtar ut - de rostar sönder, så dokumentationen över vad som är gjort över båten är desto mer intressant.

Den kan mycket väl vara såld från Motala Båtvarv som skickade iväg en drös 21:or de åren så kanske kan det vara värt att slå en pling till Jan William och höra om eventuella tankegångar om vad du skall kolla efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack! Jag har vidarebefordrat detta med Motala o.s.v.. Motorn och drev är servad/konserverad varje år hos en auktoriserad verkstad, papper och intyg på detta finnes! Varför så mycket är bytt är troligtvis för rostangrepp b.la. Sedan så är väl en hel del rent förslitningsrelaterat oxå. Vi skall åka och titta närmare på båten idag, vilket skall bli RIKTIGT intressant. Jag kan ju återkomma med info senare.. Priset?? Ja! Vad är lämpligt för en sån här skuta??? Vh Fralito

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte sjunken. Hon har legat i sjön i 1,5 år utan kärlek och omvårdnad. INTE SALTVATTEN DOCK! Detta resulterade i några små defekter som nu är åtgärdade. Såsom yttre rostangrepp o.s.v. Motor och drev är tydligen i ett förvånansvärt gott skick trots misskötseln! Vi skall titta på henne om 15 min.. Återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är min kamrat en glad ägare av ett stycke Wellcraft Excel 21 5,0 FL.. Lite avis faktiskt. :-( Vill oxå ha en V8a! Nåja.. Nästa båt kanske. Vill passa på att åter igen tacka för tips o.s.v.. Fralito

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...