Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
snillefille

Söker båtplats centralt, Stockholm

Rekommendera Poster

Är det omöjligt att få tag på en båtplats någorlunda centralt i Stockholm tro?

Bor på söder och vill ha nära till båten. Finns det nån bra länklista till båtklubbar och marinor nånstans? Alla tips på lämpliga ställen att ha båten på mottages tacksamt. Samt även om någon har koll på en klubb/marina som kan tänkas ha båtplats ledig i höst, eller till nästa sommar.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt omöjligt. Tekniken är att blir medlem i och anmäla platsintresse  i ett par båtklubbar och se var man kan få napp i vår.

Min båtklubb, ÅMK på Tantogatan 85 http://www.ambk.se/, brukar ha en omsättning på 4-5 av våra 74 platser per år. Så det är inte helt omöjligt.

Köandet är inte helt rättvist eftersom båtplatser är olika stora och man tar in den båtstorlek som passar. Har du en någorlunda normal båt eller en bamsestor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, ok, får ta och ställa mig i några köer. ÅMK är ju typ drömklubben! Är precis på väg att slå till på en daycruiser med måtten 8x2,6 meter. Är det en Bamse, eller vilken storlek ska man ner på för att ha störst chans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller platsen så har ofta inte längden så jättestor betydelse. Du behöver en 3 m bred plats och det är en väldigt vanlig plats. Fast en liten båt som bara behöver en 2 m plats har ännu större chans. Flera klubbar som har både segelbåtar o motorbåtar där vill man gärna ägga varannan motorbåt o varannan segelbåt så att masterna. Inte riskerar att slå i varandra så då beror det också på vilken t yp av plats som råkar bli ledig. Har för mig att Liljeholmen inte har någon kö utan man får ansöka varje år om plats och sen beror det på vilken sorts plats som blir ledig. Som sen tidigare nämnts är du händig eller kan tänka dig att jobba i styrelsen så ökar chanse att få plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...