Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
WaWa

Behov av oljebyte efter endast 5 timmar

Rekommendera Poster

Hej

Av olika anledningar har vi denna sommar endast lyckats få till 5 gångtimmar på vår Mercruiser 5.0 MPI från 2005. Så spontant känns det som over kill att byta olja, men jag skulle gärna vilja höra Era synpunkter på detta.

I både motor och drev är det Mercruisers originalolja (dyr) och jag har tittat på båda och de ser mycket klara och fina ut.

Tacksam för synpunkter. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan noga lugnt hoppa över ett oljebyte om den gått så lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte bytt...och då tycker jag inte ens att det är speciellt krångligt att byta olja. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar hoppa över ibland och har likvärdig motor.

Så här gör jag.

Viktigt är att köra igenom med färskvatten och glykolblandning samt konservera med konserveringsolja i cylindrar (i ditt fall via tändstiftshålen) men det vet du säkert.

När motorn är nyligen körd så släpper du ut lite olja från drevet, ca 0,5 dl. Då ser du om det finns vatten eller metallrester i oljan. Ser allt bra ut så fyller du på motsvarande mängd i oljebehållaren för drevolja i motorrummet. Vatten eller metallrester i drevoljan = drevrenovering.

Till de som förkastar detta så kan ni förklara hur ni gör med servoolja och hydraulolja till trimmet för de byts aldrig, Inte heller olja i er bils växellåda och i motorn ca 3000 mil mellan servicar.

Kör du med bra bensin så kan du nog hoppa över byte av bränslefiltret.

Så gör jag och jag vet att vissa tycker detta är galet och att olja samt filter alltid skall bytas.

 

Däremot följ gärna debatten om bränslestabilisering och risker med kristallbildning av bensin. Kan var något att tänka på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljebyten kan du hoppa över. Spraya olja i cylindrar är överkurs. Det blir en oljefilm längs cylinderväggarna automatiskt

Ska du kolla drevoljan så vill jag ha det till att drevet ej skall ha vart kört. Då lägger sig ev vatten i botten och det syns väl när du lossar bottenpluggen

Bränslefilter hade jag nog bytt efter uppstart till våren ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så få gångtimmar finns en viss risk att du har en del kondens i oljan. Jag hade antingen bytt olja, eller sett till att köra båten en ordentlig repa innan upptagning för att få värme i maskinen och en chans att ventilera ut fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens? Nej

Varifrån kommer denna hysteri med kondens och byta oljor osv i båtvärlden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om han kör en rejäl runda för att få upp värme i maskinen så blir det ju kondens igen när han stänger av motorn och den svalnar av, känns som moment 22...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en redig runda får man ut den värsta fukten via vevhusventilationen. Var och en får tro vad de vill men kondens i motorer som går lite, speciellt om det handlar om kortare turer, kan skapa problem. Jag har upplevt detta själv i form av från insidan genomrostade oljetråg. Visserligen på entusiastbil och inte båt men situation och körcykel kan i mångt och mycket liknas vid båtar. Varför tror ni man rekommenderar att byta olja på hösten och inte på våren?

Kommer man få problem efter en vinter? Nej knappast, men varför chansa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du byter olja på våren igen. Då har motorn stått stilla under vintern och kondens bildas på grund av temperaturvariationer. Även om det blir väldigt lite så är det ju dumt att chansa, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte överkurs att spraya olja i cylindrarna, särkilt inte på en bensinmotor, det är det näst viktigaste efter att skölja ur kylsystemet och tömma det eller fylla med glykol.

Varenda konserveringsinstruktion som finns säger att man skall ha olja i cylindrarna så alla tillverkarna har tydligen fel enligt dig, var och en får avgöra själv vad man tycker är nödvändigt men varför ge så konstiga råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter olja efter timräknaren, inte efter almenackan.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en förgasarmotor och då häller jag i ca 1 dl tvåtaktsolja rakt ned i förgasaren när motorn går på ca 1500 varv. (häller ca 5-10 sekunder) När röken kommer vet man att oljan kommit fram till förbränningsrummen och då stänger jag av motorn.

Vet ej om detta är lämpligt med insprutarevarianter men risk att man skitar ned spridare.

Plockar man ur stiften för att spruta in konserveringsolja får man samtidigt en koll på hur motorn mår via stifterns färg.

 

Även om man på våren inte märker att kolvringar fastnat så kan ett första steg mot förstörda cylinderlopp skett via korrosion mellan kolvring och cylinderlopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga att det redan är oljefilm på cylinderväggarna...

Otrooooooligt att alla dieselmotorer klarar att stå utan att få oljespray i cylindrarna. För att inte tala om alla maskiner, bilar och motorcyklar mm

Påstår dock inte att det skadar men heller inget som behövs

 

Hysteri i båtsverige...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otrooooooligt att samtliga båtmotortillverkarte rekommenderar att man har olja i cylindrarna om alla motorer hade en oljefilm som skyddade perfekt över vintern.

Det finns naturligtvis grader i helvetet och om man ställer in motorn eller hela båten/fordonet i en lokal med lämpligt klimat så karar man sig väldigt bra utan oljespray. Tvåtaktsmotorer brukar vara väl inoljade hela tiden så dom klarar sig också bra för det mesta. Dieselmotorer klarar sig förvånansvärt bra, kanske hjälper bränslet till, dom verkar klara sig bättre än deras ägare förtjänar...

En utomhusförvarad innombords fyrtaktare hade jag aldrig låtit stå utan att sparaya olja i cylindrarna, jag känner till flera fall där perfekt fungerande motorer ställts upp okonservrade på hösten där man haft stora problem på våren, kolvringarna hade satt sig i flera cylindrar och man fick reparera för ganska mycket pengar.

Sedan har vi det smygande förfallet som inte märks så fort, korrosion på cylinderväggar och ventiler som ökar för varje år, och det är svårt att jämföra med bilar och motorcycklar, hur många sådana ställs okonserverade utomhus över hela vintern varenda år 20 år i sträck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart dom gör det så dom får sälja sina produkter

Alla som kan motorer vet att det blir en oljefilm på cylinderväggarna. Det är därför cylinderväggarna honas. Om dom inte var honade så skulle det inte bli någon oljefilm och motorn nyper pga friktionen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VIsst blir det en oljefilm på  cylinderväggarna men klarar den att hålla korrosionen borta under hela vintern vid utomhusförvaring? Det finns åtkilliga praktiska erfarenheter som säger att den inte krarar sig en hel vinter.

Konserveringsspray är knappast någon gigantisk kassako för tillverkarna så jag tror inte på den konspirationsteorin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vatten som aterfinns i oljan har till 99.9 % sitt ursprung i leak down dvs avgaser som passerar kolvarna. For varje liter bensin en motor forbrukar slapper den ut ungefar motsvarande en liter vatten i vatskefas i form av vattenanga med avgaserna. En liten del av denna anga gar ned i vevhuset och kan om motorn ar kall, kondensera dar.

Om motorn/oljan sallan kors vid drifttemperatur kan vattnet aldrig forangas och passera ut genom vevhusventilationen och anrikas darfor och bildar sa kallad sludge i motor, vilket bl.a. kan satta igen vevhusventilationen. Fenomenet ar vanligt pa bilar som ofta kors korta strackor, under ett par mil, men torde vara ovanligt pa batmotorer .

Hur det skulle kunna anrikas vatten efter en rejal varmkorning forstar jag inte alls. 

Sorry men MGs editor ar helt felmappad f.n. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande, då fick man ett svar som verkade underbyggt och genomtänkt, tackar för detta! Man lär så länge man lever...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hysteri är ordet. Skippa oljebytet efter så lite. Jag har övervunnit nojjan efter alla år och har från ifjol bestämt att byta olja i motorn varannat år. Kör max 30-40 tim årligen. Bytte igår olja å filter innan upptagningen, och så kommer jag iaf fortsätta göra med så lite timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt tjafs med vinterkonservering har jag aldrig brytt mej om, spolar igenom motorn ordentligt med färskvatten 5-10min, tömmer därefter dräneringen till förgasarna och snurrar några varv på svänghjulet med ilagd växel när ja ändå är i garaget på hösten/vintern. Det har då alltid funkat för mej. Har aldrig sprutat in olja i cylindrarna eller så. Men som nån skrev alla är vi saliga i vår egen tro ta tex. Min farbrors folkracebilar som står flera år ibland innan han får tummen ur att åter köra, dom startar med ett nyladdat batteri, där är det inte fråga om oljefilm i cylindrarna eller gammal bensin. Så det är nog VÄLDIGT uppförstorat allt det här... Hugg på ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni tror väl ändå inte att firmor som gör vinterkonserveringar håller på med detta? En sak att göra på utombordare men på tex V8.or så skulle det innebära många timmars arbete. Finns säkert nån enstaka firma som gör det men...

 

En liten kul grej som hände min bror. Sagt till honom att han inte behöver hålla på med detta med att spraya olja i cylindrarna på sin utombordare när han ställer in båten. Men jodå det skulle minsann göras. När han gör det så lossar det röda röret på sprayen och flyger med in. Det var sista gången han spraya ha ha ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha mer tur än man förtjänar också;

- Å hej o hå jag slänger motorn i en gödselstack på hösten och det har fungerat för mig i 100 år.

Det är värdelöst som råd till någon som frågar om konservering för man kan ha otur, det finns många som haft problem på våren som kan härledas till bristfällig konservering. Enstaka anekdoter om hur bra det gick utan konservering är inget bevis på att det inte behövs speciellt inte om man inte känner till under vilka förhållanden den som frågar tänker förvara sin båt.

Om man är tvungen att förvara båten utomhus finns klara risker med att inte konservera motorn så gott det går. Tänk om din presenning blåser av eller går hål på, båten kan ligga där med drypande fukt i motorrummet länge innan man märker något.

Trådskaparen har en ganska ny motor som är värd en slant så varför chansa på något som kostar så lite? (om man gör det själv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Jag har varit i flygbranchen i många år. 

Där konserveras (kolvmotorer) som ska stå i mer än 8 veckor. Likvärdigt med båtmotorer så går de ofta sporadiskt.

Förvara motorn så torrt det går. Korrosion avstannar vid ca 47% luftfuktighet. Jag byter olja inom tidsperioden, eller gångtimmar. Vilket som kommer först. 

Konservera enl. tillverkarens instruktion. Ingen, kan motorn bättre än de som tillverkat motorn. Däremot tycker jag, att man inte behöver köpa orginal olja eller filter. Men köp kvalitéts prodkter med samma specar.

Morderna syntetoljor har inte lika bra egenskaper mot korrotion, som riktiga mineraloljor. Det är mineralolja i sprayburkarna som säljs som konserverings medel. Köp istället en oljekanna, fyll med mineralolja (gärna 2-takts varianten) och följ tillverkarens rekomendation.  Överdriv inte mängden.  Jag personligen, pumpar in, i insuget under tomgång tills avgaserna blåryker. Klart! 

Rengör stiften på våren, varmkör. Byt sedan till nya med kontrollerat elektrodgap. 

Vad kostar materialet jämfört med en motor är värd?

 

Skepp å hoj! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skälet till att byta oljan är främst att de avgaser som passerar kolvarna är sura och kan  förorsaka korrosion. De smörjande egenskaperna påverkas knappt alls av en kortare tids användning och det finns tillsatser i oljan för att neutralisera de sura föroreningarna. Jag tror inte att 5 h körning försämrat oljans egenkaper till den grad att ett byte är befogat. Ev. problemen med fukt under vinterförvaringen blir bara obetydligt mindre om oljan byts.

I övrigt så tycker jag att Crabfish's resonemang ovan är vettigt. Var gränsen går för att ett byte skall vara motiverat har jag ingen fast uppfattning om. Det beror bl.a. på hur gammal och otät motorn är. Ju äldre/mer sliten, dess mer motiverat, men de flesta resonerar nog tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smileyTack alla för stort engagemang och det känns som att jag med hyfsat gott samveta kan hoppa över oljebytet. Skall dock självklart släppa ut lite olja ur drevet enl. vad Hedersmedlem  skrev, jag har också i alla år med hjälp av en oljekanna pumpat in lite valig (mineral) motorolja i varje cylinder liknande som Kommendörkapten skrev. En följdfråga dock…. Inte helt obekant är det lite svårt att komma åt tändstiften, vad tror ni, är det OK att spruta in olja i insuget, trots att det är en insprutningsmotor, , vill dock minnas från förra båten som hade förgasare, så var det förenat med ”god tajming”.  Dvs. när jag sög in glykolblandningen i motorn via drevet, så måste man tajma oljan precis i slutet när glykolblandningen börjar ta slut.

En annan sak jag brukar göra varje höst, är att tömma tanken och vattenavskiljande bränslefilter på bensin. Jag gör det genom en ”delning” på bränsleledningen till vilken jag kopplar en tillfällig slang med ”sughävert ” och tömmer tanken till dunkar som sedan hamnar i bilen.  På våren blir det sedan 100% färsk bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...