letarbatca38fot 0 Postad 5 September , 2012 Har nu en båt men undrar om det finns några bra förslag ang ventilation i stuvfacken t.e.x. i förpiken Tacksam för hjälp och förslag. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 September , 2012 Ventilation är viktigt för att det inte ska bli dålig lukt i stuvfack mm. Hål eller springor i både över och underkant. Men, när man ventilerar ökar också kundensbildningen på skrovsidor och därför bör man isolera tex med liggunderlag, jag tycker bättre om härdad och lackad masonite. Limma några distanser på baksidan så att det bildas en liten luftspallt. Gör man skivorna med klämpassning så behövs ingen fastsättning. Ser väldigt prydligt ut också. Är man riktigt ambitiös så gör man så att det blir en luftkanal längst ned, till den leder man luft från tex en Doradeventil. Har man lyckats så kan man låta en tröja ligga i stuvfacket hela sommaren och den känns fräsch nar man tar fram den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
letarbatca38fot 0 Postad 5 September , 2012 Tack för svaret. Men om man gör som du berättar så är det åndå tätt uppåt,,eller menar du att man lägger en luft spalt så att inget i stuven kommer åt skrovsidan ? Tack för hjälpen.,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 September , 2012 Lite dåligt förklarat kanske. Luftspalten mellan masoniten och skrovsidan är till för att ge lit isolering och för att kondens eller annat vaten ska komma ut. Några små hål i nederkant så att vatten kan rinna ner i kölsvinet. Nu är allstå själva suvfacket isolerat och ska ha öppningar uppe och nere. Jag gjorde en luftkanal längst ned i garderob mm så att det blev en liten durk. Nedersta delen är ju ändå ganska oanvändbar. I det fallet lät jag skivan mot skrovsidan vara öppen under durk . Durken hade några 10-15 mm hål så att luften kunde komma upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 23 September , 2012 Har du en solcell? koppla då in en liten fläkt från en dator, den hittar man i alla gamla datorer som man kanske har skrotat. De drar försvinnande lite ström. de går nästan alltid på 12 volt. Sätt den till en liten ventil, sätt dit fläkten i ett rör mot ventilgallret, vips har du ventilation i stuven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 September , 2012 Om du inte har problem med påväxt och mögel i stuvfacken behöver du förmodligen inte göra ngt åt vare sig ventilation eller isolering. Att det luktar plast får du leva med. Att förbättra ventilationen i en båt behövs ofta, och lite extra isolering gör att man slipper kondens. Jag har däremot inte upplevt att stvufacken behöver vare sig ventileras eller isoleras. Temperaturen där hålls ganska konstant av vattnet om skrovväggarna får förbli oisolerade, och då blir det inte heller problem med kondens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser