PetMa 0 Postad 9 September , 2012 Har en Yanmar 75 hp som har gått som en klocka fram till nyss! Vid sjögång minskar varvtal till max 1800 varv, för att sakta dö ut och stanna helt. Otrevligt när den som bäst behövs...Helt kraftlös med andra ord. Tank, av plast, som är checkad om vatten eller annat skit finns i, 2 ggr. Båda filterna bytta 2 ggr..Tank ligger högt placerad under styrbords koj. Svårt att tro att vatten skulle komma in. Känns som om det ibland går att köra ngn timme innan det inträffar och då oftast vid sjögång om jag ska försöka härleda problemet. Handpumpen ovanpå bränslefiltret sugs ner i botten vid gång, ska den det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 September , 2012 Detta må vara ett long shot men givet vad du kontrollerat så här långt och det faktum att du skriver sakta dö ut - kan det vara problem med kylningen (halvtätt av skit e.dyl)? Jag har varit med om andra dieslar som faktiskt nästan värmenypt utan att visa täcken på det efteråt men likväl inte klarat att hålla drift. På en bensinare hade jag gissat på gaslås och det är faktiskt inte omöjligt på dieslar heller, det gäller ju dock att härleda och det lyckas jag inte med i det här fallet. Eftersom den fungerat tidigare så har någonting ändrats. Vad? Förändringar gjorda av dig (så mycket som en förkortad slang) eller bara slitage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PetMa 0 Postad 9 September , 2012 Inga förändringar gjorda. Tömde innehållet i de båda filterna i påsar och ser att det är lite annan vätska i botten på påsen, men inte jättemycket. Om det nu skulle bero på vatten i tanken så borde det vä ge större problem vid platt vatten då den suger från botten eller strax ovanför antar jag.... Då skulle det ju vara enbart vatten som sögs... men det är ju tvärtom, vid sjögång och/eller varm motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 September , 2012 Ett av skälen att jag tror på kylsystemet. Finns någon (mindre) begränsning där så torde det visa sig vid ökat kraftuttag, inte när det är plattvatten och medvind. Motorn kan inte ha riskerat att ha gått varm någon gång? Å andra sidan har jag även varit med om att läckande ventiler bara märks när jag belastat. Har du gjort kompressionsprov? Om inte annat en billig och enkel kontroll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 September , 2012 Jag håller en tia på rost/skit i stigarröret i tanken. Igensatt luftning till tanken. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PetMa 0 Postad 9 September , 2012 Ok, men om det skulle vara igensatt luftning av tank, borde inte motorn varva upp om jag skruvar loss locket för dieselpåfyll? Rost o skit i stigarrör, skulle inte det lossna vid platt vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 September , 2012 Rost o skit i stigarrör, skulle inte det lossna vid platt vatten? Nej det lossnar nog inte av sig själv. Om det är igensatt borde det gå att blåsa bort det i röret baklänges. Kolla också om det finns en avstängningsventil vid tanken, för dessa har en benägenhat att sätta igen om det finns/funnits skit i tank och stigarrör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser