Figo 31 Postad 2 September , 2012 Hej! Har en VP 5,7 GL från 97. Jag har en fundering på att göra ett förgasarbytre. Det enda som skiljer denna motor som har 215 HK mot en 5,7 GS (250 hk) är vad jag kan hitta förgasaren. På min sitter en holley 2300 (500cfm) 2 port och på en 5,7 GS sitter en Holley 4175 (650 cfm) 4 port. Allt enligt data i verkstadshandboken från SELOC (som för övrigt är kanon om man har VP motor) Det borde då funka att byta förgasare rätt av på samma insug eller? kan jag räkna med att få de 35 HK som skiljer mellan motorerna? Mitt huvudsyfte är att kunna få ner varvatalet och förhoppningsvis soppaförbrukningen på marschfart. jag varvar idag 3800-3900 varv vid 22-23 knop. Toppar 30 knop vid 4600 varv. Är det rimligt att anta att jag kan få ner varvet om jag byter till en större förgasare som ger mer hK? Om jag då också får en starkare motor som snabbare kommer upp i plan och några mer knop på toppen är det bara en bonus. Båten är en regal 242 med SX drev och alupropeller (orginal). mvh L-G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mentor 0 Postad 2 September , 2012 Hej! Tyvärr passar inte insugningsröret rakt av mellan två/fyrportsförgasare. Man kan montera en adapterplatta till ditt tvåportsinsug (finns på Hansen Marin) men det är absolut mycket bättre att skifta ut insugningsröret i stället. Jag tror inte i heller att du kan räkna med mindre bränsleförbrukning då du byter förgasare? En större förgasare gör förvisso att du får mer effekt i mellan/högre register av varvtal, men bottenvridet blir oftast sämre då lufthastigheten i förgasarens portar blir lägre pga större area. Och hög luthastighet är lika med bättre vridmoment. Men varför inte satsa på typ TBI insprutning istället? En 2 port insprutning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 September , 2012 Jag har gjort ett liknande byte på min maskin, men då på en VP V6:a. 170 hk medl 2 port rockorkester knasare , motorn fanns med 190 hk som Mercrusier det ända som skiljer enl. mina efterforskningar är insug och 4 portsknasare. Så jag investerade i ett Edelbrock performer insug och en 1409 (650 cfm) Edelbrock marin 4 portsförgasare. Har nu kört 2 säsonger och är mer än nöjd. Motorn fick helt klart bättre ork från 2300 rpm och uppåt. toppfarten ökade med 3 knop. Även maxvarvtalet har ökat, har inte velat fresta maskin mer än upp till 4500 men det finns kraft kvar, så ökningen är alltså högre än 3 kn. Tidigare så la den av vid 4300, ingen varvtalsökning även om man hade mer kvar att ge på gasspjället. Tidigare var båten lite halvslö att kliva över planingströskeln hjälpte inte att man fällde spaken fullt. Nu så känns det att motorn drar om man ger fullt när båten ligger precis framför tröskeln, dvs runt 14 knop och ca 2700 rpm. Jag var inte ute efter högre max hastiget utan ville få mer kraft vid planigströskeln. Och det känns det att jag fick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 September , 2012 hej! När jag lusläst sprängskissen på marinepartseurope så har både tvåportsförgasaren och fyrportsförgasaren adapterplatta mot insuget. har då fått för mig att insugsröret är samma och sen är det förgasare och resp adapterplatta som skiljer. Är det så att min motor med 2 portförgasare i så fall har högre vrid än en 5.7 GS som har 4 port och 35 hk mer? låter lite konstigt men jag har för dålig koll på det. Nån mer som vet om detta stämmer? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 September , 2012 Har du fått nån skillnad på förbrukningen på marschfart? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 September , 2012 Skulle nog säga att den är oförändrad vid marsch 20-22 kn. däröver så har den ökat något. Ligger runt 1,7 på våren och 1,9-2 l/d på hösten. Sedan att trixa med adapterplattor är nog ingen bra ide. Dessa kan förstöra mer än att göra nytta vrid och effektmässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 4 September , 2012 tack för svaren så här långt. Vad jag kan se i olika sprängskisser och i SELOC servicehandbok så är insuget detsamma på alla förgasarmodeller för 5.0/5.7 Liters motron mellan åren 92-97. Så det borde gå att byta från en Holley 2300 till en Holley 4175 då båda dessa är standard. Nån som gjort ett sådant byte? om man sen får ut hela den önskade effektökningen i alla register är kanske inte säkert men att jag skulle få sämre vridmoment känns lite konstigt. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser