Gå till innehåll
fredag 18 april 2025
Gäst Thomas Erdegard

Monark 670

Rekommendera Poster

Gäst Thomas Erdegard

Håller på att välja båt. Valet står mellan Uttern 7000 eller Monark 670. Vore trevligt att få synpunkter på en 670,vad man bör pasa sig för,duglighet, Boegenskaper mm. Mvh Legard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tycker personligen att Uttern är en snyggare båt att se på. Har dock ingen egen erfarenhet av någon av dessa två modeller. Tycker att U 7000 ser modernare ut, har säkert en större motor i oxå, dock kanske törstigare. Ligger en på land i vår hamn. har legat där i ett par år nu. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MickeF

Äger en 670 sedan 2 år tebax.. ypperlig bobåt för 2 vuxna 1 barn.. 1 barn mer kan gå.. lite klen motor med AQ140A (125hk).. sliftar själv till B23 (140 hk) i vinter. Duglig i sjön, stabil dock inget att hoppa mellan vågor med. finns bilder på min här.. http://w1.422.telia.com/~u42228964/Monark_670

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thomas ! För dom pengarna skulle jag ha valt annat. Uttern 7000 är ju rena bussar. Satsa tex på Uttern 690 (dubbelruffad), jag skulle ha köpt diesel. Övrigt Krabat 740, även den dubbelruffad. Eller Flipper 700 som är en tidlös båt. Beror ju på hur fort du vill åka, men skulle hellre köpa någon av dessa. Går man upp i prisklass så går det ibland hitta äldre Nimbus 26.or för ca 150 000 kr vilket är otroligt mycket för pengarna. Var en nyligen på Blocket för 140`000. Men som sagt det är vad jag tycker, jag vet ju inte vad ditt syfte med båten är eller hur många ni är. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satsa på Monarken ! Har själv haft en tidigare perfekt bo båt. Den kallas också för den lilla husvagnen och det säger ganska mycke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där.. ser att du har en Flipper 700... om du jämför Monarken med Flippern.. vad säger du då?? Vad finns i Monarken som inte Flippern har osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenixen Legard! Vad jag förstår är det en salongsbåt du är ute efter korrekt???? Isåfall finns det andra att välja på i den prisklassen. T.ex Riwall 26 som jag själv äger fantastiska utrymmen välplanerad med ett stort akterdäck läs mer om dem här http://hem.bredband.net/mirall/index.html Mirall 26 byggd på samma skrov som Riwall men annorlunda planering. Eller varför inte Flipper 700 patrol tidlös båt. :-) Albin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Thomas Erdegard

Hej Tack för svaret ! Låter intressant med båten som legat på land ett par år Vet ni vem som är ägare eller kan man ringa klubben och höra ? Vore toppen om ni har möjlighet att svara :-Tack Legard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mange

Tjena, du kan ju fundera på om det är inombordare eller utombordare du helst vill ha? Tror Uttern är godkänd för 120 hk men annars en trevlig båt om ändå inte världens snyggaste så är den genomtänkt och praktisk med fin kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Känner inte ägaren, men GREFAB Björlanda Kile kanske gör det. Ägaren måste ju betala för att båten ligger på land i vilket fall som helst. Grefab Göteborg har nummer 031-805800 och till hamnpersonalen 031-925632 /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har en uttern 7000 som jag är nöjd med. Har följande fördelar, rymmlig och stadig att bo i, trivsam inredning, behöver ej rappla med kapell utan man stänger bara dörren. Nackdelar kan vara att den drar mer bränsle med en 2 takts utombordare som jag har. Hör gärna av dig med frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Legard

Kul att höra från en 7000 ägare. Vad har du för motor på din ? Vad drar den ? Ultimat vore att hitta en 7000 utan motor och få sätta dit en 90 hk 4 takt (tror du det räcker ?). Har inte sett en 7000 live än trots att jag letat länge på Västkusten... Var har ni eran båt ? (vore kul att se ) Något man skall tänka på om man köper en ....? Mvh Legard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, har båten, Uttern 7000, utanför Umeå, långt från västkusten. Har en 150 hk mariner vilket är onödigt stort, skulle själv köpa en 4 takt runt 100-120 hk. Den drar som mest kring 2 l/dist vid halvplaning kring 12 knop, drar mindre kring 20-22 knop. Vid köp är det väl de vanliga sakerna man bör kolla, vet inget särskillt på denna båt. Har själv bytt glidlister för takluckorna och tätat runt någon ruta. Ska kolla gasolinstallationerna till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars är ju Crescent Hamra ett jättefint alternativ till en betydligt mindre peng! :-D :-D En sådan har jag och är väldigt nöjd! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haallllooo Legard! Hittat någon båt än? Såg att det fanns en Uttern 7000 till salu här på maringuiden gå in på köp och sälj annonserna och titta. Men det kanske var en nyare modell förresten. Jag försökte hjälpa till ialla fall. Albin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Michael Schmidt

Hej! Her kommer lite skandinavisk från København: Har selv en Uttern 7000 (den absolut sista enligt varvet, no. 172). God bobåt for den lille familj,fart med 115 HK Mariner ca. 24 knob. Let at installere varme i, mycket træ inombords. God tidigt och sent på året (stængt kabin) men också lite dålig rundt om sikt. Trevligt med den separate toalett. Skulle ønske mig en ny 4 taktere, eller klive et steg op till større båt med inombords diesel motor. Det kan vare svårt at få tag på bensin på hamnen, i alla fall i Danmark. Sjø egenskaberne inte helt moderna, båten er nog lite før lett och før platt i bottnen enligt mit tycke. Men å andre sidan, hvem har ½ mill. til en Nimbus? Hilsen Michael, København

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Legard

Hej Tack för alla goda råd.........! För att summera det jag har hört/ sett så verkar 7000 närmast till hands. Fördelarna med robust bygge och Wc får motverka nackdelarna med runt om sikten o hög bensinförbrukning. Absolut bäst vore en 7000 med en ca 90 hk fyrtaktare. No 172 i Danmark....hör av dig om du skall sälja ! Legard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Michael Schmidt

Hej igen. Höll på at skriva, sen forsvan allt. Förlåt därför om det kommer 2 gångar! Sälja 172? Skall den hem till Sverige? Det er jo en tuff fråga! Har för den her säsonen beställt en sprit ny Mercury 115 hk 4 takt som levereras i nästa vecka just före sjösättning. Jag påräknar ungefär 1 liter/sjömil vid ekonomi cruising 12-14 knob. (En 90 hk vill knappast ge bättre ekonomi, men sämre prästanda). Valte Mercury idet den bara väger 17 kg mera jämfört med gamla motorn. Går egentligen inte i sälj tanker, men å andre sidan. Allt går ju att köpa! Det er bara en fråga om att hitta rätt pris. I det här fallet med spritny motor (kolla sjäv priset), Spritny Wallas 1800 värmer, spritnytt kapell er det rundt 205.000 danska kronor om den ska byta ägare. Du får gärna ringa ifall du er interesserad at se båten. 45 26 25 18 84. (Jag föstår svenska). Annars lycka till i dit sökande!

post-0-1394234354,6635_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...