Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
valle1963

DIESELMOTOR 32HP

Rekommendera Poster

hejsan.skall köpa min första träbåt.finna bara ett problem.

motorn startar med startgas men inte utan det,han som vill sälja båten är inte 100% säker om han har kört med för lite diesel i båten.han menar att diesel inte kommer upp i filtret.så min fråga är vad kan det möjligt vis vara för fel?

tackar på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Köp helst inte den båten. Betala i vilket fall som helst inget för motorn, den är säkert i stort sett förstörd.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt med dieslar som har dålig kompression pga slitna kolvringar och lopp att de startar med varmluft eller startgas och forsätter att gå när de fått upp varven och värmen.  

Går motorn när den väl startats finns diesel så om säljaren menar att det är luft i bränsleledningen efter att han kört slut på bränslet lurar han nog sig själv och dig. 

Går den bara nä man sprutar in startgas kan man ju prova att spruta in diesel istället. Går den då får man fixa bränslefelet, filter, läckor eller matarpumpen. Eller spridare/pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej den går bara när man använder startgas..utan det så stannar den.

läste något om bakterie i diesel kan det kanske vara det?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj nån annan båt. Det är tillräckligt med träjobbet. 

Varning där också. Trä är inte lika lätt när något ruttnat och behöver bytas. Plast är en annan sak, betydligt enklare för amatörer.

Åtskilliga vrak har gått via optimistisk köpare som får en båt billigt men står där med brasved i bästa fall. Ganska kostsamt att göra sig av med en rutten båt den rätta vägen. 

Säljer man då en rutten båt för en tusenlappsom det kostar mer att göra sig av med har säljaren gjort en vinst.

Nu vet vi inte skicket på båten så det är fel att varna i detta fall. Bara för att du ska uppmärksamma risken och kan se objektet med andra ögon.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har haft samma ägare i 13år en gammal kapten som ägt den.båten ligger i vatten och läcker inte.samt att motorn är genomgången.och har gått ca 25 timmar efter det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten inte läcker kan ju betyda att den är tätad med vad som helst,den kan ju också vara i bra Dick, men det går inte att avgöra när den ligger i vattnet. Motorn är väldigt dåligt genomgången om det behövs startas för att få igång den! Tror att du utsätter dig för en riktig rysare om du köper den båten. Gå vidare till nästa objekt och ta experthjälp så du får båten besiktigad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen..tog ut matarpumpen idag och titta på den,och membranet är helt men där låg 2st typ brickor lösa på membranet,vet inte om det kan vara felet?var inne hos marina idag och visade pumpen och han sa att det är bara till att skrota den,för om dom brickorna har lossnat är det bara till att köpa en ny.typ 1600kr.kan man inte bara sätta dom på plats igen på något sätt?

bifogar ett foto.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigaste sättet att lösa problemet med matarpump torde vara att byta ut den befintliga mot en elektrisk från ex.vis Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crom Marine på lidingö har ny pump för 1089:-. Ring dom och fråga om din pump, har varit i kontakt med dom vid flera tillfällen ang min MD21, och dom har varit mycket hjälpsamma.

http://crommarine.bai.se/

Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD11C är på 23hk. Har du köpt båten? Eller hjälper du säljaren med hans gamla båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man sammanfattar svaren i denna tråd har du inte brytt dig om dem hittills. Tror att några tröttnar att skriva för döva öron.

Vi har sett till ditt bästa när vi avrått från köp av båten men du hann köpa den eller struntade i varningarna. 

De flesta som svarat i tråden har känslan att båten inte är den bästa av båtar.

Givetvis har du haft större möjlighet att avgöra detta än vi som svarat.

Därför önskar jag dig lycka till och jag tror att fler än jag gör det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har fått båten gratis.han som har haft den innan ville inte tjäna pengar på båten.han vill bara den kommer i rätta händer.han har råkat ut för en olycka han har brutit ryggen och han skall in på sin andra operation.båten ser väldigt välhållen ut.hitta antagligen felet på matarpumpen.så antagligen är det bara det som är felet.och givetvis finns det att göra på båten oxå typ laga kapellet.och till nästa säsång slipa och lacka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du ett bra utgångsläge. Inga utgifter så långt!

Fortsätt med dina frågor så ska vi hjälpa till efter bästa förmåga. Ett sånt objekt kan iallafall vara lärorikt om det nu skulle vara så att båten inte är i det skick du tänker dig. 

Kan tänka mig att du vill klara projektet med små kostnader då det är lätt att kasta pengarna i sjön. Är det ett svårt fall vill du nog inte ha satsat för mycket. 

Just att tänka i såna banor kan kräva en annan typ av kreativitet och att tänka utanför ramen.  Skrotgårdar och välfyllda garage/källare kan ge förlängt liv till noll peng.

 Drömmar kan vara bättre än praktiken men hur man än vrider på saken ger praktik lärdomar och det får man aldrig nog av.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för det.har hört att det är bra att sätta dit en elektrisk pump istället för den mekaniska.säger vissa men när man frågar dom på marina i malmö säger dom att man kan göra det men det är inte opptimalt.bättre att köpa ny pump säger dom.vad tror ni?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originalpumpen klarar att pumpa bränsle utan retur som är det man väljer för att klara olika flöden. En övertrycksventil släpper ut det bränsle motorn inte förbrukar tillbaka till tanken. MD11C saknar returledning. Bäst vore väl en beg originalpump. Beg motor kräver inte nya delar. Det är en missanpassning. Det är väl membranet du behöver egentligen. Det finns en del skrotade motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet flera som satt in elektriska bränslepumpar som ersättning till slitna mekaniska pumpar. Det funkerar utmärkt, största fördelen är att det går så mycket lättare att lufta. Ofta brukar motorn starta lättare. Varför det inte skulle vara optimalt är svårt att förstå mer än att marinfirman tjänar mindre pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag kan rekomendera att ersätta orginalpumpen med en elektrisk från Biltema, fundera bara på om du vill ha en som trycker eller suger.

Att marinhandlaren pratar om optimal handlar vär bara om prislappen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektrisk pump låter ju bra. Inte minst som sagt vid luftning. Membranpumpen kan man ju bli irriterad på när den har svårt att få fram dieseln. 

Vilken typ har man använt för motorer utan returledning? MD11C saknar ju det men är pumpen konstruerad för det är det säkert inga problem. Den ska ju tåla att gå utan att nån diesel konsumeras, som innan start, eller med olika flöden beroende på gaspådrag. 

Antar att det finns pumpar av lågtryckstyp som klarar det. Vissa pumpar är ju för höga tryck i direktinsprutade motorer med elektronisk styrning till spridare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus!

På matarpumpen är det väl knappast någon motor som har returledning, men du menar förstås att MD11 inte har någon retur från insprutare till tanken utan att ej förbränt bränsle cirkulerar från finfilter till insprutningspump, spridare,finfilter, detta har ingen praktisk betydelse om man ersätter matarpumpen med en elektrisk, och man kan fundera på om man ska ha en tryckande pump vid tanken, då har man mycket små problem med att det skulle läcka in luft i någon otät förskruvning.

Däremot om man få en läcka så skulle man i värsta fall kunna fylla kölsvinet med diesel, och allt vad det innebär av brandfara.

Detta går att undvika med en sugande pump, men då får man lättare in luft i systemet.

Båda pumparna underlättar luftningen avsevärt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip alla dieslar har en retur men för många smådieslar går returen till finfiltret. Returen behövs därför att spridaren till sin konstruktion läcker lite. För större dieslar fungerar returen även som bränsleventilkylning och då måste returen gå till tanken för att kyla dieseloljan. Riktigt stora dieslar har en separat bränsleventilkylning.
Den elektriska bränslepumpen brukar vara av membrantyp, en elektrisk magnet påverkar membranet. Men kontakten är fjäderbelastad så när trycket blir tillräckligt så sluts helt enkelt inte kontakten förrän trycket sjunkit något. Har man en Wallas hör man tydligt hur pumpen fungerar. Mekaniska pumpar kan inte ha samma regleranordning utan måste ha en övertrycksventil.
Elektriska bränslepumpar för direktinsprutade bensinmotorer är något helt annat.

Jag pratade med en kille i hamnen som fiskar mycket, han har en äldre båt med en liten diesel. Han har haft en del problem med skit i dieseln, jag tror även han lyckats få sopptorsk några gånger, intresset för fiske är större än för att tanka. Sendan tidigare hade han bytt till elpump men nu satte han in en till komplett med filter/vattenavskilare. Den nya pumpen suger från en lös jeepdunk. Tanken är att dunken alltid ska innehålla absolut ren diesel. För att byta tank/pump har han en omkopplare på instrumentbrädan, precis som gamla jaggor hade. Jag hjälpte honom koppla en en tvåpolig omkopplare som inte bara byter pump utan också kopplar till start resp husbatteri. Nu börjar det likna flygsäkerhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån elektrisk membranpump låter ju helt rätt då en sån ju blir självkontrollerande map trycket och flödet. En invändning är ju att den innehåller kontakter som slits och originalpumpen som också är av membrantyp inte ger upp i första taget. Mekaniska pumpningen finns redan där och det enda som behövs är ett membran. Nu finns backventiler också och de kan ju va slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja backventilerna brukar ha en  förmåga och trilla väck på dom pumparna.

Ska man byta så är det en väsentlig skillnad i pris.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj så mycket svar..det är lite för tekniskt för mej.får be en min bilmekaniker att titta på svaren.men det lutar väl åt en elektrisk pump..men tänkte först prova min pump.membranet är helt.det är bara det,om ni tittar på min bild,när jag öppnade pumpen så låg dom 2 brickorna lösa på membranet.dom skall nog sitti i det hålet där fjädern sitter.bara det att jag vet inte vilken ordning brickorna skall in?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Först fjädern. Sedan röda brickan, kolla vilken sida fjädern har gjort märke på. Sist trycker du dit aluminiumringen. Kolla att röda brickan ligger rätt innan du med en körnare stukar kanten på tre ställen så att ventilen inte lossnar igen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...