Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Ricky-rich

Seriekopplade batterier

Rekommendera Poster

Jag har 24 volts elsystem i min båt. Detta består då av två 12 volts batterier. Nu gick ett batteri sönder i våras. Jag ersatte detta med ett jag hade ståendes. Så jag kör nu med ett 120ah och ett på 60ah. Börjar få en kännsla av att detta inte är hållbart. När jag kör båten har jag 15.5 volt över de mindre batteriet och 12 volt över de storta. Är det så att man måste ha två exakt likvärdia batterier när man seriekopplar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt expriment visar ju tydligt att det är mindre inre motstånd i det lilla batteriet. Du kommer på sikt att ladda ihjäl 60 Ah´ s batteriet. Sen får du nog inte det stora fullt laddat heller.

Men nöden har ingen lag - det gäller ju att lösa de akuta problemen på ett så bra sätt som möjligt, och det tycks du ju ha gjort.

Funderar själv på att byta batteribanken på min båt (12 V). Har, efter tipps här på MG, funderat på att köpa såna här 95 Ah´ s AGM-batterier  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/ 4 st skulle jag få plats med, då de kan stå hur som helst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat: Ditt expriment visar ju tydligt att det är mindre inre motstånd i det lilla batteriet.

Om man skall vara noga så är det precis tvärt om, den inre resistansen är högre.

Ohms lag: U = I x R

Seriekoppling => att I är lika stor i båda batterierna. Större U innebär samtidigt större R.

Tänker man efter är det ganska naturligt. Om motsatsen skulle vara korrekt skulle kortslutningströmmen vara större i det mindre batteriet, vilket knappast är vad man förväntar sig.

Men, för att svara på ursprungsfrågan så är det inte hållbart. Det större batteriet kommer att bli underladdat och det mindre överladdat.

Batterierna bör vara så lika som möjligt. Detta krav är inte alls lika starkt vid parallellkoppling.

Editorstrul igen: Kursiverad text visas som normal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har naturligtvis rätt. Jag tänker som de blinda slåss.

Däremot var våra slutsatser samma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I större anläggningar med flera seriekopplade batterier brukar man övervaka varje cells spänning för att få en tidig indikering på när någon cell börjar bli dålig. Har man 24V så skadar det inte att jämföra spänningen på batterierna då och då vid laddning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för era svar, det blir till och köpa två nya batterier till våren. enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...