Dolphin 0 Postad 9 September , 2012 Hej alla kloka. Hur får jag ut plattan som kolen sitter på i överhuset på min P/T motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbak 0 Postad 16 September , 2012 Det är lättare att lossa hela pumphuset än att låta det sitta kvar på motorn, men det går säkert det också! Börja med att släppa ut oljan via oljepluggen i botten. Det brukar vara väldigt besvärligt att kränga av elkabeln och övre kåpan samtidigt, bänd bort brickan och använd rikligt med Yes som smörjmedel så fixar det sig. Efter att du smort in kabeln så lossar du de två lååånga skruvarna som sitter på övre motorkåpan och håller ihop hela pumphuset, och drar/vrider försiktigt loss övre kåpan. Dina o-ringar kommer garanterat att ha torkat efter 30 år om ingen bytt dem tidigare, så jag rek dig att byta dem också, annars kommer troligen oljan att läcka ut på sikt. Vid hopmontering är ett spår i statorns ände som skall passa mot oljepumpen, språret kan vara svårt att få in i rätt läge vid hopmontering, kolla det extra noga innan du skruvar ihop alltsammans. När du sedan tror att du är klar så kommer du att få jäklas en del med att få ur luften ur systemet men det går det också. Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men du får öppna/stänga luftskruven och manuellt lyfta/sänka motorn ....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbak 0 Postad 16 September , 2012 Här är allt isärtaget: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser