Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
AndreasAn

Problem med luft i bränslsesystemet MD5

Rekommendera Poster

Har problemet med att det kommer in luft i bränslesystemet på min MD5A. När motorn har stått länge måste motorn luftas för att komma igång. Vet inte om det har någon betydelse men luften verkar alltid stanna efter högtryckspumpen mellan tryckventilsförslutningen och tryckrörsmuttern. Så fort jag fått bort luften genom att lossa dessa samtidigt som jag kör med startmotorn så går motorn igång och funkar sedan klockrent.

Jag har vid flera tillfällen gått igenom och skruvat åt alla luftningspunkter och bytt packningar i förfiltret och finfiltret men lik f-rbannat så uppstår problemet. Det skall tilläggas att det aldrig är några problem att få igång motorn när den inte varit igång på någon dag eller så utan det verkar uppstå när den inte varit igång på typ en vecka.

Nästa steg blir väl att gå igenom och byta bränsleslangar, det som förbryllar mig är att luften alltid sitter direkt efter högtryckspumpen. Jag börjar alltid med att manuellt pumpa fram bränsle samtidigt som jag luftar vid finfiltret och jobbar mig sedan framåt men där finns aldrig luften.

Någon som har en idé om hur luften kommer in i systemet? Tänker jag fel när jag antar att det inte har med slangarna att göra eftersom luften inte fastnar vid första luftningspunkten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det läck nånstans mellan tanken och matarpumpen eller i själva matarpumpen. Ett sätt att se var det läcker är att blåsa i lite övertryck i tanken och stänga avluftningen. Kan du kanske hitta avluftningsslangen och blåsa i den och stänga med ett par brädlappar och en tving? Sen tar du toapapper och torkar torrt och virar om bitar av toapapper så du kan ringa in stgällena. Gjorde själv detta i våras och hittade små läckor på minst två ställen varav den ena var membranet i matarpumpen som inte slöt riktigt tätt. Drog åt skruvarna hårt så var det OK. Har du bra spridare kan det bli så att den aldrig öppnar och släpper ut luften då luftpelaren i röret bara trycks ihop och håller emot så ny diesel inte matas ut från spridarpumpen och man måste lossa helst vid spridaren och släppa ut luft tillss diesel kommer fram. Har man tur går det med lite övertryck i tanken då matarpumpen lättare blir luftfri så backventilerna som kanske är slitna fungerar bra med diesel men inte med luft. Det är ju nästan tusen ggr skillnad i täthet på diesel/luft. Sätt gärna en pemanent möjlighet att blåsa i tryck i tanken. Det kan bli värdefullt den dagen du måste lufta motorn under gång i hög sjö. Ett t-rör på avluftningsslangen och ett par ventiler så kan du stänga avluftningen och blåsa i övertryck med munnen och stänga till så trycket behålls. På köpet får du möjlighet att stänga tanken helt på vintern. En trevlig bonus är att med stängd avluftning men öppet i blåsslangen kan undertrycket i tanken suga diesel från extradunk. Det blir ju undertryck när motorn går coh då suger den i sig själv. Det är inte lätt att tanka från en jeepdunk till havs i sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fick samma syntom på min md5b i somras, då visade det sig att  menbranet i matar pumpen läckte. Efter pumpbyte försvann problemet, men ett orosmoln uppstod, om det läker?  vart hamnar då diseloljan, trligtvis i smörjoljan som blir utspädd. Så det blev både olja filter som säkerhetsåtgärd. Men problemet försvan ca 1800kr senare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva det att jag bytte ut matarpumpen för något år sedan så det känns inte som att det kan vara membranet som är slut. Brukar dessutom ha för vana att regelbundet kontrollera oljenivån och den har inte ökat under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Har också funderat på någon form av lösning för att underlätta luftning, det är ju inte helt trivialt på den här motorn och speciellt inte när man har kört soppatorsk i hög sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick aldrig löst det här problemet förra året och det kvarstår givetvis även i år med samma symptom, det vill säga motorn behöver luftas mellan tryckventilsförslutningen och tryckrörsmuttern för att starta efter att inte ha använts på någon vecka.

Jag har ännu inte hunnit undersöka bränslesystemet efter läckage genom att blåsa övertryck via luftningsslangen på tanken men jag har ändå en känsla av att problemet är vid högtryckspumpen.

Har läst en del kring pumpen i MD5 for dummies och det slog mig precis att där sitter en o-ring som tydligen behöver bytas emellanåt. Känns ju inte helt osannolikg att det skulle kunna vara där som luft tar sig in..

Frågan är bara, vågar man sig på själv att lossa tryckventilsförslutningen eller skall jag låta en fackman göra detta? Verkar vara en hel drös med små delar som kan sprätta iväg.. Någon som gjort?

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på dåliga slangar, luft läcker in långt före att man kan se något läckage. Det finns slangar på marknaden som inte är så bra/håller inte länge.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tänkte att jag ändå skall börja utreda i den endan och jobba mig ifrån tanken och framåt i bränslesystemet. Vill helst inte behöva ta isär tryckventilsförlutningen men jag tänke ändå höra om nån hade någon erfarenhet av detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett enkelt sätt att få fram läckage i bränslesystemet är att montera en utombordarblåsa direkt efter tanken. När man klämmer på blåsan ökar trycket i efterföljande slagar och anslutningar, och läckage avslöjas lätt. Enklare än att söka upp luftslangen till tanken ock klämma åt tilloppsslangen till tanken. Blåsan kan sitta kvar och användas efter ev soppatorsk. En tidigare plankist hade hade haft  blåsan kvar i systemet i 8 år!

Trevlig Valborg och lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ingen dum idé! Borde ju kunna underlätta betydligt när man ska lufta framöver.. jag testar och återkommer.

Tack och det samma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen luft läcker in lättare än att bränsle läcker ut! Men utbordarblåsan underlättar vid luftning, men det blir fler komponenter/skarvar som kan läcka.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrsprickor i bränsleslangar är den vanligaste orsaken till tjuvluft. Kommer det in luft uppströms i systemet så lär det pumpas fram till systemets högsta punkt, vilket oftast är mellan högtryckspump och spridare. Därför hittar man oftast luftkuddarna där. Det är därför det är bäst att lufta så långt fram i systemet som möjligt. 

Jag skulle börja med att byta samtliga gummislangar i systemet. Tag bort dessa och gå till tex  Hydroscandia och be om färdigpressade längdanpassade slangar med anslutningar till filter mm.  Det är inte speciellt dyrt. Funkar inte det så skulle jag börja leta luft i returen, mellan motor och tank. Kolla att returen går hela vägen till botten i tanken, så att inte luft kommer in bakvägen. Det kan också vara en por i ngn svets, om det går rör ner till tankbotten från tankanslutningen.

O-ringar är förstås förbrukningsvara, men jag skulle rådgöra med en motorspecialist innan jag börjar skruva i högtryckspumpen. Det är en av de få komponenter jag inte skulle chansa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Kalle.

Orsaken till att luft kommer in i systemet beror på undertryck i slangar och/eller anslutningar. Undertrycket skapas av matarpumpen på motorn. Du kan inte se eller höra om det sugs in luft.

Om du sätter detta system under tryck via blåsan kommer du snart att upptäcka var det läcker, om du inte ser det spontant kan du vira toapapper runt anslutningar och torka längs matarledningen från blåsan till matarpumpen.

Efter matarpumpen har du övertryck.

Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Consensus har koll på detta hör jag, tyvärr är det så att VP envisas med att koppla bränslereturen till finfiltret på sina småmotorer, så man kan köra runt luften ganska länge.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte riktigt förklara det, men jag följde en båtgrannes tips och slog för en tid sedan i en deciliter tvåtaktsolja i samband med att jag tankade, tydligen är dieseln nuförtiden alldeles för torr för att gamla dieselmotorer skall må bra.

Sedan dess har jag iaf inte behövt lufta motorn en enda gång, trots att den stått längre period. Startar klockrent varje gång, upplever dock att den ryker en aning mer..

Är det någon som kan förklara hur detta kan komma sig? Uppenbarligen kan det ju inte ha varit läckage på någon av slangarna som var problemet eftersom det nu försvunnit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...