Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Hoogan

bogvåg

Rekommendera Poster

Hejsan,jag har problem med att båtenplogar,hon liksom skjuter en stor bogvåg framför sig,har hela tiden trott att det är för dålig bärighet i förskeppet eller fel vinkel för att hon ska lyfta fören en aning,men kan det vara så att hon helt enkelt klyver vattnet dåligt?fenomenet kommer vid lite dryga 6 knop,,snälla finns det nån som kan hjälpa mig med nåt tips? Mvh Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur snabbt går båten då? Kommer du inte upp i planingsfart så får du leva med det. Sen är det ju en fråga om det är en planande eller ickeplanande båt. Är den ickeplanade så får du nog leva med det.... Tyvärr... eler byt morot så du få upp farten och lägger dig ovanpå vågen =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är 8.5meter i vattenlinjen,motorn är 60hk,hade tidigare en motor på ca:130hk,då gjorde hon lite drygt 7 knop,men drev ett otroligt svall,grävde liksom i sjön,med motorbyte samt lite annat har jag lättat henne 700 kg,nu ligger hon så fint isjön upp till lite drygt 6 knop sen börjar hon ploga,vad jag förstår bör jag nå ca;8knop om konstruktionen är okey,det verkar den ju inte vara,så jag grubblar vad man kan göra,utan att behöva gå lös med vinkelslip o svets,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visst inte jag so är plastbtsägare. BER ALLA ROSTBENÄGNA BÅTÄGARE SÅ HEMSKT MYCKET OM URSÄCKT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hoogan! Jag utgår från att du har en båt av deplacement-typ? (Det framgår inte vad du har för båt.) Deplacementbåtar är byggda på ett sådant sätt att du alltid får en bogvåg även om det kan vara mer eller mindre. Det kan ju vara så att din båt klyver vattnet sämre än andra deplacement-båtar, men det ingår också i konstruktionen att inte ha ett så vasst förskepp. allt verka i sin ordning tycker jag det verkar som under förutsättning att det är just en deplacementbåt som du har. Som jag ser det har du två alternativ: Det ena är trimplan för att minska bogvågen/lyfta förskeppet en aning, och det andra är en jetmotor. Med en jetmotor kommer du kunna uppnå planingsfart! :-D Men som sagt: båten är inte gjord för att gå fort och jag tror helt enkelt att du måste leva med detta. Farter runt just vid 5-10 knop skapar ofta väldiga vågor på de flesta båtar. Din båt verkar inte vara ett undantag. Det kanske finns någon möjlighet att jag har missat något som går att ta tilll, men förvänta dig i så fall inget stordåd. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,det är inte så att jag strävar eller är dum nog att försöka komma över min bogvåg,jag anser att min skrovfart bör ligga på runt 7-8 knop,nu når jag bara6,5,o då trycks vattnet framför båten,,plogar,,med ett svall som kan välta ekor,o det kan jag inte känna mig nöjd med,fören är ganska vass i konstruktionen,känns som jag skulle vilja ha mer bärighet där,,plogningen kommer vid 6 knop,,vilket i o för sig är helt rätt marshfart,,men jag skulle jobba hårt om jag visste nåt råd att få den sista knopen,,känns som båten blir rätt då??? tacksam för tips,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå en bulb,vore inte helt fel,men de är i sig ett tekniskt konstverk,som skapar upp emot 6 olika vågsystem under båten,såååå,tyvärr.men tackar för tipset :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du! Jag tror att det blir mycket enklare att svara på ditt problem om du klargör vad du har för båt och motor. Problemet i sig är ju inte alls svårt att förstå vad du menar. Men olika båtar kräver ju olika lösningar på samma problem. Har du trimplan på båten? Hälsningar: Roddarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,Roddarn,det är en stålbåt,9.5*3.25 meter,vikt ca:6500-7000kg,motorn är på 60hk.jag har inga trimplan,,skulle man kunna använda nåt sånt i fören?eller ett par felvända i aktern för att dra ner aktern en aning?har även haft funderingar hur mycket prop.axelvinkeln påverkar o om det går att rikta prop.strömmen,propellern måste ju påverka att trycka fören neråt,antar jag,det finns ett par bilder i min sjöbod tackar för intresse,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Du har ett problem som är en otrolig vetenskap! Allt som har med båtform, bärighet osv är en vetenskap som överstiger alla, tom båtkonstruktörer! Hade det inte varit så hade alla båtar haft bra egenskaper och så ser ju inte verkligehten ut. Den båtkonstruktör som är en av de allra bästa i världen är faktiskt vår svenska vän Ocke Mannerfelt! Många tror att han bara kan snabbgående motorbåtar , men han är duktig på allt som flyter! Från racerbåtar till segelbåtar, oljetankers, och snipor! Mitt tips är du ringer honom på telefonnummer 08-756 03 60. Beskriv ditt problem och fråga om han på något sätt kan ge dig råd. Om han ger sig på ditt problem på ett djupgående sätt och ändå inte hittar svaret så kan inte någon annan göra det heller! Ocke håller till i Täby i Stockholm. Det bästa vore om han kunde ta en titt på båten i verkligheten. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå,,misstänkte att den sista knopen var ett delikat problem,,,men man ska ju inte ha bråttom på sjön,,jag fortsätter mina experiment med modellen jag byggt,o kommer tala om ifall jag hittar knopen,, tack för intresset :-tackar ,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, jag är ledsen....men problemet överstiger mina kunskaper och det vore ju ansvarslöst av mig att låtsas som om jag kunde mer än jag kan! Ditt experiment med modellen låter spännande värre, så hör gärna av dig igen för att berätta hur det går! Lycka till så det knakar! (Men ring gärna Ocke ändå....det kan nog ge dig mycket kan jag lova!!) Hälsningar: Roddarn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tjena! Jag har en avhandling från en amerikansk forskare på området som kanske kan vara intressant att läsa. Den beskrivet (i ganska knepiga ordalag) hur skrov beter sig. Olika skrovformer kontra storlek på motorn. Jag tycker att skrovet ser ut mycket som min båt ovan vattnet, du har inga bilder hur den ser ut under ? Min 9*3,2 meters stålbåt kommer upp i plan med en 350 hk diesel och vattenjet, den har ca 21 grader bottenvinkel i stäv och avtagande till midskepps där en sedan planar ut till en ca konstant 14 grader. Detta är en planande skrovform som trivs bäst i farter mellan 15-30 knop.

Hojta till i min gästbok med en mailadress så kan jag skicka över hans avhandling. Jag lärde mig mycket av den.

MVH

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på bilden så tuffar det på ganska bra. (16 knop?) Vad är din topfart? Hur många hästar har du/maskiner? Propp..4 eller 3 blad? Storlek på denna/pitch? Och sist men inte mins deplacement? samt konsumption?

Min går ockå bra, men den ska gå ännu bättre med ett par rediga trimplan monterade. :)

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de går c:a 21 knop på bilden topp 24.har 4 bladiga skewback mikado 23x25.å på de har jag 2x280 hk.de står 12 ton på min sida men jag vägde båten för 3 veckor sen så de blev 13800kg istället.men jag ska lämna in dieselpumparna snart så dom står helt lika.sen ska varvet ställas upp just nu varvar dom 2200 men de ska gå bra med 2500 på topp så vi får väl se vad som händer nästa år.hon e grymt snabb upp till toppfart för sin storlek.mvh j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite sent ute i det här inlägget kanske,men har samma bekymmer med min motorseglare i stål, och jag funderar skarpt på att tillverka en bulb i fören,det är det enda jag kan tänka mig kan hjälpa på en deplacement båt, eller är jag ute å cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara TS är det ju ganska sent.

Fast hans problem var väl att han hade fel typ av båt om han ville kunna kör snabbare än deplcementsfart. I hans fall 7,3 knop.

Hur en bulb påverkar bog och häckvåg, vet jag inte. Det är ju vattenlinjeslängden som avgör maxfarten. Hade TS förlängt sin båt med 1 meter hade maxfarten ökat ca 0,4 knop.

En bulb på en sån liten båt kostar nog mer än det smakar. Hur lång är din båt och vilken är din maxfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är 36 fot och 8,5 ton, toppfart 8,5 knop men den groteska bogvågen kommer redan vid 6 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske inte förklarat mig riktigt, problemet jag tycker mig ha är inte att jag vill åka fortare utan jag vill inte dra upp sjö som en finlandsfärja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoogan skrev:

Hej,Roddarn, det är en stålbåt,9.5*3.25 meter,vikt ca:6500-7000kg,motorn är på 60hk.jag har inga trimplan,,...och senare.....målet är inte att få planingsfart utan att slippa bygga så stora svall redan vid 7,5 knop.....

---------------------------------

Så länge det gäller deplacerande gång så är det följande som är väsentligt.

* Vattenlinjelängden

* Undervattenskroppens bredd djup

* Bärigheten och släppet i aktern

Det är en fråga om vattenlinjelängden (ca 1 knop per meter) sedan påverkas den av förskeppets utseende om det ger stor eller liten bogvåg, Smalare undervattenskropp i fören ger mindre bogvåg. Vågmotståndet påverkas även av akterskeppet om du har ett bra eller dåligt släpp där

Om jag jämför med min egen segelbåt som är 12 meter lång väger 7 ton och sticker 1,95m Så har den vattenlinjelängden 9,5 m så har den mycket smalare förskepp under vattenlinjen och gör med motorstyrkan 28 Hk ca 7 knop utan att ge några nämnvärda svall. Fortare går det inte med motor däremot med segel går det ofta 9-10 knop om jag har vind från sidan,

Ett trick som de flesta segelbåtar då har vid ökande fart är att vattenlinjelängden ökar då farten ökar eftersom vågen då följer skrovformen och släpper i aktern, därav utsticket där bak och att de ofta är relativt plana i akterskeppet på undersidan.

Motorbåtar som är halvplanande har då i stället ett annat avhugg bak och mycket mer bärighet i aktern för att kunna trycka undan vatten när motorstyrkan trycker ner aktern. de kan då åka i från sin häckvåg och lägga fören ovanför bogvågen.

Därmot deplacerande skrov då är man bunden till bogvåg och aktervåg och orkar sällan tas sig ur den begränsningen pga begränsad motorstyrka.

----------------------------

Förslag

Såvida du inte ökar motorstyrka 3-4 ggr så kan det gå att modifiera skrovformen. Genom att tex förlänga förskeppets undervattensdel så att det mer liknar de moderna segelbåtarna. Finns en del NYA motorsvaga motorbåtar som har det konceptet men även de gamla trä-kryssarna hade denna ide.

Utöver det kan det kanske gå att förbättra släppet i aktern så att det inte bromsar. Däremot tror jag inte på att göra något med trimplan de trimmar bara båten i sidled eller bromsar i låg fart. De funkar annars bara i högre farter som trim under plan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med en bulb är att skapa en våg före bogvågen. Bulbvågen och bogvågen ska vara inverterade så att vågdalen från bulben möter vågtoppen från bogen. Voila, de tar ut varandra och minskar vågmotståndet dramatiskt. I princip alla handelskassar har bulb numera, det ligger dock lite matematik bakom o en bulb är inget man slänger på bara sådär. Gör du rätt kommer din vågbildning och ditt effektbehov att minska men mer tveksamt om du kommer få mer fart. Vattenlinjelängden sätter troligen stopp för det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är kanske lite sen inlägg men ni som funderar på bulb och har järnbåt åk till närmsta skrot och köp en acetylenfaska (gasflaska) skär ut dan efter fören i överkant med vattenlinjen (kolla så gasen är slut givet vis) och be någon som kan svetsa eller om ni kan det själv att lägga fyra punkter så den sitter fast... Funkar det inte ta kapen kapa bort svets punkterna slipa lite för att ta bort svetsrester och måla.Funkar det svetsa fast den.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paul Elvström ritade en motorseglare på 1970 talet (Elvström MS 38) som hade bulb, det byggdes ett antal (troligen inte så många) har för mig att det var i sammarbete med Coronett varvet.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...