Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Hane

Inbyte hos båthandlare

Rekommendera Poster

Hej! Vi har fått tvillingar i vinter och inser att vi behöver en enkel och smidig båt för att överhuvudtaget komma ut på några båtturer. Vi har idag en Askeladden c62 cruiser med 115 hp suzuki. Det är en dc och det är lite lurigt att lägga till mm själv eftersom Anna-Karin måste sitta med tvillingarna. Vi har därför tittat på en bowrider i samma storlek. Det är ju en smidig båtmodell men ändå ganska stor. Vi harnu fått offert på mellanskillnaden mot en finnmaster 62 br och 115 hp yamaha, garmin 720 mm. Jag får dessutom tillbehör extra för 10 tkr. Min båt är 2011 och detta är också en 2011:a fast den har varit deras visningsbåt i hallen. Är detta ett bra byte eller är vi korkade om vi byter? /Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med små barn vill man gärna ha en liten ruff så jag anser att det är ett dåligt byte. Montera ett ankarspel o lär frugan köra båten så kan du hoppa i land o förtöja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med, montera ankarspel och lär din bättre hälft att ratta båten. Ankarspelet kommer ni även ha nytta av när barnen blir större.

Vi har en Yamarin 64DC med ankarspel och det är oslagbart att kunna glida in i en vik, trycka på knappen för att fälla ankaret och sedan sakta glida in mot en klippa. Det är då inga problem att lägga till ens när jag är själv.

En DC är mycket bättre än en bowrider när man har familj då det ger en bra plats att skydda sig mot solen, ta en sovstund etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina småttingar sov alltid i ruffen när vi va ute , ingen vind samt gosiga dynor,kuddar och filtar i ruffen . En DC är ett måste med barn ...... Som sagt innan , bättre att lära sig hantera båten själv , än på bekostnad av mysfaktorn för barnen ! Jag kan hanterar våran 30 ft,are helt själv ..varför skulle inte du kunna hanter din/eran ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med övriga, dumt byte. Har dessutom ett tips efter en del labbande med vår 1-åring i sommar. Köp två enkla barnstolar på IKEA, såna där med löstagbara ben som finns på alla restauranger. När det är dags för tilläggning smäller ni upp stolarna och monterar barnen i dom. Då håller de sig på plats medan ni kastar ankare och knyter knopar. Sitter jättebra med flytvästen på. Vi fixade dessutom med hjälp av lite spännremmar så man kan montera stolen, utan ben, på passagerarplatsen. Där sitter barnet kanon under färd!

Ankarspel är givetvis ett bra hjälpmedel men med en så liten båt borde ni grejja det utan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller absolut med tidigare svar. Nu seglar jag ju iofs nuförtiden men för ett antal år sedan hade jag DC vilken bytes mot cabin som byttes mot snipa allteftersom familjen växte. Båtarna låg i spannet 5.5 - 8m och utrymme behövs med småbarn. Hade själv 4 små (inte så små längre, blir farfar i höst) och var ofta ute själv med de 2 minsta. Lär man sig båten ordentligt är det inte svårare att lägga till med en DC än med en eka, eller f den delen med snipa med rak axel än en drevbåt med ankarspel, bogpropeller och andra latmansgrejer som visserligen gör saker o ting bekvämare men är långt ifrån nödvändiga på småbåtar i storleksklasserna vi pratar om här. Övning ger färdighet och om inte din tant kan idag, så sätt henne i förarsätet för att öva upp manöverkunskaperna så ska du se att DC:n inte är svårare än en BR bara för att man har barn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ruffen kommer ni sakna sedan när dom blir lite större, skaffa ankarspel. För mellanskillnaden som ni skulle fått lagt emellan på en annan båt så kan ni skaffa ett spel med fjärrkontroll, då kan du stå där framme ändå o bromsa med ankarspelet när det behövs vid tilläggning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående. Vi har en Yamarin 6110, och vi är oerhört tacksamma för ruffen, har en dotter på tre år och ett barn på väg. Varför kan ni inte lägga tvillingarna i ruffen i de tre minuter det tar att lägga till? Om de skulle vara missnöjda är väl inte det hela världen. Det är tre minuter vi pratar om...

Jag kan lägga till själv med båten om det är boj, med ankare skulle jag kunna göra det om sambon bara håller i ankartampen efter att jag kastat i ankaret, men jag hoppar i land och sköter motorn. Så mitt tips; behåll båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för goda råd. Vi har beslutat av behålla båten :-).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...