Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
michaelolsson

Md5 obefintlig back

Rekommendera Poster

Hallå! Skulle behöva lite tips om propeller till min md5:a med s110 drev. Jag har en Sunwind 26:a. Propellern är en Radice folding med stigning 14*6. Backen är i det närmaste obefintlig. Vad att göra? Motorn är nyrenoverad och jag kopplar bort laddningen med en switch för att få full effekt. Framåt är det inga problem,då drar propellern fint. Är Radicepropellern känd för dålig backfunktion? Tacksam för inlägg. /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är propellern från när motorn var ny och 2-bladig finns det inte mycket back i den. Det har hänt en del på 30 år i propellerutvecklingen sedan dess.

Ring Rodahl, som säljer Radice, och prata med dom om vad som kan göras. 0510-62150

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn varvar som den ska skulle jag gissa på propellern.
Generellt kan man säga att foldingpropellrar med äldre design är rätt usla att backa med, och dit kan man definitivt räkna Radice. Jag har en gammal Penta gjutjärnspropeller, och den är betydligt sämre än den Gori som satt på förra båten.

Så vad göra?
Jo, antingen lever man med att båten backar sådär, eller så hostar man upp 12 kkr för en ny modern med bättre backförmåga.

Det finns ett tredje alternativ, och det är att köpa en fast propeller, men eftersom det sabbar seglingsegenskaperna mer än man kan tro (...bytte från fast tvåbladig till folding på förra...) brukar de gå att hitta billigt på Blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma båt med samma motor och drev med en originalpropeller (vet inte vad den heter), tvåbladig folding i mässing:

http://www.blocket.se/varmland/Volvo_penta_Folding_propeller_42383611.htm?ca=15&w=3

Backegenskaperna är väl inte superbra precis men låter betydligt bättre än dina. Du borde kunna hitta en beg på blocket för nån tusing eller två..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...