Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
neubert

Strul med el och värme...

Rekommendera Poster

Hej,

Kom precis hem efter en kanon fin men kall helg på sjön. Extra kall vart det då ebersprakaren sluta funka mitt i natten... :(

Ska försöka redogöra allt och skulle behöva ha hjälp med slutsatserna för vet inte riktigt vart felet ligger.

Åkte ut med fulladdade batterier 2x100Ah (3:e säsongen) vid 17 tiden i fredags och skruvade igång värmen vid 21 tiden. Allt hoppa igång som det skulle. Körde på stega ett av två på fläkten för att få ner ljudnivån lite. Klockan 2 vaknade jag och tyckte det var kallt och tyckte det var konstig att inte värman startat då termostaten kallade på värme. Fick vrida ner termostaten till 15 grader innan den klickade och sen upp igen till 20 och då hoppade fläkten igång i ca 10-15sek för att sedan stanna. Konstaterade även då att jag aldrig hörde dieselpumpen börja ticka.

Upp ur sängen och fram med multimetern och konstaterade att jag hade 12,54V... Började kolla anslutningar till värmaren, pumpen osv men hitta inget. Provade starta ett par gånger och mätte om pumpen fick spänning men icke så jag gick och la mig igen då jag tänkte att värmaren gett upp.

På morgonen provade jag lite till och mätte då upp att när fläkten startar så sjunker spänningen till 10V och sen slås fläkten av efter 10-15sek. Startade motorn och provade igen och då hoppade värmen igång och när jag kände att det blåste varmt stängde jag av motorn och fläkten tuffade på i några timmar tills båten blivit varm igen.

Under lördagen så stod kylen på under hela dagen men efter frekventa mätningar så hade jag hela tiden spänning över 12,5V men när ebersprakaren starar så sjunker den...

Vad är galet?? Batterierna, glödtråden, klen kabel (fast samma som funkat i flera år ca 2m 6mm2)?? Tips tas gärna imot!!!

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nu i manualen att den slår ifrån när spänningen går under 10,5V. Under startögonblicket står det att den drar 260W (260/12=21.6A) men ska det verkligen bli sådant spänningsfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara nån cell i dina batterier som är kass. Har du möjlighet att prova annat batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan det kanske vara! Ska koppla isär batterierna och mäta upp dom en och en imorgon. Borde väl synas direkt när man separerat dom även fast dom inte ligger i vilospänning då solcellen förmodligen gör lite under dagen imorgon!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog satsa på en ny värmare  en D2 eller D4s kanske till och med D4 . Du har ju alla värme rör och utblås redan dragna Det har ju hänt en hel del sedan -84 va det gäller förbrukning på både bränsle och ström. Har satt in en D2a in min båt med 4 utblås 3 justerbara Vi var också ute i helgen allt fungerade perfekt .

Mvh Torgny

post-10014008-1394237245,6508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nu i manualen att den slår ifrån när spänningen går under 10,5V. Under startögonblicket står det att den drar 260W (260/12=21.6A) men ska det verkligen bli sådant spänningsfall?

Om dina ca 2m är exakt 2m och inte närmre tre så blir det 0,25V spänningsfall över en 6kvmm kabel. Det är vansinnigt svårt att uppskatta kabellängd på en dragen kabel i en båt, den är alltid grymt mycket längre än vad man tror att det är möjligt att den är. 

Om det istället är 3 meter får du 0,37V i spänningsfall fram.

Om kontakterna börjar bli litet ärgade bygger det snabbt på spänningsfallet. 

Mitt tips är att ta loss, gör rent och putsa upp alla kontakytor med fin smärgelduk innan du monterar ihop det igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kört värmare, kylskåpet kylbox, pentrypump och värmaren samtidigt och inte fått mer än 0,2V i spänningsfall när allt startar... hmm... Har kopplat loss båda batterierna och mätt vilospänning utan fel. Kört ett batteri i taget med ovanstående last utan fel...

Ska nog kolla över en hel del av elen tror jag... Känns som det är dax med alla  oförklarliga fel! Värmaren är väl kanske lika bra att byta ut den med... Läste lite trådar om Snuggern och den verkar ju prisvärd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga:

När du får ett spänningsfall på 0,2V. Mäter du på värmaren då, eller någon annanstans? Det är ju den spänning som kommer fram till (insidan) av värmaren som är den relevanta så att säga.

Att se över elen är annars en mycket god idé om man har en båt med några år på nacken. 

Jag gjorde hästjobbet i fjol. 500 meter förtennand kabel senare är det klart, uppmärkt och prydligt. Jag har koll på vart alla kablar går, koll så att det inte blir för stora spänningsfall någonstans, alla säkringar är bryter både plus och minus så jag slipper problemet med krypströmmar. 

Några av alla rysligheter som uppdagades var att utgående laddningskabel från generatorn till servicesidan var dragen fram till panelan (åtta meter kabel) där den hade varit inkopplad mot en Amperemätare UTAN SHUNT som naturligtvis hade brunnit upp. Då hade man bara skarvat ihop kablarna och låtit den gå tillbaka sina åtta meter till servicebatterierna igen... crying

En kabel som var ansluten direkt till pluspolen på startmotorn var av och låg lös i kölsvinet.

Nu är det inga problem att sova tryggt på nätterna. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte faktiskt bara halvvägs... blush

Gjorde ordning de grova kablarna för att par år sedan ( http://www.maringuiden.se/forum/;thread=349785 ) men bara till kopplingsplintarna därifrån alla förbrukare tas och det var tyvärr där jag mätte spänningsfallet så det är lite mer koppar ända fram... Hade tänkt mig att stuva om lite på instrumentbrädan i vinter så tror nog det blir en hel del sanering oxå! Har varit nere flera ggr nu och provkört lite då och då utan att kunna återupprepa felet från helgen... :( Heller hitta ett fel man kan ta på än att åka ut och råka ut för samma sak igen!

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå, mät direkt på värmaren och se hur det ser ut där. Om resten av systemet var kasst nog att fixa när du gjorde det så lär väl inte de kablarna se så mycket roligare ut de heller. :-/

Håller absolut med dig om att det är bättre att hitta ett riktigt fel och åtgärda det än att tänka nu fungerar det, det var nog inget stort fel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute sista natten för den här säsongen. Satt på landströmmen i torsdagskväll så jag var säker på att jag åkte ut med fulladdade batterier vilket jag även mätte upp mellan och - på betteriet.

På kvällen drog jag igång värmaren och den hostade igång utan problem men på natten la den av som tidigare... På morgonen mätte jag igen och hade 12,7V (då har endast kylboxen gått sen jag åkte ut som drar ca 0,6Ah i snitt) men när jag startar värmaren så drar den ner och vänder på 9,9V när jag mäter på batteriet innan den slår av. När den väl slår av så åker spänningen upp till 12,5-12,6V direkt. Samma gäller när jag provade dra igång TV'n som ska dra ca 5A, spänningen på batteriet sjunker ner under 11V men kommer tillbaka när jag slår av..

Är det då batterierna som inte kan leverera?? Enligt viloströmmen så är det ju kräm i batterierna!?! Kliar mig i huvet just nu....

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vissa värmare ska ha uppåt 20A vid start några minuter. Det klarar ett fräscht batteri så det är nog dags att byta till våren. Vanligt att värmare har koll p spänningen och bryter vid 10,5V ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att dina batterier uppträder ungefär som mina innan jag bytte sist, hade också en vilospänning på 12,7 volt (inte ström som du skriver). Hur gamla är dina batterier? Har dom haft lite för låg vattennivå nån gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis menade jag vilospänning! Batterierna är 3år gamla (SMF 100Ah x2 från Biltema) och är slutna men indikeringen är grön. Har totalt 200Ah för att jag inte ska förbruka mer än 100Ah och det tror jag jag har hållt. Det enda som jag kan minnas som kan påverka livslängden är att första säsongen med batterierna så gick tryckvakten till färskvattenpumpen sönder och pumpen stod och försökte gå och gå tills pumpen var kanonvarm... 

Om batterierna är slut, dvs det finns inte så många Ah att hämta... har man fortfarande då en vilospänning på 12,7V när batteriet inte kan ta emot mer laddning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på batteriernas ålder, att de återhämtar sig direkt och indikatorn visar grönt så verkar batterierna vara friska. Det kan vara så att dålig kontakt någonstans ger upphov till ett stort spänningsfall vid belastning. Mät tex spänningen mellan plus på batteriet och plus på värmaren när den går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte är någon alltför god vän med Biltemas instrument (verktyg och annat tycker jag dom gör bra) så föreslår ajg att du köper en sån här - http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteritestare-612-V-151370/

Sedan behöver du inte gissa om batterierna är i dåligt skick. Det är en VÄLDIG skillnad mellan vilospänning och vad batteriet klarar att leverera under belastning. Räcker alltså inte med en multimeter för att konstatera om de är pigga.

Du kan ju i och för sig testa med att dra på någon annan stark förbrukare (ett sökarljus eller dylikt) och kolla hur batterispänningen (mellan polerna) beter sig. Skulle det fungera bra med andra förbrukare så är det uppenbarligen på vägen mellan batteriet och värmaren (eller i värmaren). Att det bara hänt när den behövs som bäst - kan det ha att göra med temperatur och då med någon komponent i värmaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja, för att svara på Din sista fråga. Vilospänning kan berätta en hel del på ett friskt batteri men i gengäld luras rejält på ett förbrukat batteri. Dina batterier är 3 år och alltså inte nya. Dessutom kan den eventuella djupurladdningen du hade när länspumpen gick konstant faktiskt ha fått konsekvenser. jag har Eberspächer på bilen och kör numera med Biltema silveroxidbatteri (ger mest för pengarna). Använder värmaren dagligen året runt och brukar behöva byta batteri en gång varje år, men nuvarande batteri har hållit i över 1,5 år vilket är rekord. Dock så hade jag bilen på service häromdagen och när jag hämtade den så var det precis att den startade! Man hade arbetat hela dagen med kupebelysningen på och en del provstarter och denna extra urladdning tog knäcken på batteriet. Samma hände med förra batteriet som direkt tog slut när jag startade om värmaren ytterliggare två timmar till efter att den redan gått två timmar. I samtliga tillfällen så visar dom helt normal vilospänning, t om något högre (ligger på 13,9V) trots att dom är slut och inte innehåller så värst många amperetimmar längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ger jag upp... Blir nog att byta batterierna innan semestern iaf! Var ute premiär natta mellan fredag och lördag och drog på kylen på onsdag em. Körde en välsigt kort bit dit vi skulle på fredagen och sen på lördag morgon mätte jag batteriet innan solen gick upp (solpanel) och hade 12,65V. En timme senare satte barnen på TV'n (4A) och då mätte jag igen och fick 10,5V mellan polerna på batteriet. 

Måste ju då vara så att batterierna inte orkar leverera ström och då sjuker spänningen... När batterierna är fulladdade orkar sjunker inte spänningen nämnvärt! Har även bytt glödstiften i Ebersprakaren!

Byta batterier blir det nog!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter absolut som läge att byta batterierna, tycker dock att dom borde hållt lite längre, har du dragit ur dom för mycket vid några tillfällen?Har du underhållsladdning under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett tillfälle första säsongen som tryckvakten till pentrypumpen gick sönder och pumpen gick varm och vart kokhet men annars kan jag inte påstå att jag borde ha dragit ur dem. Har solcellen liggandes på rufftaket under den vita pressen så batterierna är fulla på våren!

Det vart 4 år eller egentligen 3 år för Biltemas SMF 100Ah batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också tro att batterierna är slut.

Hur stor är solpanelen?

Jag har två 44wattare liggande på taket och de förmår inte hålla min bank fulladdad under min gråa pressenning på vintern men det är en bra förstärkning. Det ser jag på min Battmeter vilken jag kan rekommendera. Kostar en slant men då vet jag hur mycket jag drar ur batterierna vid varje tillfälle och jämfört med vad nya batterier kostar (jag har 5 st 95 Ah) är det en realtivt liten investering. Att kunna titta på TV eller köra en luftavfuktare (som jag gjorde i fredags) utan att behöva oroa sig är otroligt skönt.

Hoppas det löser sig för dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...