Mauritx 16 Postad 6 September , 2012 Jag har 4 barn så det börjar bli lite trång att åka i min lilla Hurley 18 på runt 5,3mts. Jag har kollat runt på blocket men hittar knappas nån segelbåt med 6 köjer. Finns det sadana segelbåtar som är bra, billig och säker (en som går bra i havet är kravet nummer 1 (helst långkölad), stabilitet/hållbarthet helst än snabbhet om ni förstår vad jag menar ) runt 60KSEK? kanske max till 100KSEK. Eller måste man betala en förmogenhet för att få en som duger? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 September , 2012 Nu kommer jag med en helt annan typ av båt än den långkölade du efterfrågar. En fenkölad segelbåt med Norlin-klang: Accent. Men detta är en båt vi trivts väldigt bra i tidigare och som man kan sova 6 vuxna personer i med den bäddbara L-soffan som blir en dubbelkoj, två stickkojer och dubbelkoj i fören. Dessutom finns en riktig toalett och ett bra pentry på långsidan. Den seglar väldigt bra. Lite exemplar från blocket i dag: http://www.blocket.se/hela_sverige?q=accent&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=&pe=&c=1062&ca=10&l=0&md=th Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 6 September , 2012 Tror det finns vissa Fin-Gal med sex kojer..? Annars, om du har barn som inte är fullvuxna i kroppen kan man lätt sova tre i förpiken. Har båten sedan två salongkojer och en stickkoj är du hemma. Maxi 77 skulle då fungera utmärkt, sittbrunnen är stor så alla borde få plats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 7 September , 2012 Barnen är på 13, 10, 6 och 3 år gammal. Så det skulle säkert gå bra med en båt i Maxi 77 storlek tills de blir fullvuxna.. Jag har faktisk kolla lite grand på en som, men när man läser runt, hör om folk som tycker om den som folk som hatar den så jag vet inte riktig vad jag ska tro på. Personligen tycker jag att den ser snygg ut och modern. Går det att segla i riktig elak vädret i havet med en Maxi 77? känns det inte som en stor jolle ? Ska kolla på leisure som ovanstående pratar om med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 7 September , 2012 Maxin är en rätt okomplicerad rymlig familjebåt, men kanske inte den mest spännande seglaren som finns. Den flata botten stampar en del i hög sjö, men inget lär gå sönder. Båten är enkelt men stadigt byggd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 8 September , 2012 Måste fråga, tänkte du segla över Atlanten eller Nordsjön med båten, eller är du som jag och vill ha en båt för semester och helger, men vill ändå ha en stadig båt? I så fall finns det säkert bättre båtar för att segla på de stora öppna vattnen, men som semeserbåt är den alldeles utmärkt och tål förmodligen mer vind och sjö än besättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 8 September , 2012 Inte direkt att jag ska segla över atlanten med den men nordsjön ja, till Finland och öarna runt om kring. Idag kollade jag på en Maxi 68 men den är få små. Inte ståhöjd heller. Har MAxin 77 ståhöjd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 8 September , 2012 Har kolla på Blocket och läst en hel del, båten ser fin ut. Det är inombordare Yanmar på de flesta så det verkar lovande. En fråga, Är det ståhöjd på den? Mig rygg är skrotig och det är ganska jobbit att behöva krypa runt i ruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 8 September , 2012 Ståhöjd, det beror ju på vem man är. Brukade säga att det var ståhöjd i Misilen jag hade, om man var 1,40 lång vill säga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 8 September , 2012 Vad tycker ni annars om en hederligt Albin Vega? Är det bara plats för 4 pers inne i ruffen. Stämmer det? Priset är ganska överkomlig tycker jag med, Den är långkölad med drygt 1,1 meter djupgående som gör det enkelt att köra genom kanaler och lägga till i naturhamnar. Det är ganska stor sittbrun med. En sak som jag har sett är av det flesta är med gammal risiga inombordare bensinare, inte bra. En till model som jag har fastnad för är en Boström 31 (B31). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 8 September , 2012 Jag är 1,78cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nylinder 0 Postad 9 September , 2012 Jag kan rekommendera Furioso. 4 fullängdskojer samt en förpik som inte är fullängd men funkar bra till barn. Dock inte ståhöjd inne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 9 September , 2012 Med en iläggsskiva kan man sova tre barn i förpiken på en Vega, men den har bara två salongskojer. Durken är iofs bred och plan och går att bädda, men det är mer en nödkoj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 9 September , 2012 Finns en Tetis på Blocket som jag tror skulle möta dina krav. Långköl, fyra fullängdskojer och barnkojer i förpiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 9 September , 2012 Inne i ruffen är perfekt men sittbrunen tycker jag är lite ologisk, bara 4st plats? ska man stå när man rattar den? Ska barnet sitta i aktern som verkar vara upphöjd? eller på sidan av roden? ja det går säker att hitta på en vettig lösning. Ska skriva den när i min lista.. tack för tipsen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 September , 2012 Jag är visserligen partisk men ska försöka vara objektiv i min bedömning av Maxi77an. Den är enormt rymlig för sin storlek, väldigt lätt att hantera även ensam i lite hårdare vindar. Väger ju inte mer än 2.5 ton, så man klarar själv att hålla från och knuffa ut etc vid tilläggning osv. Om den klarar elakt väder.. Tja, jag skulle kanske inte segla Biscaya på hösten med den men Vänern är ingen pöl man leker med heller och jag har aldrig nånsin känt mig det minsta osäker på båtens kapacitet trots att jag seglat med fullt ställ -Genua I o storsegel- i 15 m/s medel, och 20 i byarna. Det var inte bekvämt och inte nån slösegling men båten klarade det utan problem. Ståhöjden är väl dryga 1.70 så du står inte rak utom vidd kappen. Jag är 181 och hade iaf inte större ryggproblem än innan när jag bott 2 år i den, sommar som vinter. Sngg är den kanske inte, men det finns i mitt tycke massor med fulare båtar. Den har nåt som gör att man gillar utseendet. Tidlös kanske..? Gillar inte Vegan, just för att den ser antik ut men tittade på en del innan jag köpte Maxi. Föll mest på motorerna, slutkörda bensinare eller misskötta dieslar i de jag tittade på. betydde mer än utseendet i slutänden. En Vega i bra skick, med bra maskin så hade valet mellan M77 o Vega varit svårare eftersom Vegan har ytterligare några centimeters höjd i ruffen, samt separat toautrymme Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 9 September , 2012 En sak till är att Vegan ska vara också bättre på att segla i hård vädret och i havet eftersom den är långkölad. Nu när jag håller på att kolla runt i nätet har sett att Vegor har en kultstatus på nån viss som att vara en väldigt bra långseglaren. Flera har seglat den runt atlanten. Jag har kolla på Maxin 77 men det är svår att hitta en med inombordare. Både Maxin och Vegan är skrivet i min lista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 10 September , 2012 Finns ju en Semona 30 på Blocket nu http://www.blocket.se/stockholm/Semona_30_SISTA_CHANSEN_FORE_UPPTAG_79_800___40769754.htm?ca=11&w=3 Även en Marinette 33 http://www.blocket.se/blekinge/Marinette_33_42583826.htm?ca=11&w=3 Frågan är hur motorerna är? Annars har väl Shipman 28 hyfsad ståhöjd? Men faller väl på antalet kojer.. Tycker man ser väldigt få av dessa mindre båtar (M77, Vega, A78 mfl) med bytta motorer. Troligen för att en ny inombordare kostar lika mkt som hela båten om inte mer. Varför sånt stort önskemål om inombordare på en liten båt? Det går i de allra flesta fall fortare att segla än att gå för motor ändå med dom här båtarna. Laddning är väl en väldigt bra grej med inombordare iofs, men man klarar sig långt med solceller och en fräsch batteribank. Sen tar dom ju upp utrymme också.. I M77an förlorar du de två gigantiska lådorna i rufftrappan. Maxi 77an exempelvis är väldigt lätthanterlig i hamn och backa med även med en utombordare. Vegan ex ska väl vara rätt jävlig att backa med trots inombordare? Ståhöjd är svårt i såna här små båtar... Likaså 6 kojer. Maxin har ju faktiskt 5 kojer, där man kan ligga två vuxna i förpiken om man inte är alltför stor (jag på 193 ligger ok med en person på ~170). Jag är lite inne på Killerboo:s åsikter om Maxin, man känner sig alltid trygg även när det går grov sjö och mkt vind. Båten stampar dock rejält om du ska ta höjd i motsjö! Bättre att falla lite och gå på fart. Men genua 1 blir lite tungvevad i mkt blåst, så är det bara. Jag upplever det dock inte som ett jätteproblem, och vill man kan man ju byta till mindre segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 10 September , 2012 En anledning till att motorerna inte bytts ut är för att - om det sköts om - är evighetsmaskiner. Min MD5A är en järnklump på ungefär 130 kg som man plockar 7,5 hk ur. Det är mycket järn att slita på innan den ger upp. Efter spridarrenovering (1000 kr) startar den lätt och går som en klocka. Så, varför byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 12 September , 2012 Har du tittat på Johnson 26? I våran kan man bädda en dubbelkoj på barbords sida i salongen 1 på strybord. Det finns sedan en stickkoj förpiken. Beroende på hur toan är byggd så finns det plats för 2 eller 1,5 barn i förpiken men den minsta var ju bara tre år så det är nog inge problem. Stor sittbrunn. Bra ståhöjd, jag är 1,76 och står i hela salongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 September , 2012 Ståhöjden i Accenten är begränsad men jag stod obehindrat i den (1,64). Min man fick dock bocka på nacken (1,87) men upplevde inte det som ett problem. Vid pentryarbete går det bra att sitta på bordet och arbeta så det var bekvämt ändå. Vet faktiskt inte om du skulle ha ståhöjd i den men det finns så många så du borde kunna hitta en att titta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser