Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Mauritx

Erfaren seglare: Berätta om dina missöden (om ni vågar) så att vi nybörjare lär oss av er missta

Rekommendera Poster

Man lär sig av sina misstag,, brukas det sägas..  med jag  tycker att det är mycket billigare och midre riskabel att lära sig av andras misstag,  så berättar gärna om dina missöden så att vi nybörjare, förhoppningsviss slipper göra det samma, slutar känna oss dumma och ensamma när olyckan är framme.  

Tack på förhand.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfaren seglare vill jag inte kalla mig men drygt 40 av mina totalt närmare 50 levnadsår har gått i båtåkandets tecken. Dock endast de senaste 3.5 åren i segelbåt. Motorbåtsåkandet var förvånansvärt fritt från missöden. Ett tappat ankare pga av miss att lägga fast änden av ankarlinan i kombination med tilläggning i okänd naturhamn i beckmörker och kraftiga vindar är det enda jag kommer på såhär rätt upp o ner. Segelbåten har jag däremot med framgång letat grund med ett par gånger. Första pga hemmablindhet och andra gången rent slarv/bristande uppmärksamhet. Båda ggr fick jag ta hjälp av passerande båtar för att dra mig loss. Inga skador trots att det smäller rätt rejält även i förhållandevis låga farter, när man hittar en uppgrundning.

Så. Lesson to learn:

1) Tro inte att du är immun mot grundstötningar bara för att du åker där varje dag
2) Håll koll på farledsprickarna. Hela tiden. Speciellt om dom är många o sitter tätt... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni lägger till förutan motor och skall segla in mellan bommarna. Se till att gastarna är med på vilken plats som är din och släpper seglen i rätt tidpunkt så slipper du testa hållfastheten i bryggan. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Vill lägga till en punkt:

3) Glöm inte bort navigeringen om du har en GPS-plotter. Grynnorna är fortfarande lika hårda! Segla aldrig där det är mörkblått (0-3m) även fast lägsta uppmätta djup är djupare än kölen.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå aldrig in i en okänd hamn på natten! Även om du har radar ser du alrdlig helheten som i dagsljus. 

Vi gick in i en hamn på natten efter en lång dags segling. Lugnt och fint gick vi för motor efter den ljusbojade leden på SB sida som vi brukar. Plötsligt såg jag på radarn ett eko strax intill båten  och girade snabbt BB. En boj med släckt ljus. Det hade blivit en ordentlig smäll med den stora plåttunnan.

En halvtimme senare skulle vi gå in i hamn (Oost Flieland). Strömmen hade nu ökat och var 3-4 knop. Med högsta fart försökte vi för motor gå in i hamnen men såg strax innan det trånga inloppet tre röda ljus över varandra. Betydde troligen att hamnen var fullbelagd eller stängd. Försökte hitta ett ställe att ankra för att invänta dagsljus men det fanns bara muddrade leder och ingen plats för ankring och svårt att hålla positionen i den starka strömmen.

Vi fick gå till en annan hamn vilket tog resten av natten och vid sextiden på morgonen kunde vi gå in i hamnen. Trötta men glada att allt gick bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog har man gjort tabbar alltid.

Grund har man ju känt på några stycken. De flesta i hemmfarvattnen. En del andra dumheter skall vi bara inte tala om.

Det där med att anlöpa hamnar kan va lurigt.

Kom från Gävle med min L32. Det var inte mycket vind den dan och jag gick iland på Eggegrund. Fortstte sen för motor mot Öregrund. Det blev ganska sen sent och i slutet av augusti kan det va ganska mörkt mitt i natten. Gick på fyrarna. Belonagrund vit i aktern. Sen skulle jag få två gröna lyktor inne i Öregrunds hamn över ens.

Fick syn på den ena. Fyrar och prickar brukar ju dyka upp så småningom bar man lungar sig. Gick för full maskin 7-8 knop Plötsligt får jag se en ö framför fören. Kastar mig på rorkuleten och lyckas undvika att ränna rätt upp på land.

Styr mot hamnen och lägger mig längs yttre pontonbryggan. Den andra gröna lyktan fick jag aldrig se. Gick bort och kollade. Den var trasig. 

Idag blir det ju lite annorlunda med plottrar, sjökort på dator och läsplattor.

Undra hur långt upp på skäret, som som är en ganska slät och jämt lutande klipp, man kommit. Båten vägde 6,5 ton. Utvändig järnköl som är en cirkelbågen och farten  var 7-8 knop. Frågade dottern som är matematiker. Hon ville inte räkna, utan tyckte jag skulle prova. Jag var glad att jag klarade mig undan det praktiska provet.

post-945-1394237237,0892_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta missödena under segling hittar jag på bra förklaringar till.  Jag tycker att det är svårare att förklara bort misslyckade hantverksjobb.

Som till exempel när jag borrar genom fördäck för att dra el till en lanterna. Jag vickar lite fram och tillbaka med borren för att få upp storleken på hålet. Efter ett tag går det väldigt trögt och borrmaskinen orkar inte dra runt. När jag drar upp borren så följer delar av spinnakern som låg i förpiken upp genom hålet,

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bli lite OT

Det där med håltagning är inte enkelt alla gånger. Jobbade som installationselekriker några år. Håltagningshistorier finns det jur många som helst.

Var i Hunnebostrand och skulle lägg rör under ny panel i hällarhallen. Det kom en kabel frå en trppomkstare uppe. Hugger upp tite runt röret och kp det så högt upp jag kunde. Böjer ett VP-rör med en så tvär böj jag kunde. Kapar och sätter på en muff. Trär på muffen på rörstumpen i taket. Drar ur det nya röret och det gmla följer med. Kapar i rätt längd och skll stick upp röret i hålet igen. Det går inte. Tar borrmaskinen med ett långt Irvingborr och kör hel borret in i hålet. När jag drar ut borret sitter det en röd ulltråd på borret.

Trycker dit rören. Sticker i dragfjäden som går fram till aparatdosn.

Nästa morgon kommer damen i huset och säger förtvivlad; Vad har du gjort med min nya heltäckningsmatta och min nya tapet?

Irvingborret hade dragit ur en tråd ur heltäckningsmattan och skadat tapeten en bit upp på väggen. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...