Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Cramora

Parsun 25hk dör efter en stund.

Rekommendera Poster

Hej, har meckat med denna motor i princip hela sommaren. Så är allvarligt less nu och behöver nya idee´ r kanske från någon av er.

Har gått igenom hela bränslesystemet, till och med bytt bränslepump ( i onödan visade det sig). Nya tändstift, ny soppa och förgasarrengöring.

Symptomet visar sig på detta sätt: Startar jättelätt med jämn och fin tomgång, kan gå på tomgång hur länge som helst. Sen när man åker iväg och gasar upp den går den också som en klocka. Hur jämt och fint som helst, sen efter ca 20-30 sek börjar den blöddra till och dö. När man kör på hög gas dvs, spelar ingen roll om man slår av på gasen. Den stannar ändå, bara att vänta några sekunder, starta och åka igen. Går hur fint som helst upp till halv gas, verkar vara något som händer över halv gas, och när motorn börjar bli varm. Har även testat att köra utan termostat men det gav ingen effekt. Fin skvallerstråle ifrån motorn, så kylningen verkar också vara ok.

Kan det vara något tändrelaterat, något som uppkommer när motorn blir varm?

Mycket tacksam för tips.

Micke :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är detta bara en spekulation, men vibrerar motorn mycket vid dom högre varven? tänkte då att de kan vara glapp i några kablar. har du känt över och kollat alla kablar. se så de inte finns några skador på dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske veck på bränsleslangen ... Det hände mej .. kortade ett par - fem centimeter och hon gick som en skrållad råtta igen .. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara något tändrelaterat, något som uppkommer när motorn blir varm?

Ja, anslut en tändinställningslampa och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du inte får vakum i tanken. Dvs de finns väl en liten skruv på tanken du kan öppna. Det intressanta med detta inlägget är att jag såg en kvinna i somras med en likadan Parsun. Hon åkte förbi mig när jag låg ankrad vid en kobbe och så stendog hennes motor. Hon startade den direkt och körde vidare ca 30 meter så stendog den igen och så höll hon på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pilen pekar åt rätt håll samt att den är utbytt av mig i år till en med bättre kvalitet för att säkerställa att det inte var den som trasslade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga större vibrationer vad jag kan tycka, och har inte kollat kablar och så. Så tack för det tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara vakum som är problemet heller, inte heller snabbkopplingen med tillhörande filter som finns i tanken. Har provat att köra utan tanklock samt med slangen bortkopplad från snabbkopplingen och direkt nerdragen i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du startar upp motorn, behöver du då pumpa blåsan innan elle startar den på en gång? I så fall testa att pumpa under gång. I så fall pumpar förmodligen inte bränslepumpen som dden ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att den är manuellt startad. Du behöver ett 12V batteri för att driva lampan. Vilket som helst duger. T.ex. från en 12 V skruvdragare. Koppla en ledning från bat minus till gods på motorn, sedan kopplar du in lampan på vanligt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen detta, jag har en 9,9 parsun, den startar lätt och jag kan köra hur långe som helst, men om jag stannar och startar igen så går den endast ca 30 secinnan den stannar, jag pumpar fram bensin och den startar direkt, detta upprepas två eller tre gånger sedan går den utan problem igen.

Jag tror att det är något med bränslepumpen, men vet inte vad ännu.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som den kvinnan jag såg i somras, stoppade och stannade kontinuerligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig tändspole? Statorplattan som är dålig och behöver lindas om? Vid just fel på statorplattan kan dessa fel visa sig så att när motorn blir varm, ändras motståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker tändspolen så får be någon att mäta upp den, problemet visar sig ju när motorn blir varm. Så statorplattan är nog ingen dum tanke :)

Tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den har elstart, så batteri finns redan monterat i båten.

Ska ta en titt på ditt förslag.

Tack :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att motorn har magnettändning typ CDI med box som många andra har?

Du kanske kan se med tändlampa om det är tändningen  som hackar i takt med varvtalet.

Har motorn övervärmeskydd som sackar ner farten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Fick du någon bra lösning på detta??  Min 9.9 har nu efter 3 år exakt den sysmtomen  dvs startar lätt men stannar efter stund

Min vibrerar inte  går ljämt,  inga, missljud, har kollat slangar,  bränsle filter,  tank med slangar etc

// JG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bränslepumpen backventilerna är mer eller mindre fatlimmade av bensinkladd, ventilerna öppnar minimalt, bränslet som kommer fram räcker inte till när man ger fullgas.

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp,   hade det problemt för något år sen när jag skulle starta upp den efter vintern ,  lossade  pumpen och  gummi membranet satt som fast klistrad,  sen lirade det.  I det här fallet gick båten  klockrent  i en halv timme på nästan full gas sen började strulet. Frågan är om det är så enkelt som att det är bränsleslangen från tanken och någon back ventil i pumpen som börjat strula. Tyckte pumpen  kändes konstigt i våras när jag startade upp den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det backventilerna som är problemet, membranet är mekaniskt anslutet till ventilvipporna så det kommer att funka genom tvång när motorn går runt, men backventilerna 2 st arbetar bara på bränsletrycket och är största delen av ventilbladet fastlimmat kommer det minimalt med bränsle igenom vid varje pumpslag, så kolla backventilerna.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalle!

Då har jag pillat på backventilerna, skruvat o kollat allt på förgasaren, vad det var för fel vet jag inte,   men verkar funka nu har iaf kört  1 timme utan problem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det inte är backventilerna då maskin går jämnt och fint varvar ur som Den ska. Problemet verkar uppstå när motorn har jobbat hårt en stund gått på full gas i tex 20 min. Helt plötsligt tvär dör maskin efter det startar den lätt o man kan köra i väg en ca 3 min och sen dör den igen, direkt efter det efter startar lätt osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...