Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
gunny

Mercury/Suzuki varvräknare

Rekommendera Poster

Hej Ska koppla in min Suzuki varvräknare till min 2005 mercury men hur gör jag? Får inte till det. Färgarna är som följer: Suzuki varv. Gul= ? Svart= ? Mercury sladd från reglage. Svart= minus Purple= plus Tan= Signal På varvräknaren bryggat mellan svart och 12 puls polen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen koll på aktuell varvräknare, men du har fått Mercs färger om foten.

Merc:

Bat minus = Svart
12 V vid tändning på = Lila
Puls till Varvräknare = Grå

Normalt används all dessa tre för att koppla in en varvräknare.

Ljusbrun (Tan) är tempgivare.

Googla t.ex. på outboard wiring color code mercury suziki så hittar du mer info.

Oftast tas signalen (puls) från växelströmsgeneratorn ,så om du av någon anledning skall leta efter ledningar i motorn är det på laddningsregulatorn snarare än CDI-tändboxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska jag ta bort bryggan på varvräknaren för att koppla alla 3 sladdar? Eller helt enkelt koppla grå och svart från Mercury ihop med den svarta på varvräknaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen som sagt ingen aning om den varvräknare du har, men du skall definitivt INTE koppla ihop några av de ledningar som kommer från din motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir kanske enklare att byta ut Suzuki varven mot en Mercury.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det funkar om du ansluter Merc grå till den som Suz gul och Merc svart till Suz svart. Den lila skall alltså inte anslutas. Jag tror inte att något går sönder även om det inte skulle funka, men jag tar inget ansvar för om något skulle hända. Om den sedan visar rätt beror av poltalet på generatorn. Varvräknare brukar ha en omkopplare för att ställa in detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,

Så du menar att det inte behövs 12v från tändningen?

Varvräknaren har 4 eller 12 puls.

Räknaren är markerat från vänster.

12-B-4-G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varvräknaren kan mycket väl få både sin puls och strömmatning via pulsledningen, som ju är växelström från generatorn. Det är så den varit inkopplad och jag ser ingen anledning att det inte skulle funka lika på en Merc. Men, jag saknar info om varvräknaren och vill därför reservera mig för att något kan gå på tok. Men jag tror att risken för detta är mycket liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en bättre begagnad Mercury anpassad varvräknare istället. Blir enklare så. Tack för all hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fortsätter på denna tråden. Har en Mariner Magnum 3 150hk 2001 som jag köpt en Teleflex varvräknare till. Kopplat in Lila = Ign, Grå = Send och Svart=Gnd men varvräknaren ger inget utslag. 6P har jag ställt in den på baksidan. Är det likriktaren som är paj eller kan jag kolla varvräknaren på något sätt så jag vet att den fungerar?

Kablar kopplade till en orginal kabelstam som jag kopplat in i kontakten ut ifrån reglaget. Köpte mätaren på eBay och är oanvänd.

Samt, vad är den bruna kabeln till som går löst ut ifrån reglaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har antagligen två separata generatorer på denna motor som ger 2 x 20 A. Antagligen är de sammankopplade och ger då 40 A. (Om man vill kan man separera dem och ladda två batterier med 20 A/styck.)

Om du kollar på motorn bakifrån så sitter det två likadana svarta lådor ca 12 x 10 x 2 cm upptill mellan cylinderbankarna. Detta är spänningsregulatorerna för respektive generator. Det går flera ledningar från dessa, men en regulator har en grå hona som inte är ansluten, medan den andra har en grå ledning avsluten till nämnda hona, som går vidare som puls för varvräknare. Skifta så att denna pulsledning går till den andra spänningsregulatorn. Om det funkar nu har du antagligen problem med en av generatorerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skiftade grå kabel igår när jag vinterkonserverade motorn och då hoppade varvräknaren igång :-)

Jag köpte motorn beg. av ett företag med 3 mån garanti som går ut nu i mitten av oktober. Problemet nu är att jag troligtvis inte har tillgång till båten och kan felsöka mer. Är det regulatorn som är trasig eller kan det vara något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...