Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Segelbo

VHF?

Rekommendera Poster

Jag skall gå VHF-kursen till våren och skaffa VHF är det tänkt. Kan ju vara lämpligt att se sig om på mässan... Vad skall jag tänka på när jag väljer apparat? Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går den genom Kryssarklubben i Göteborg. Kolla annars med studieförbunden. Medborgarskolan och Folkuniversitetet t.ex. Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag köpte min VHF förra våren och fick då veta att man skulle kolla följande specifikationer: Sändardel: Uteffekt 1W 25W (har det flesta) Mottagardel: Känslighet på <0,25uV vilket också gäller squelchen dvs brusspärrern. Minst lika viktigt som att apparaten är bra, är att du har en bra antenn. Dålig antenn på en bra apparat=dålig anläggning och osäker funktion. Ju högre antenn desto längre räckvidd. Om du funderar på begagnad VHF skall den vara klass D. Det är bra om den har förprogrammerade fritidskanaler, dvs L1 och L2, men det har väl alla nya idag. Skall du koppla den till GPS för att sända position skall den ha gränssnitt NMEA. Det har de jag har sett med DCS-funktion haft allihop. Till sist har jag dock hört att passningsskyldigheten för kommersiell sjöfart kommer att upphöra, vilket hänvisar oss fritidsskeppare till landbaserade stationer och varandra. På öppet hav och vid eskaderseglingar är VHF-en oslagbar. I skärgården inne bland öar etc. är mobilen oftast bättre :-( Mycket av det jag skrivit får du veta genom VHF-boken som du kan köpa via Sockholm Radio (Se: http://www.stockholmradio.com). Den kan du läsa in själv. Sen tar du dig bara till närmaste examinator (se NFB's hemsida: http://www.nfb.a.se) och skriver för certet. När du sen skaffat alla tillstånd och abbonnemang, är det bara att prata på. Vi kanske hörs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter. Har för mig att jag sett en apparat som kombinerar GPS-navigation med VHF, eller har jag drömt det? Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse du har rätt det finns en i Watski katalogen på sidan 21. Midland heter den. Jag ska nog införskaffa mig en VHF jag med. tog kursen för 4 år sedan men har inte haft egen båt sen i våras. så det får nog bli en nu till mässan eller så får det bli en till 18 årsdagen :-) i februari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just, ja. Jag såg den nu på nätet. Det är den bärbara Midland Ocean du menar? Är en sådan något att rekommendera med tanke på räckvidd? Eller skall man hellre satsa på en stationär med rejäl antenn och koppla hop med en enkel GPS-mottagare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska satsa på en Stationär VHF. det känns bättre på något vis. en bärbar är förstås jävligt praktisk men det hjälper ju inte om man inte har tillräckligt med signalstyrka. så det får bli en stationär med en redig antenn :-) köper man en icom eller furuno eller något sådant så får man ingen skit :-) så kan man se det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom bärbara har en max uteffekt av 5w, nåt att tänka på. Jag använder en Navman 7100 tilsammans med en 1,5m antenn som har en förstärkning på 5db. Högre db på antennen ju bättre. Midlanden är fin, däremot tyckte jag att M-Tech´s var alldeles för plastig! :-| PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

omdu vill vara säker skall apparaten vara CE-märkt eller ha skäppar ratten på (vet ej vad märkningen heter på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Du MÅSTE inte gå en VHF-kurs för att få ett cert, om du inte gör det för nöjets skull. Köp Lärobok för VHF-certifikat för 110 kr och läs den ett par gånger. Provet är inte speciellt omfattande eller svårt. Jag har en Silva S15 VHF som också kan GPS-navigera, dock med mycket basic funktionalitet. Jag använder den inte som navigator, men väl som GPS-repeater vid navigationsbordet för position, COG, SOG, tid etc. Denna information är bra att ha i sin VHF om du gör ett DSC nödanrop så att de vet var du är. Jag repeterar NMEA-ut från en Raymarine C80 plotter. Jag är mycket nöjd med funktionen i min Silva S15, men skulle uppskatta två separata runda klassiska rattar för volym och squelch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för alla kloka synpunkter. Nej visst är det så som några har påpekat att man inte MÅSTE gå kursen. Men jag vet hur mycket nöje och faktiskt också nytta man kan ha av att sitta några kurskvällar och diskutera, stöta och blöta frågeställningar och erfarenheter som mjölka en kunnig kursledare på erfarenheter och kunskaper. Jag hade t.ex. mycket stort utbyte av både förarintygskursen och kursen för båtmekanikerintyget och ser fram mot såväl VHF-kurs som kustskepparen nu i vår. Tack än en gång - nu känner jag mig säkrare när jag botaniserar på båtmässan i Gbg om ett par veckor... :-tackar Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cobra kom ju med walkie talkies för några år sedan. dom är väl bland dom bästa på den marknaden. men hur deras vhf är vet jag faktiskt inte. vore skoj om det kom en billig uppstickare som är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag håller nog med and30ers , någon kurs för VHS-cert behövs inte. Köp boken, läs på, skriv provet, få intyget. Ta skepparn är däremot något helt annat. Den kursen var väl värd pengarna. Ett bra märke på VHF är ICOM, som marknadsförs av bl.a. Swedish Radio Supply AB, http://www.srsab.se/ Finns på mässorna både i Göteborg och Stockholm. Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antenner är alltid en kompromiss. Antennen kan betraktas som en strålkastare. Ju högre db på antennen desto smalare stråle ut. Vid sjögång lyser den än hit än dit. En måttlig db tal kan vara att föredra. Allt enligt läraren på VHF kursen. Hög antenn är bra. Vid masthaveri är det bra att ha en reservantenn att ta till. Tillverkas enkelt av en coaxkabel. http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Kula

Jag har köpt och provat. Se tråden om VHF på Marinans segelbåtsplank för mer info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan Örlogskapten Inte för att gjöra detta personligt, på något vis. Jag är heller inte för Watskis sak. Men all electronik idag är av samma kvalitet. Samma komponenter och IC-kretsas användas i alla apparater. Exempelvis Navman VHF7100 för DSC, eller något annat billigt märke, är inte alls sämre än ......dom gamla märkesvarorna. Mann skall inte citera förståsigpåare om man inte förstår själv. Inte illa ment ! Det här skall ju inte bli reklam, men ändå information ! Har jobbat med electronik, sedan 50 år tillbaka Hi !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan ! Om att köpa en VHF-telefon från USA, lönar sig nog inte. För det första, apparaten skall vara CE-godkänt i Europa, för få laglig tillstånd på apparaten. Sedan kanalindelningarna är inte samma på en USA och våra Svenska/Europeiska modeller. Det där med L1 och L2, lär nog försvinna. Dessutom när du importerar från USA, så tillkommer frackt Moms på hela härligheten. Sedan har du heller inte garanti ! Glöm bort detta, köp en VHF i Sverige, det blir billigast och bäst. Tänk på att Svenka Kronan är billig, jämförd mot Dollar och Euro !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säker här men jag försökte köpa 2 st enkla komradios men vart nekad då USA inte fick leverera radio till oss, går säkert men kanske kan vara svårt att få dom seriösa att skeppa då dom förmodligen bryter mot nån lag. PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade Julas lilla handapparat i går. Cobra HH-100VP 2 watts uteffekt. Anropade Stockholm Radio på Asikms fjorden. Inga problem att få kontakt, hördes klart och tydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... intressant att läsa alla inlägg. Kommer att känna mig frestad att slå till på båtmässan i Gbg, men antagligen är det klokast att vänta till jag har gått kursen och tagit till mig synpunkter och rekommendationer från andra på kursen och inte minst läraren. Men nu vet jag ju i alla fall litet mer om vad jag skall tänka på och vad jag skall fråga om... Tack alla! Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går utmärkt att använda en jänkar radio i Sverige! Hadde själv en sådan (tills den blev stulen)... Går att köpa från vissa affärer i USA, men vet ej om tullen har något ansvar ang. det her med CE-märkningen? Annars så kostar en frakt från USA ca 500:- (Beror förståss på storlek o tyngd på app.) till detta kommer imp.avgift o pluss 25% moms. Blir knappast lönsamt att importera en billig modell, möjligt lönsamt om man tittar på lite dyrare modeller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rolex42

Hej, Det verkar finnas olika klasser av DSC. class D & class F har jag sett nämnas och class D verkar vara bättre än class F om jag förstår saken rätt. Vet nån vad dessa klasser innebär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anemos

Hejsan ! Ang. DSC och villken class, så är det endast class D, som gäller för fritidsbåtar, runt om i världen. Om du vill ha DSC möjligheten att använda vid nödsituationer, så måste du registerera din VHF apparat och få ett MMSI, från myndigheterna. MMSI nummret programmeras, in i VHF appaten. Sedan ansluter mann en yttre GPS, via sitt MNEA port till VHF-en. Då vid ev. nöd skickas från VHF-n ut dina data: Ditt fartygs nummer, MMSI, och din position, helt automatiskt. MMSI, numret (fartygsnummer) är unikt, endast för dig, ute i hela världen. Alla CE-märkta VHF appater, med DSC, är lagliga hos oss, och ochå lagliga ute i den stora världen. Man kan givetvis ochså köpa en vanlig VHF apparat utan DSC. Men alla nya, apparater hos oss skall vara CE märkta, för att bli godkända för registerering !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Lehnberg

Hej jag gick kursen på Sto Radio förra våren, pluggade själv och gick sedan en lördag i nacka funkade perfekt. när du skall köpa vhf är det klokt att välja en med telefonlur det blir mycket lättare att höra då man har sjö och motorljud som maskerar. Tyvärr är det inte så många som har den optionen. Själv köpte jag simrad RD68 funkar kanon. Sailor har också med lur men de är lite mer Rolls- Royce. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade på Cobras stationära vhf idag på båtmässan. verkar helt klart intressant! det var ett bra pris och allt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...