Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Segelbo

VHF?

Rekommendera Poster

Gäst skeparen

Intressant.. Tittade själv på marinkedjan.se de hade en VHF med Navtex o GPS möjlighet komplett med navtex mottagare samt alla antenner komplett för 5200:- Provade den på watskierstagatan innan o de tog närmare 7 fiskar för den... Nån som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gått första lektionen på VHF-kursen och lärde mig bla följande: På mässan nyligen såldes VHF-apparater med antenn och kabel i paket. Vår lärare var bekymrad över att man i dessa paket skickade med 20 m kabel av typ RG 58, dvs ca 6 mm diameter. En sådan kabel bör tydligen inte vara mer än 10 meter, så om antennen skall upp i en hög mast, bör RG 213-kabel användas, med en diameter på ca 10 mm. Kanske något att tänka på för antenninstallationer i masttoppen på segelbåtar med höga master och dessutom en bit till fram till VHF:en. /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej nidelvbo helt rigtig der er nemligt et meget stort tab i tynde og lange kabler (effekt) helt op til 4/5 del af hvad radio sendet normalt med arda :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tyvärr är jag nog partisk, jag rekomenderar icom detta pga av att jag har förtroende efter att ha använt deras produkter i afrika (mest ic706) men slå grabbarna på swedish radio supply en pling de säljer fler märken men framförallt så har de kunskspen. som att kunna sälja rätt kvalitet av antennkabel till rätt längd. rätt antenn etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu slagit till och köpt mig en VHF. Fick mycket bra och sakkunnig assistans på Viking Yachting i Göteborg. Valet stod länge mellan ICOM M421 och Raymarin 54E, men jag fastnade till slut för Raymarinen. 3450 kr inkl. 1 års abonnemang på Stockholmradio och Sjöassistans samt en Glomexantenn till masttoppen inkl kabel tyckte jag var ett hyfsat pris. Personligen gillade jag känslan i knapparna och displayen. Handmikrofonen passade bra i min hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sk fackhandeln = båt tbh affärer saknar kunskap om VHF detaljerna. Jag har själv jämfört IC M421 och RAY54E eftersom fackhandelns kunskap var alldeles för ytlig. Laddade hem manualerna och jämförde, Ray54E verkar vara mer utvecklad för båtfolk, Distress larmet har ca 10 olika subtyper typ sjukdom, brand. Det har jag inte hittat hos någon annan VHF. Avvaktar båtmässan innan jag slår till, lutar oxå åt en Ray54E . /Stefan O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som känner till Navman M-Tech (tror jag den heter). Den verkar ha allt man kan begära, med ett pris på under 2300 kr (Båt-accenten). Kan ni rekommendera denna någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenth

Kustradiostation Stockholmradio bedriver VHF utbildningar. Mer info finns på hemsidan stockholmradio.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför leta upp gamla trådar och göra massa smygreklam...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredrik,

 

Du är ju så hemlig. Får man välja var man vill gå kursen då eller smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M-Tech

En sån har jag sen fyra år, tycker den är mkt bra, jag köpte även den största vräkigaste antennen med även fyra liggande spröt. Jag både hör och sänder mkt långt och med bra ljud.

En otroligt bra sak med VHF, som man kanske inte tänker på innan man har den, är väderleksrapporterna som är mer detaljerade än på vanliga radion och även är uppdelade i fyra tider på dygnet, fm, em, kväll och natt. Helt suveränt om man skriver upp, vindvriden stämmer nästan jämt.

Man får inneha VHF i båten utan pratlicens, man behöver bara pynta licens (ca 140 kr år) för sändaren, det är två olika grejer. Pratlicensen är en engångskostnad. Skulle man behöva ropa på hjälp gör man det ändå. För mig har det inte blivit av att ta cert för att snacka bara, har liksom inga VHFpolare att snacka med, men VHFen känns som en stor trygghet ombord. Man kan kanske behöva ropa för någon annans skull också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst stämmer det att innehållet i burakarna är detsamma, därmed inte sagt att kvaliteten inte skiljer. Lite som att jämföra Audi och Skoda. Samma sak under huven, helt olika pris, helt olika kvalitet. Vid val av antenn. Skall den monteras i masttoppen skall det också vara en antenn som är avsedd för det. En så kallad \motorbåtsantenn\ duger altså inte något vidare att sätta i masttoppen på en segelbåt. Ja, passningsskyldigheten på kanal 16 upphör, kuststationerna kommer att passa den tills vidare, även yrkestrafiken. Bara för att skyldigheten upphör byter man inte kanal, 16 är fortfarande anropskanal. Kolla priserna på VHF och alla annan marinelektronik på engelska internetbutiker. Silvas VHF S15 kostar hälften så mycket där som i Sverige. England är ju ett EU-land, altså ingen extra moms eller tull. Visst saknas kanal L1 och L2, men dessa kanaler är ändå inte tillåtna utanför norden och det finns inget krav på att fritidsbåtar inom norden skall kunna använda dessa kanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Lägg gärna upp en länk till dessa engelska butiker men så billig elektronk, det finns nog många som vill hitta dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Luffarn!

 

Jag hoppas med mina rader få dig att börja prata i radion också. Nu vet jag inte var du gör din framfart, men själv har jag använt min VHF till att samspråka med övrig trafik om vägval i trånga sund etc. Mycket bra när man har flera farkoster från yrkessjöfarten runt sig som man måste väja för. Bara en enda gång har jag pratat med en polare och då var det en engelsman som jag träffade före avgång till Åland. Annars har jag varken ringt telefonsamtal eller ropat upp kompisar.

 

Lycka till! Vi kanske hörs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
http://www.gaelforce.net/ http://www.marinescene.co.uk/ Det finns fler. Dom brukar annonsera i engelska tidnigar, typ Yachting World, Practical Boat Owner, Cruising World etc. Som ett exempel, Silva S15 VHF inkl. Navtexantenn kostar på \marinescene\ £269.99. Med dagens kurs är det 3706 kr. Frakten tillkommer. På hjertmans kostar samma radio 4290 kr, exklusive Navtexantenn. Antennen kostar sedan 1390 kr. Hjertmans pris är altså 5680 kr. Nu var Marine Scene inte det billigaste stället jag hittat. Sök på Google med produkten och \chandlery\ som sökord. Det är inte heller alla som kan leverera till utlandet. Men tar man sig tid att söka så finns det tusenlappar att spara. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag köpte precis en Silva S10 VHF, någon som har erfarenheter från den modellen?

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hemmahamn i Ljusne, Södra Bottenhavet. Ropa på Ljusne-Håkan som jag kallar mig på Marinans Segelplank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...