guzzy96 0 Postad 4 September , 2012 Hej! Jag är en ganska nybliven båtägare(sedan juli i år) och jag funderar på att skaffa mig en reservmotor att hänga dit. vet att det skall vara lång rigg på motorn. Hur stor motor skall jag leta efter? har kollat på ett fäste på biltema för 900:- som tar upp till 15hk och 30kg hur mycket väger en 5hk 2takt till exempel, är en sådan lagom? Tacksam för svar om lämplig storlek styrkemässigt och ungefärlig vikt på motorn. ps: båten är en Örnvik 510HT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 September , 2012 Skall du bara ha en reservmotor så räcker det ju med 4-5 hästar. Det är ju bara frågan att klara sig i hamn om den stora motorn skulle lägga av, även om det går sakta. Sen kan det ju va bra att ha en mindre motor om du skulle dörja. Vi seglare har ju alltid en reservmotor. På min lilla bohusjulle - i storlek med din - har jag tom tre motorer 1. Segel 2. 4Hk akternurra 3. Åror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzy96 0 Postad 4 September , 2012 tack för svar! ska kolla lite extra på den storleksklassen. hur mycket väger en sådan motor ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 4 September , 2012 Hej Grattis till nya båten, en Örnvik 510 ht är en fin båt, stabil, trygg och fin i sjön. :-) Att ha en lite motor är inte dumt vid tex frolling fiske. sannolikt räcker det då med en två hästars motor.Men i en sådan liten båt som en femmeters HT båt är det frågan om du verkligen behöver en extra motor, om din motor är i ok skick. båten är så liten att du sällan är lång i från land, eller ute i hårt väder. Vill du kunna undvika att landa på en vass sten räcker det med hankraft och en paddel. Därmed sagt spar pengarna köp en paddel och lösmedle mskap i sjäräddningssällskapet, . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 September , 2012 Inomskärs har man ju nästan alltid möjlighet att använda ankaret som broms också, ifall man driver obehagligt nära land. Om det ändå känns tryggast med en extre motor så tror jag att en 2 hk räcker gott och väl för att kunna puttra i säkerhet. Ju mindre motor desto mindre vikt och desto lättare att stuva undan. Vikter på motorer borde inte vara så svårt att googla fram. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzy96 0 Postad 5 September , 2012 Tack! Jag ska ha den på västkusten där jag bor och det blir lite dagsturer och fiske. en reservmotor är ganska nödvändigt då motorn är från -74, skall bytas i vinter eventuellt efter som det bara är 25HK och båten går bättre med 50 som är max på den. Men motorn går väldigt fint, startar på första rycket vid kallstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 7 September , 2012 Jag har haft reservmotor sen -80 då impellern pajade på ordinarie 20Hkr. Köpte då en 2HKr. Sen dess har den används ett antal gånger då bl.a. vevaxeln, tändningen pajat och motorn skurit. I somras skar ett lager i växelhuset och det var dax att köra hem på nuvarande nödmotorn en 4hkr. Visst är det ett släpande att ta med, men är man ute höst och vår är det rätt tomt i skärgården. Pga nödmotor har jag alltid tagit mig hem om än lite saktare, men hem kommmer man även med båten då. Ro är otänkbart på 5 metersbåt annat än några hundra meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser