el4558 0 Postad 7 September , 2012 Hej alla... Står i begrepp att köpa en 31 fots motorbåt på ca 5 ton.I denna sitter en Scania D8 från -77 på 150hk. V6:a ska det va, Säljaren pratar om att den marchar ca 7 knop på 1000 varv. Låter ju fint... Min fråga är om någon där ute har erfarenhet av denna motor. Gammal motor brukar vara avskräckande för mig men i detta fallet är priset mycket bra och jag gillar verkligen båten. Säljaren säger att det är allmänt känt att Scanias D8-or är evighetsmaskiner men jag hittar ingenting om detta när jag googlar... Tacksam för erfarenheter eller tester eller annan nyttig info.. /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 September , 2012 Mig veterligen har Scania aldrig tillverkat en V6 motor. Man har gjort raka motorer med 4, 6 och 8 cylindrar. Dessutom V8 motorer. Jag gissar att heter motorn D8 är det en rak 8 cylindrig motor, men om den tillverkades så sent som 1977, tror jag inte. Kan dock ha fel minnesbild. Redigering: Kan kanske vara en 6 cylindrig rak motor med ca 8 liters cylindervolym, vilket är mer logiskt då senare Scaniamotorer hade detta i sin beteckning. DSI11 motorn är en diesel, med turboladdning ich intercooler och med ca 11 liters cylindervolym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
el4558 0 Postad 7 September , 2012 Förlåt min okunskap. Med V6 menade jag en 6-cylindrig motor... Kanske fel terminologi av mig... Läste någonstans att 8-cylindriga D8-or tillverkades på 50-talet men att de 6-cylindriga mer sannolikt var 70-talare... Hur som helst, kan man lita på en 35 år gammal motor av denna sort. Finns det någon substans i det han säger om evighetsmaskin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
darkien 0 Postad 7 September , 2012 d8 är som sagt evighetsmaskin eller ja de flesta äldre scania motorer går i ur o skur nackdelen är att de börjar va svårare o svårare att få tag i delar till så pass gamla maskiner numera men vill du veta allt om scania marinmotorer ska du ringa grabbarna på scania marin i älvsjö de dom e skitduktiga du rår dessa på 010 706 61 89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 7 September , 2012 Ja det är en evighetsmaskin där du fortfarande köper delar på scania / Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
el4558 0 Postad 8 September , 2012 Ok, låter ju bra så långt. Har fått tips om att kolla upp bl.a. Avgaslimpan, värmeväxlaren och oljekylaren. Huruvida de är original eller utbytta under resans gång. Något mer man absolut bör tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 8 September , 2012 Verkar ha suttit i SCANIA_VABIS på sextiotalet: L56,L66 1962-68 D8: 6-cyl radmotor ohv 7790 cm³ 140 hk Dieselmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser