Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
S340

Fairline 34 eller Windy 37?

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Tänlte få tips, råd och erfarenheter av tidigare ägare. Ny båt ska inhandlas och valet står mellan Windy 37 eller men Fairline targa 34.. Angenäma problem men likförbaskat inget enkelt val!

Windy har jag bra koll på, grymma skrov som ändå är lättdrivna, har vunnit massor av tester med sina sjöegenskaper. Kvalité och finish är i en klass för sig.

Fairline har jag ingen erfarenhet av, hur går dom i sjön, bränsleförbrukning, svagheter?

Det som tilltalar mest med targa 34:an är sittbrunnen och umgängesytorna. Har provkört en med kad 300:or och var lite förvånad över planingströskeln och det höga motorljudet.

Vid en grundligare syn verkar targorna inte ha mycket till ljudisolering av motorrummet som för övrigt är rätt trångt.. framförallt jämfört med windy 37.

 

Alla ni som har erfarenheter eller kunskap om dessa båtar, skriv och dela med er :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fairline Targa 34

Sängen i förpiken är väldigt liten. Dinetten/köket litet jämfört med Windyn

Snyggare än Windyn

 

Windy 37

Svårslagen U-soffa. Vid förarplatsen sitter du direkt vid dina nära och kära vilket iaf jag föredrar. Ingen som behöver åka på snedden som i Fairlinen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targa 34 rent utseendemässigt. Men Windyn är större och känns större framförallt i salong och förpik. Targa 34 tillverkades ju under ganska många år och i mitt tycke förbättrades utförandet vartefter. Båda båtarna har erkänt bra skrov, vissa håller tom 34 an som ett av deras bästa någonsin. Vad jag läst så tycker jag nog att kvaliteten hållbarhetsmässigt verkar likvärdig.

Ljudisoliering i motorrummet brukar inte vara någon jättesak att förbättra i efterhand. Är båten 10 år eller äldre så behövs det ofta bytas ändå.

Vilka årsmodeller pratar vi om? Kad 300 i båda?

Är det samma pengar det handlar om så skulle jag dock ta Windyn för den är större

Du har inte tittat på Targa 38 som kom 2006? Den är ju mer likvärdig Windyn storleksmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windyn är 10 år gammal o targan 7 år. 44:or i windyn ( har åkt med såna sen -99 och dom har skött sig exemplariskt) 300:or i targan. Motorummet i targan är ingen lek att isolera i efterhand då det är väldigt ont om plats! Ljust ljudnivån är klart störande i långa loppet.. Det rör sig om i princip samma pengar. Personligen tycker jag windyn är snyggare, den är ju även större och mer plats. Planen med den vore nog att antingen åka 3-4 år och sen byta till en nyare eller byta motorer och behålla den. Targan lär bli bytt inom 5-6 år skulle jag tro. Det är ju två bra båtar men man vill göra det klokaste valet också. Targa 38 är fin men än så länge är dom lite för dyra för vår budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targa 40 får du för samma pengar som Windy 37. Marginellt större

Själv så upplevde jag inte motorrummet på Targa 34 särskilt trångt. Förvaringslådan framför motorerna är lätt att ta bort när man skall ner och greja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte koll exakt på prisbilden för årsmodellerna men Targa 40 skulle jag välja klart före Windyn. Tycker just Targa 40 är en av Fairlines snyggaste någonsin. Dock så har den ju en annan sittbrunn med solbädd med jollegarage under. Inte alla tycker den kombon passar norr om medelhavet men vi har solbädd i vår nuvarande båt och det är kanon tycker jag.

Targa 40 har dessutom sålts i riktigt många ex och det finns ett ganska stort utbud speciellt om man tittar utanför Sverige. Såg iaf att Fairmarin har en med D6 350 or till salu för 1,999

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Fairline 40, jag valde mellan den och Windy 37 har inte ångrat mitt val. Solbädd med gummibåtsgarage var jag helt emot innan men nu är det de bästa som finns, gummi båt, grill, fiskespön mm åker in i garaget. När man sitter i sittbrunnen med kapellet uppe så känns det väldigt luftigt man slipper ju kapellet i nacken, En annan skillnad är att Targa 40 har en riktig duschkabin vilket vi uppskattar.

Det är i vilket fall som helst fina båtar du väljer mellan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windy 37 och Fairline 40  för samma pengar så hade jag valt Fairline 40

Sjukt snygg för övrigt!

 

Riktigt duschkabin är kanon. Något jag verkligen saknar från Sea Ray 400 jag hade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter två säsonger med en Windy 36, samma båt som 37:an, förutom badbryggan, blir nästa båt en nyare Windy 37, supernöjd! Större behövs inte, har 3 barn, bara bökigare att hantera. Skulle vara för axeldrift istället för drev isådana fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targa 40 är säkert en fin båt men det spricker direkt på att vi inte har någon båtplats till en båt av den storleken. Redan targa 37 är på smärtgränsen och jämför jag den med windyn är valet hyfsat enkelt. Jag skruvar och gör all service själv och då uppskattar jag utrymmet i motorrummet på windyn, jämfört med targa 34 ( och 37) Det är stort som en gympasal i jämförelse :) Roligt med all feedback!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är dessutom barnsligt förtjust i drev, många fördelar gentemot axlar. Lite dyrare att hålla igång men värt slantarna tycker jag i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är de många fördelarna med drev? De enda jag kan komma på är lite högre fart och något lägre bränsleförbrukning sen ser jag bara nackdelar och kostnader :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buller, vibrationer, verkningsgrad, Skillnaden mellan fart/bränsleförbrukning tycker inte jag är försumbar. En annan sak jag gillar med drev är att dom går att hissa upp, ger en möjlighet att komma in på många ställen där andra inte tar sig in. Har åkt med volvodrev av många varianter sen -82 Och aldrig haft några problem, så länge man sköter om dom vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara mer buller och vibrationer med axlar har jag aldrig hört talas om. Inte heller upplevt. Varför skulle det bli det?

Den marginella lägre bränsleförbrukningenmed drev äts snabbt upp av vad det kostar att serva dreven. Så när det kommer till totalekonomi så är drev mycket dyrare i längden. Samt när det sitter drev på tyngre båtar så ökar risken för ras jämfört med mindre lättare båtar

Att manövrera en båt med dubbla motorer och axlar är oslagbart. Iaf om man har dieslar och kan köra båt med dubbla motorer 

Nu är ju inte detta något problem då diskuterade båtar bara finns med drev. Bara lite nyfiken på folks olika tänk :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buller och vibrationerna är min egen erfarenhet från allt ifrån äldre gamla skutor till två år gamla Princess båtar. Bidragande kan vara en så enkel sak som att motorerna oftast sitter närmare förarplats och umgängesdelen.

Min erfarenhet är att kan man sin sak och servar dreven själv är det absolut inte dyrare än axlar. Servicekostnaden kör man snabbt ikapp på bränslebesparingen om man är normal flitig fritidsskeppare. Farmförallt på en lite större båt. Men smaken och åsikterna är ju ofta delade :)

Just nu lutar nog vårt val åt Windyn, svårt att sätt fingret på men man får känslan av att allt skruvats fast lite extra. Båten är stum, inget skrammel eller rassel. Gillar också dom tilltagna dimensionerna på allt från pulpitt till fönsterramar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt har jag ev ett Volco edc motorinstrument till salu.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo mellan Fairline 34 o Windyn så hade jag också valt Windyn. Den håller nog som du säger lite högre kvalite samt i mitt tycke bättre utrymmen. Själv hade jag valt en med hardtop framför kapell. Ert val?

Vad gäller lägre bränsleförbrukning med drev så är den nog svårt att räkna hem. Om man tex kör 400 distans på en säsong. Nu är det väldigt olika hur folk kör men genomsnittet kör nog ca 200-300 av dessa i planingsfart med båt i denna storlek. Så vi räknar med 300 distans i planingsfart gånger 0.5l. Det är max vad det skiljer i förbrukning.

300x0.5 = 150 liter diesel. Säg ca 15kr liter om man nu inte kommer över billigare diesel. Mao 2250kr. Bara oljan till två drev kostar 3000kr om åretr(om man nu inte chansar och köper billigare). Lägg till bälgbyte var tredje år. Har man aluproppar så håller inte de i hur många år som helst osv. Gött att slippa bråka med att plocka av drev och jobba med bälg/oljebyte också

Kan man inte som du göra jobbet själv ja då är drev svindyrt jämfört med axlar. Ytterst sällan backslag strular och rasar jämfört med drev också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg just en Targa 43 till salu till riktigt bra pris på Blocket. Lika snygg som 40:an. Riktigt rymligt jollegarage och bra ståhöjd raktigenom. Dock raka axlar och äldre större törstigare, samt kräver även den annan bryggplats. Har du kollat på Sessa 35:an på Biskopsudden, kan vara ett alternativ med snåla D4:or?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Då kan jag meddela att valet föll på Windyn :-) Däremot blir det ingen ht utan öppen himmel och kapell gäller för vår familj.

Har länge sneglat på Windy och är övertygad om att vi blir nöjda!

Jag återkommer efter vi hämtat båten med mera intryck och åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt kollat in Sessan riktigt noga!

Jag kontaktade faktiskt fabriken och bad om spec på båten men bla 16 graders v-botten fick mig att backa.. vi korsar mysingen alldeles för ofta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Windy är alltid Windy, dvs kanon. Tror dock inte Sessa 35 (Oyster) går dåligt i sjön, den har 18 graders enligt detta test: http://www.sessamarine.com/upload/press/download/64_51_1.PDF Här jämförs nya C35 med Sealine 35, och den jämförs i texten även med Windys gång ( http://www.sessamarine.com/upload/press/download/377_342_1.PDF) Är själv sugen på Sessa 42 / Absolute 45 / Gobbi 425 / Targa 40 men lyckas inte få tag på bryggplats... ännu. Skulle även jag hellre ha hardtop, t.ex Princess V45 / Absolute 47 / Portofino 48 / Sessa C43 / Targa 44 men känner inte att HT:n är värd en extra miljon, minst... (nästan dubbla priset för att slippa kapellmeket.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte servar själv vilken årskostand får man räkna med för motorbåtar i denna storlek?

Om man specar upp det kanske det kan vara så här:

* Båtplats, sommar

* Båtplats, vinter (Inkl upptagning och sjösättning)

* Underhåll, motorer (Olja, filter, drev)

 

Lägg till eller draifrån om något är fel/missat.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varierar nog stort beroende på var du har båten i Sverige. Sommarplatser är billiga i Sverige jämfört med utomlands (jag betalar t.ex 60.000 kr/år i Kroatien för 43 fots segelbåt, i Frankrike kan du landa på 10.000 kr/mån för 40-45 fot). I Sverige ligger priset för sommarplats mellan 6000 - 25000 kr. Vinterplats 6.000 - 20.000 kr ute, och upp till 50.000 kr i varmhall. Service och konservering ca 6.000 - 12.000 kr/ motor beroende på vem som gör jobbet. Jag skulle lägga till en buffert på i snitt 30.000 kr / år för oförutsedda motorreparationer / båtunderhåll (mycket el och pumpar) under säsongen. Vårrustning/polering/vaxning ca 10.000 - 25.000 om du ej gör det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppgifterna om 16 graders v botten kommer från Sessafabriken själva, Jag har provkört den själv också och kan garantera att gången i sjön inte går att jämföra med Fairline, Windy etc.. Sealine har jag inte prövat och kan därför inte uttala mig om bedömningen jämfört med Sessa. Finish och kvalitetsmässigt känns Sessa lite efter Sealine men även prisnivån är ju det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du byta motorerna efter några år på Windyn? Jag har windy 32 med 550h på motorerna 2 st kad 300. De känns hur bra som helst och servar man dem lär de ju gå hur länge som helst. Kad 44 lär inte vara ngn större skillnad mot kad 300. Eller tänker du att nyare motorer kommer at vara mycket bensinsnålare? När jag ser Pentas white paper på windy 32 ser jag bara marginellt att nyare Penta drar mindre.

Funderar själv på en Windy 37. Se min tråd Många funderingar fr Windy 32 till ngt större 40-55 fot. Förs, vintförvar, serv, bränsle, andra kostna http://www.maringuiden.se/forum/;thread=466280

Men är faktiskt inte så het på Fairline. Tycker att många mellan 2000-2005 ser mycket tråkiga ut invändigt med konstiga färgval som känns väldigt omoderna. Särskilt toaletterna och soffan i salongen. Medan Windyn är mer tidslöst snygg även invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Fairline 40, jag valde mellan den och Windy 37 har inte ångrat mitt val. Solbädd med gummibåtsgarage var jag helt emot innan men nu är det de bästa som finns, gummi båt, grill, fiskespön mm åker in i garaget. När man sitter i sittbrunnen med kapellet uppe så känns det väldigt luftigt man slipper ju kapellet i nacken, En annan skillnad är att Targa 40 har en riktig duschkabin vilket vi uppskattar.

Det är i vilket fall som helst fina båtar du väljer mellan

 

Går det att få in en Vattenskoter typ seadoo i garaget? Eller får man ordna ngt på badbryggan för att få med en vattenskoter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...