jessve01 0 Postad 9 September , 2012 Jag är ute efter en styrpulpetare och ser att många av de jag kollat på säljs med Johnson 70hk, årsmodell runt -00. Jag har fått för mig att Johnson inte håller toppkvalitet, någon som har åsikter om detta? Är det en gammal sanning, har deras motorer blivit bättre med åren? Jag har också hört att vissa modeller är Suzuki, någon som vet om det stämmer och i så fall vilka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarobo 0 Postad 9 September , 2012 Suzuki äger väl Johnson nu mer och ska va samma grejer i slutet av 2000 talet om ja inte minns fel. Har haft Johnson och har varit väldigt nöjd med det sj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jessve01 0 Postad 10 September , 2012 Tack för svaret, visste inte att Suzuki äger Johnson. Någon som vet sedan hur länge? Kan det vara så att en Johnson 00a är Suzukitillverkad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 10 September , 2012 Johnson finns inte längre. Det är bara Evinrude som är kvar. 4 taktarna var Suzuki under kåpan några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jessve01 0 Postad 10 September , 2012 Ok, hur var det med 2-takterna runt 2000? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 September , 2012 Fel johnson ägs inte av suzuki,de var bara 4takts motorerna som var suzuki motorer till mitten på 2000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 September , 2012 Det är Johnsons egna (ursäkta) skitkonstruktion, törstiga och mycket fel, se upp för VRO bla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 11 September , 2012 Sea Ray, du verkar ha koll, vet du ngn 2 taktare runt 70-80 hk som i varje fall fungerar bra? Att de är miljöbovar vet vi..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 September , 2012 Jepp. Yamahan verkar odödlig med rätt sköttsel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 12 September , 2012 Ställer mig oföstående till alla dessa uttalanden om skitkonstruktion osv. Jag skruvar BARA Johnson/Evinrude av den enkla anledning att det faktiskt går att få isär dessa motorer, dessutom brukar det finnas delar att få tag i enkelt. Mest erfarenhet av de 2-cylindriga varienterna från 80 och uppåt och kan inte säga att det är något annat än bra motorer. 3-cylindriga varianterna är i sak samma, dock naturligtvis större. Koppla bara ur VRO-pumpen (skitenkelt) och kör sedan motorn i generationer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jessve01 0 Postad 12 September , 2012 Har hört många som kopplar bort VRO pumpen och det funkar givetvis bra. Dilemmat blir ju om man som jag vill ha en motor där smörjningen faktiskt fungerar. Jag tackar för ditt svar, det bekräftar att en Johnson inte är rätt motor för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 12 September , 2012 Smörjningen funkar ypperligt om man blandar i oljan i tanken, samma sak gäller faktiskt alla märken även om just VRO är ett sorgebarn. Jag har en Evinrudet 70 HP från 1979 som funkar helt ok fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jessve01 0 Postad 12 September , 2012 Just det jag vill slippa göra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 13 September , 2012 Om du har möjlighet kolla upp detta: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/61499-evinrude-suzuki-70-hp-oil-pump-breakage.html Gäller förmodligen även Johnson eftersom de är teknikskt sett lika. Känner till ett fall där detta inträffade. Som tur var var båten köpt bättre begagnad på firma men det blev en lång process att få rätt. I detta fall var det en Evinrude 70hk som skar. Detta nämns sällan när det talas om Suzukis förträfflighet. Observera att detta endast avser fyrtaktarna. Tvåtaktarna är en annan historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 13 September , 2012 Det är mycket snack om VRO-pumpar. Jag har en känsla av att så fort en motor går sönder så skylls det alltid på VRO-pumpen utan att man överväger andra felorsaker. Det kan naturligtvis inte bero på att man har slarvat med underhållet, t ex inte bytt impeller på 10-15 år. Nej, alltid är det VRO-pumpen. Läs gärna nedanstående: continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html Efter genomläsningen vore det kul att höra vilka som med säkerhet kan säga att det var VRO-pumpen som låg bakom motorhaveriet ? Kolla även gärna in http://www.maringuiden.se/forum/;thread=332161 För egen del kan jag säga att den bästa motor jag har haft var en Johnson, och den sämsta var en Mercury. Den senare var för övrigt den enda utombordare jag någonsin har köpt ny och trots detta krånglade den ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarobo 0 Postad 16 September , 2012 Yamaha är ju de motorerna som har den bästa typen av vro system. Men som de sagt tidigare sköt service så fungerar det. Tex för en Yamaha ingår det kontroll av autolube systemet vid service men jag tror knappastnågon gör det. Min lokala Yamaha förhandlare har aldrig varit med om någon som har lämnat in för service på det. Sen när motorn havererar så blir vro boven fast man har gjort dålig service. Haft Johnson en -88 70 hk och den gick kanon. Sen bytte ja till Yamaha nu en -91 90 hk och är lika nöjd med den. Har dock en kompis han hatar Johnson för den kyler så dåligt. Men klart han har haft båten i 8 år vinterkonserverar aldrig, aldrig bytt olja eller impeller utan skiter helt i servicen och då tycker jag att hans motor fungerar kanon under omständigheterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser