900rr 9 Postad 4 September , 2012 Hej.. Vad tror ni ? Jag ska blästra och grundmåla mitt stålbåts skrov invändigt och jag håller till med båten utomhus dock i ett tält/båthus. Så detta tänkte jag göra i slutet av sep början av oktober eller tror ni det är försent att göra det då ?? // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 September , 2012 Försent för vaddå? Det är ju temperaturen som avgör, läs på burken eller produktplacering vad som gäller, jag målar och lackar även i minusgrader om det är enkomponentsfärg/lack, är det tvåkomponent så följer jag givna rekommendationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
900rr 9 Postad 4 September , 2012 det var fukten och tempen ja tänkte på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 September , 2012 Det är ju lite skillnad på om du har båten i Piteå eller Ystad..skall du måla med enkomponent eller tvåkomponent? Enkomponent kan du måla med i minusgrader och då är luftfuktigheten låg, skall du måla med tvåkomponent så bör du följa färgtillverkarens rekommendationer. fukten och tempen skiljer sig från dag till dag och bestämms inte av almanackan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
900rr 9 Postad 4 September , 2012 det är 2 komp epoxy jag ska måla med så ja får väl fråga där ja köpte den.. håller till i västmanland/Köping Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 September , 2012 Du kanske kan värma upp inne i tältet med en byggfläkt eller liknande om det är okej för marinan eller klubben du vinterförvarar på? Vad det gäller blästringen så är den inte väderberoende. Googla på färgen så hittar du säkert ett produktblad. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
900rr 9 Postad 4 September , 2012 tack ja lite värma får ja allt ha för klubben.. (finns det nån bra båtsida där man kan göra en projekttråd som folk kan följa ? eller det kanske inte finns intressen för sånt med båtprojekt ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 September , 2012 Gör en projekttråd här på forumet, det görs då och då och jag tycker dessa är väldigt roliga att läsa! Ser fram emot din! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
900rr 9 Postad 4 September , 2012 Under vilken rubrik ?? Får hem min båt 17 sep så då ska ja starta en tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 September , 2012 Det finn tyvärr inget dedicerat forum för just projekt på MG, så starta bara en tråd som du uppdaterar vartefter, antingen i meksnack eller motorbåtsnack, eller om det är en segelbåt så finns ju det forumet också, spelar ingen större roll då dem senaste 70 inläggen syns på första sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
900rr 9 Postad 4 September , 2012 A okej tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 September , 2012 Annars får du väl starta en blogg. http://thallatha.blogspot.se/ Tror du kommer till registrering om du klickar på B uppe till vänster På Blogger är det gratis och du är igång snabbare än det går att skriva projekttråd Då kan du berätta om ditt projekt med bilder och text Som avskräckande exempel kan du ju kolla på min blogg. edit felaktig länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 September , 2012 Tiden mellan blästring och målning ska vara så kort som möjligt, det börja rosta nästan direkt på det renblästrade stålet även om det inte syns med blotta ögat. På hösten är luftfuktigheten hög men den sjunker när luten värms. Det här ska inte vara något problem bara man inte låter det gå flera dagar mellan blästring och målning. I varma/fuktiga länder är det värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
900rr 9 Postad 5 September , 2012 Jag tänkte blästra första dagen dammsuga/ösa bort all sand andra dagen och måla dag 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 September , 2012 Då bör du ha lite värme på om det är fuktigt i luften, rosten kommer fort vid hög luftfuktighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 September , 2012 och gärna en avfuktare - går att hyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 September , 2012 Precis...gärna en avfuktare, glömde den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser