Bayliner175 0 Postad 3 September , 2012 Hej, Har i år skaffat mig en Bayliner 175 BR med Mercruiser 135hk och alpha one drev 06a. Men nu börjar det närma sig vinter och vinterförvaring. Har nu lite funderingar på hur man ska förbereda båten för vintern. Några säger att man ska spola igenom glykol i motorn, men hur gör man det? om möjligt visa gärna med bild har inte en aning om hur jag ska få in glykol i kylsystemet, Sen dräneringen handtaget där det står exhaust manifold drain på hur gör man med det? ska man typ låssa slangarna längst upp sen trycka ner dom i skovet med handtaget? eller vad är meningen med handtaget? Är helt novis på det här med inombords motorer. Snälla hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 September , 2012 Gå in på drevia.se under tips så hittar du jättebra beskrivning, eller så söker du på forumet, finns hur många trådar som helst i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner175 0 Postad 3 September , 2012 Ja har läst, men hur vet jag vilken slang det är jag ska koppla på och ge in glykol igenom? Lossa sugledningen från sjövattenpumpen på insidan av skölden på Aquamatic-drevet eller från backslaget vet ju inte vilken slang det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 3 September , 2012 Köp mussepiggöron på biltema, en sk spolmuff. Sätt den på drevets vattenintag och anslut till vattenslangen. Kör motorn en stund å låt sötvattnet gå igenom en stund. Slå sedan av motorn. Skär av en bit vattenslang, låt sitta kvar på spolmuffen, blanda 8-10 liter glykol och häll i en tratt till slangen så detta sugs in i drevets vattenintag. Då glykolfärgat vatten börjar komma ut via drevet efter en kort stund så kan du låta det gå lite till innan du slår av motorn. Glykolen har då gått genom hela systemet. Basic !!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 3 September , 2012 Antar att den har slutet kylsystem, annars, om hela systemet är sjövattenkylt är det viktigt att termostaten är öppen när man kör glykolen. =kör med slangen med sötvatten länge tills motorn har arb.temp innan man kör i glykolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 3 September , 2012 Bayliner 175 br är som regel sjövattenkylda , ja som de flesta Bayliners. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 3 September , 2012 Aha... tänkte den var så ny att den hade slutet system. Nåväl, då bör man/ska man glykolköra med öppen termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 3 September , 2012 Töm blocket på vatten först , finns dräneringpluggar . Blåa brukar dom vara på nyare motorer . Mycke viktigt ! Termostaten öppnar bara när blocket behöver kylning ...och hur vet man när det är ? Följ mitt råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 September , 2012 Får man inte samma effekt om man varmkör så att termostaten öppnar? Eller ett annat alternativ kan väl vara att plocka ur termostaten och sen köra i glykolblandningen som beskrivts i tidigare inlägg. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 September , 2012 Nej termostaten stänger troligtvis när det kalla glykolvattnet börjar komma in i motorn som då hindras att cirkulera i motorn. Inget bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 September , 2012 OK, men att plocka ur termostaten borde väl vara nog? frågar för att det är betydligt lindrigare åtgärd på min motor än att dränera via avtappningarna. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 September , 2012 Nej! ...du ska tömma motorn på vatten , annars blandar du även ut glukolen , fuska inte nu :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 September , 2012 Ok jag ska tömma motorn men för att vara åtminstone lite lat och skippa varmkörningen så borde väl det då räcka med att: tömma motorn, plocka ur termostaten och köra in glykolen via spolmuff direkt. Tilläggas ska då att båten går i vänern (sötvatten) //LG Ursäkta om jag kapat tråden lite ...... men jag håller mig till ämnet i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner175 0 Postad 4 September , 2012 Jätte tack för alla svar! Nu ska det inte bli några som helst problem med konserveringen till vintern! Har en liten fundering bara, är det viktigare att konservera inombords motorer än utombordare? Har aldrig konserverat mina utombordare förut utan några som helst konsekvenser. Men kommer självklart konservera nu men funderadelite bara om inombordarna är känsligare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 September , 2012 Viktigare vet i tusan, men den största skillnade mellan en utombordare och en inombordare när man pratar om körningen med glykol så är det ju så att det mesta av vattnet rinner ur en utombordare när man tiltar ner den, så är inte fallet med inombordsmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 September , 2012 Kollade på drevias sida om tips och råd och där om vinterkonservering. Där stod inget om att tömma motorn innan man kör i glykolblandning..... taget ur deras text: Kör motorn på tomgång, cirka 10-15 min eller tills dess att motorn har nått tillräcklig temperatur och termostaten öppnar sig. Genom att låta motorn gå ett tag så sköljs allt slam och salt ur motorn. Stäng därefter av motorn. Stick ner sugledningen i blandningen av vatten och Volvo Pentas kylvätska typ 90. Placera spannen vid avgasutsläppet. På så sätt tas glykolblandningen tillvara och kan cirkulera flera gånger i motorn. Efter några minuter är det klart. Stäng då av motorn igen och låt den kvarvarande glykolblandningen vara kvar i motorn. Den ger ett frysskydd och samtidigt en konserverande hinna på kylvattenkanalerna. Kontrollera och rensa ev. sjövattenfilter. Sugledningen ovan är inloppsledningen till sjövattenpumpen, lossad på insidan av skölden. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 September , 2012 Glöm inte att impeller inter suger luft , utan glykolblndningen måste tillföras ( hällas,rinna ned ) till drevet ! Mao ..du behöver tillföra med tryck högre upp än drev och motor . Spelar ingen roll om impellern sitter i drevet eller på motorn .... -Varför tror ni att impeller eller vatten intag är långt under vattenytan ! ! Är vi klara nu ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 September , 2012 Varför krångla till det. Jag kör först igenom med rent vatten via en slang från kranen till spolmuffen. När motorn är varm och hela systemet är genomkört med rent vattan stänger jag av motorn. Sedan en balja under drevet med glykolblandning och en dränkbar pump i baljan med en slang från pumpen till spolmuffen. (12V dränkbar pump från Biltema 100-150 kr) Sedan startar man dränkbara pumpen och sedan motorn. Då förs glykolblandning med svagt tryck upp till spolmuffen och drevet kan suga upp blandningen in i motorn. När glykolblandningen kommer ut ur motorn går den tillbaka till baljan och så kan man hålla på till man är nöjd. Glykolen är ren och går att spara till nästa år. Om man inte tömmer ur vattnet ur motorn före glykolblandningen späder man ju ut glykolen med vatten som fanns kvar och då tillsätter man lite koncentrerad glykol till baljan. Enkelt? Ingen dunk med glykol på badplattform som riskerar att ta slut och man kan återvinna dyr glykol. Har man extra intag i botten på båten får man givetvis ordna med en slang dit från pumpen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 5 September , 2012 Hoppsan..... OK... förstår....... ska knipa igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser