Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Grynna

Båtförsäkring

Rekommendera Poster

Är det någon som jämfört försäkringsbolag och kan säga det mest prisvärda? Kan väl finnas lite att tjäna skulle jag tro!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja Grynna.. ja köpte en byliner capri sport i höstas...trogen som man e mot sitt försäkringsbolag så ringde ja det försäkringsbolag ja hadde då (länsförsäkringar) o ville försäkra den där..hmm... 6500:- om året ville dom ha..njae tyckte ja..alldeles för dyrt för en sak man bara andvänder ett par månader om året..så ja gjorde ett kostnadsförslag på internett..kommer inte ihåg va de va för add dit.ska kolla upp det...dom ringde sen upp o så täcknade ja en försäkring hos atlantica..där handlade det om ca 3500:- om året...lite skillnad..mvh chrille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska inte enbart stirra sig blind på premien då bolagen är olika duktiga/professionella på att reglera skadan (när/om den inträffar). Man vill ju oftast att skadan regleras snabbt och korrekt. Dessutom bör du jämföra villkoren då tex. alla bolag inte har obegränsad sjötid. Premien variera även med båttyp och olika bolag kan skilja sig lite här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att det varierar väldigt mycket. Min första båt, en snurrebåt, var billigast i Folksam. Min andra båt, en styrpulpetare, var billigast i IF och min tredje båt, en kabinbåt, var billigast hos Trygg Hansa. I och för sig var Svenska sjö något billigare än Trygg Hansa men då jag inte ligger vid en båtklubb vägrade SS att ta min försäkring. Titta på försäkringsvillkoren. Vissa kräver låst båt, andra tar bara lite högre självrisk. Vissa kräver dubbla motorlås på utombordare medan andra nöjer sig med ett. osv osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa bolag tar inte heller importerade båtar som inte är CE-märkta. Båtar med utombordsmotorer är ca 2-3 gånger så dyra att försäkra jämfört med samma modell med inombordare. Speciellt när det gäller nyare fyrtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ChrilleBoss, vi har 25% rabatt hos Alandia (inte Atlantica) för oss medlemmar i Svenska Bayliner Klubben. Jag betalar runt 3.600:- för min 26 fotare så din kan nog inte vara dyrare iallafall! Ta o gå med i klubben du oxå! ;-) Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag ringde runt om kostnadsförslag på olika försäkringsbolag Alandia var det bäst pris 1195kr olicka bolag från 3200kr till 1195kr 12knop vädering 150000kr på båten :mad: stor skilnad melan olika bolag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror jag ger 3300 för min. -89, 35knop, 350000, nautisk kompetens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade att göra en beräkning på Svenskasjö eftersom det alltid brukar nämnas som privärt alternativ La in uppgifter på min Uttern S64 2002 Motorbåt, Innmbordare, Normal, 300.000 inga övriga tillval, 40 knop, Plast ej nautisk kompetens Pris 13.905 kr/år Hittar inget annat bolag som är dyrare. Har Atlantica nu och rekomenderar dem åtminstone för deras priser, 5152 kr nu. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roddarn

Hej Roland! Ja, det är väl bara att konstatera att försäkringspremiern skiljer sig vesäntligt beroende på omständigheterna. Att säga att det ena eller det andra bolaget är billigast eller dyrast så där rakt av är alltså att göra det väldigt enkelt för sig. För att kunna säga så måste man snarare räkna ut ett slags medelvärde basetrat på ex antal båtmodeller och förhållanden och vem av oss har både tid oich möjlighet att räkna ut det!? Det är ju ett heltidsjobb under en period. Dessutom är ekonomi en sak och service en helt annan och hur mäter man den? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående priser så hittade jag en intressant faktor hos ett bolag. Min båt uppges till max 40 knop vilket jag aldrig lyckats få upp den i inte ens då jag haft medvind, solen i nacken och hemlängtan. Men med 40 knop eller med 39 knop så gjorde det skillnad på premien. Samma kanske kan gälla om man upger som jag gjort 300.000 kr i försäkringsvärde eller 299.000 kr Alltså något att se upp med vad man ska ange mvh Roland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ringde runt till lite alla möjliga försäkringsbolag när jag kollade upp vad min skulle kosta. (ex trygghansa, länsförsäkringar, ålanda, atlantica mfl) För min del var det mer eller mindre samma pris på alla bolagen, strax över 2000:- som gällde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla seriösa svar! Det var ett par företag som jag inte visste om så dom skall kollas upp! :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Insplanet ger alltid Moderna Försäkringar (äger tex Atlantica som svar ... jag litar inte på dom längre, eftersom det visat sig flera ggr att dom har missat ett antal bra bolag. Jag är nästan säker på att bolag som ska rekommenderas av Insplanet måste pröjsa dom en fet slant! Dessutom är jag, som en del av er kanske läst i en tidigare tråd, allergisk mot att försäkra i ett bolag som ägs av Moderna Försäkringar. Deras strategi suger fett ;(( Någon som har tips på ett bra och billigt bolag för min styrpulpetare (40hk 4tkt utombordare)? Jag behöver alltså hitta ett bolag som försäkrar båtar med utombordmotorer, och som EJ ägs av Moderna Försäkringar :-D mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har ett bolag som hetter Bohusläns Allmänna Sjöförsäkringsförening, som har kontor i Lysekil. Jag betalar 1450 kr årlig för en 19 fot Fjord HT med en AQ 145 A motor. Har inte hittat något billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johnnyboy

Satt och kollade och ja det skiljer från ca 2500 till ca 5600 på min båt och tur att man inte bor i grannkommunen där priset hos ett f-bolag var ja just det 15000 :shock: Båten är en liten jänkar dc från 01 med värde 140000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Seafl0wer, Insplanet ger bara svar på de bolag som de har avtal med. De informerar inte heller om denna lilla detalj i förväg. Kollade på hus/hem och de glömde då att kolla upp på 4 av de största bolagen (!!!) Således varning för insplanet !!! :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller båtförsäkring så skiljer det lika mycket på premien som det gör på villkoren GLÖM aldrig detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insplanet informerar om vilka bolag de samarbetar med. Det framgår om du surfar in på deras hemsida och klickar på längen Försäkringsbolagen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ... till sakfrågan (prisfrågan :) då! Hur bra är då deras priser (insplanet) när dom endast har ett fåtal intresse-bolag att välja bland? Och deras mäklare (=telefonförsäljare) mörkar duktigt på detta faktum när man säger att man har ett bättre pris på bolaget X ... typ: Mycket märkligt, vi brukar ju kunna ta fram de bästa priserna Någon annan som snackat med insplanet och hört den valsen? Inte något svar typ Detta är det bästa priset du kan få från våra intressebolag A, B och C, några andra bolag ingår inte i våran prisjämförelse // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ha jag med Atlantica och med Svenska Sjö. Det visar sig att jag tjänar 1900 kr hos Svenska Sjö, så det blir nog dom...och så kan jag ju köpa lite bensin istället! :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

citat från sidan: Du kontaktas av en oberoende försäkringsrådgivare från Insplanet, antingen via e-post eller telefon, som presenterar det bästa alternativet för dig. ... jo jo ... oberoende försäkringsrådgivare från Insplanet ... :-D :-D :-D Tarchon, visst har Insplanet tydlig info om vilka deras verkliga uppdragsgivare är ... :lol: mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja _PJ_ och alla andra... Har nu fått kostnadsförslaget från alandia.. Om ja nu har 25% rabat för att ja e me i bayliner klubben, har även nautisk kompetens, då ser det ut så här.... Försäkringsbelopp = 112000:- Alt 1: självrisk 5000:- årspremie 5224:- - 25 % = 3918:- Alt 2: självrisk 10000:- årspremie 4629:- - 25% = 3472:- Alt 3: självrisk 20000:- årspremie 4145:- - 25% = 3109:- Alt 4: självrisk 30000:- årspremie 3781:- - 25% = 2836:- har nu självrisk 5000:- årspremie 3611:- hos atlantica...skulle det då bli billigare för mej & ha alandia...njae... om ja kan hosta upp 10 lakan när nått händer så..lite roligt sånt här.. mvh chrille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fakta om min försäkring: Atlantica Uttern S64 2004 190hk 40knop Helförsäkrad BAS med 5000:- i självrisk För detta betalar jag 4281:- / år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...