Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
svenoe

Ankarfällare

Rekommendera Poster

Hej,

är intresserad av en ankarfällare. Modellen Butler har funnits några år men går just nu inte att köpa. Finns det billiga alternativ? Ett kompakt ankarspel skulle kunna vara intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad vi talar om. Butler kan jag köpa för deras begärda pris, kommer ej ihåg exakt men det finns en hemsida. Det har funnits ett enklare alternativ bl a på Biltema med en tamp som man drar i för att fälla en dragg som hängts i läge. Butler med Bruce-typ av ankare verkar smartare och kräver ingen förberedelse.

Ett ankarspel hade jag väl egentligen inte tänkt. Det är svårt att få plats med det i en Albin 25. Akterruffen vill jag inte ta utrymme från så antingen måste det ligga på badbryggan/aktern (liten) eller dra linan under ruffens bädd och sätta spelet framför (trångt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte biltemavarianten, som dom ej har kvar i sortimentet. Finns att köpa på tool-teknik.se. Jag klippte av snöret och monterade en centrallåsmotor från bil, med en tunn, kort vajersnutt som länkarm. Då kan jag bara trycka på en knapp, när jag vill fälla ankaret. Har själv en Albin 25, funkar klockrent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant lösning med låsmotorn. Har funderat på om draggen möjligen kan slå i skrovet, ser möjligen ut så på tool-tekniks hemsida. Helt klart intressant!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...