Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Navarra

Yamaha 50 2-T

Rekommendera Poster

Är det någon som kan säga vad som är problemet då tändstiftet i mittersta cylindern ser ut som det gör på bilden?

Har bytt ut stiftet nu i sommar tre gånger efter att motorn börjat börjat hacka och hosta och gå dåligt. Efter att jag bytt stift så går den bra igen en tid men sen är vi där igen. Halva stiftet är rent och fint (för rent) och halva stiftet har en torr sotavlagring på sig. Kör med NGK BR8HS-10 och högklassig 2-T olja (tror jag) samt Shells V-power bensin.

Var ska jag börja söka efter felet?

Tacksam för svar och tips.

post-10005244-1394237235,6755_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i yttre delen av stiftet, det är huvudsakligen färgen på porslinsisolatorn som informerar oss om det vi vill veta. Svart betyder att den cylindern får för mycket soppa (eller att någon satt i ett för kallt tändstift, det gör att färgavläsningen inte säger nått användbart). Vitt betyder att den får för lite soppa, och brunt är det vi vill ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig sett ett tändstift där halva är tvättad och halva har en sotbeläggning på sig, nog brukar det fördela sig jämt på stiftet.

Frågan är ifall topplockspackningen är sönder och det kommer in vatten?

Andra orsaker jag hört varför tändstiftet i mittersta cylindern går nu som då är att lagret till mittersta staken börjar bli dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det bara är så att motorn går fett på den burken. Anledningen kan va en otät flottörventil eller en pilotskruv som fått midja. Även primestartern sitter på just mittburken så om den läcker igenom kommer den cylindern gå fett.

Ganska ovanligt att toppackningen går på en 2-taktare, får man vatten i burkarna brukar det istället va avgasmanteln som det korroderat hål i. Men hade du fått vatten i burken hade du sett det på stiftet..

Vill du exakta instruktioner för o kolla detta får du berätta exakt vad motorn heter och hur gammal den är..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Yamaha 50 DETO, 3-cylindrig, autolube 1990.

Komptest: 1:a cyl. 8.5, 2:a 8.2 och 3:e 8.1

Senste jag hörde så är det sannolikt mittersta vevstakslager som börjar bli dåligt. Jag tyckte att det var knackningar som inte skulle vara där vid tomgång. Hörde oxå att vevstakslagret är Yamaha 3 cylindriga motorers svaga punkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...