Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Mauritx

Segel: Är den en kryssfock som jag har?

Rekommendera Poster

Är osäkert men jag gissar på att jag har en kryssfock, En genua kan inte vara i alla fall.

Sedan har jag en till som är mycket mindre, kan det vara en stormfock? 

post-10021708-1394237244,6371_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en kryssfock, men en rätt liten sådan. Definitionen av kryssfock är att underliket max får vara 1,1xJ-måttet. J-måttet är avståndet från halshornets infästning till masten (typ...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte är helt ute och cyklar så är en definition på genua att dess skothorn befinner sig bakom vanten när den är hemskotad. Försegel som hamnar framför vantet är fockar. Stämmer det?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det stämmer enligt min lära.  Uppfanns i Genua och är ett överlappande! segel

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saxat från Wiki:

Genua är ett försegel vars skothorn (bakre hörnet) går akter om (längre bak än) masten. En genuas yta är betydligt större än andra fockars.

Genuan är en uppfinning av den svenske seglaren Sven Salén som vid en kappsegling i Genua 1927 drog fördel av en lucka i regelverket med ett kraftigt överlappande försegel.

I tävlingssammanhang har det sedan dykt upp flera specialvarianter såsom gennaker som är ett mellanting mellan ett försegel och undanvindssegel (spinnaker). 

Ytterligare en svensk uppfinning att vara stolt över som svensk! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt hörsägen skall det varit en man från Marstrand vi namn John som var med och seglade/sydde och han gick sedan under namnet Genua-John!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer nästan. En kryssfock som är maxmått enligt SRS (110% av J-måttet) är också överlappande. Fast inte så mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till min Mona Lisa fick jag med tre försegel. Ett (på påsen) märkt Genua 1 ett märkt Genua 2 och slutligen ett märkt Jib.

Betyder då Jib kryssfock eller stormfock? Med tanke på att det seglet är det minsta så är det ju uppenbart att hissa när det blåser illa men likväl. Skall det hissas vid kryss eller skall jag satsa på genua 2 då (brukar väl vara ett rätt allsidit segel)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genua 2 brukar ge rätt breda kryssvinklar. Idag skippar man oftast det seglet och kör med Genua 1 och Kryssfock (jib på engelska).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Vad bra, min 2:a är sliten men det är inte 1:an och Jib:en. samtidigt skulle väl vara 1:an och 2:an men då funkar ju spinnackern bättre (framförallt eftersom jag bara har enkelt förstag)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är otroligt ovanligt att hissa flera försegel samtidigt. Vid undanvind kan man istället spira genua 1 i lovart mha spinnakerbommen som kopplas i skotet, sådär en 30 graders vinkel från plattläns är perfekt. Storen skall vara i lä. Då får man en lätthanterlig båt som gör bra fart.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...