Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
LasseBoy

Trögt med båt försäljning?

Rekommendera Poster

Har trots att folk avrått mig att frösöka sälja min båt nu lagt in den på blocket.

Blev lite överraskad av intresset 6 har hört av sig, 2 har redan vart på besökt och vart ute och prov åkt en sväng.

Gemensamt för alla är en sak, oroliga för motorn ska lägga av!!!

Trodde priset låg lite i över kant eller att båten är från 1980 som skulle av skräcka.

Men min motor 60 hk Evinrude från 85, den är alla jätte oroliga för! (senaste 4 åren har den gått ca 80 timmar per säsong men endå service varje höst!)

Om nu man vill ha en ny motor varför letar man båtar över 5 m, helst 50 hk uppåt för priser runt 45000kr.

Vad kan strula på en gammal 2 takt om service är skött??? Den fråga har jag fått ställa samtliga, inget bra svar har jag fått.

NI andra som säljer är det samma hos er, blir nästa irriterad på folk.

En bad mig att inte starta motorn på ett dygn för han vill va med när den är kall och se om den är svår startad, den gick igån direkt och det viste jag, han mumla att den var säkert varm kör!!!!

Tror jag behäller den för man blir så putt på folk!

Ska jag sälja den 20000 billigare ifall motorn krånglar är det  så de vill?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det alltid så när man skall sälja. Köparna vill att man ger bort objektet och helst att man ska stå för service de närmaste åren.

Gnäll o gny..................

Och som säljare vill hoppas man att inget ska avslöjas förrän efter några månader. T.ex den taffliga fixningen av läckage etc. Jag säger inget om läckaget på 4:e cylindern i toppen.

Så här har det varit i 100 tals år. fast förr handlede kanske mest om kreatur och liknande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, fast jag måste hålla med om att en del människor är lite konstiga när det gäller hur man läser en annons. Förutsätter att det stod att motorn är från 1985, sedan kommer man och provkör och gnäller över att motorn är nästan 30 år gammal. Eh..? Om det är viktigt med en ny motor, varför åker man då och kikar på en med gammal..? Har upplevt liknande fenomen vid försäljningar av annat begagnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med i stort är båt/motor prissatt på ett OK sätt så skall det inte vara någon större diskussion man vet att en motor på 20-30 år och med flera ägare kan rasa i morgon eller hålla i 10 år till så som köpare skall man inte hålla på och tjata om detta och är man inte bered på detta skall man inte köpa privat

/Kenbja 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JO står klart och tydligt ålder på båt och motor!

Men det hjälper inte för folk läser nog inte annonsen, det tom frågar hur gammalt kapellet är trots att det står att den är tillverkad 2011 alltså ett år gammal, sen fråga samma kund hur gammla är batterierna är, dom är bägge från 2011 säger jag, ooo va bra säger han då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...