Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Gäst Anders

Aluminiumbåt på Västkusten - myt eller verklighet?

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Som de flesta vet säljs det många aluminiumbåtar på ostkusten, men väldigt få på Västkusten; saltvatten och aluminium lär inte gå ihop. Två råd finns för dem som trots det köper en alubåt: 1. Bottenmåla den inte, utan att ta upp den några gånger per säsong och göra ren den, eller 2. Bottenmåla den med giftfärg (först spärrskikt). Kritikerna till detta alternativ påstår att om man skrapar upp botten, så lär korroderingen börja eftersom kopparfärgen då har tillträde till den nakna aluplåten. Är det så att problem med alubåtar har varit en sanning, men båtarna har blivit bätter. Vilket år blev då t ex Buster bättre lämpad för saltvatten. När man nu börjar grundlacka Buster-båtarna från fabrik kan ju detta tolkas som om kritikerna har haft rätt - lackningen är ett sätt att bättre motstå tuffare miljöer. Vad är myt och vad är verklighet; glöm alubåtar på Västkusten eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Egentligen är den här frågan alldeles för svår för mig eftersom jag inte är metallkemist. Men så mycket kan jag nog säga att den lack som Buster använder inte går att jämföra med den vanliga bottenfärgen som du och jag kan köpa i fackhandeln. I alla fall om man ska tro fackpressen och jag har ingen anledning att misstro repotaget. Buster använder en otroligt hård lack som har väldigt stora likheter med Volvos billack. Dessutom kanske förbehandlingen och appliceringen sker på annat sätt än vad som är brukligt om en privatpersson ska bottenmåla men just det här vet jag inte med säkerhet. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

International rekommenderar Trilux för alubåtar på Västkusten. Den innehåller koppar. Tror att koppar behövs för att klara en sommar utan beväxning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm .... ... varför köpa alu-båt om den inte är underhållsfri! Då är ju plastbåten både mycket snyggare och klart billigare, om man ändå måste hålla på och slabba med bottenmålning mm ... eller ??? Verkar ju lite konstlat att Buster som säljer sina båtar med fri underhållnings-argumentet börjar måla dem så att man ändå ska stå där och polera varje år! Någon som har en förklaring? //mats ps. Roddarn ... ... både du och jag är farligt nära gränsen till kvasivetenskap nu ... bäst vi ser upp ... :-D :lol: :-D ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du din kvasiskojare! Ha ha ha....jo, det är nog bäst att se up ordentligt och passa sina ord he he! Snart är det nog någon som slänger ner en alu.prop i halsen på oss :-D Vi kanske ska gå en kurs i lindans så vi lär oss att balansera ännu bättre!? :-D Men du....Herrarna på Buster själva förklarar sitt målnings-tilltag med att det är kunder som i allt större utsträckning efterfrågar målade skrov. Om det är sant eller om det finns någon annan förklaring som de inte vill skylta med vet man ju förståss inte. Det är ju i alla fall ganska bekvämt att hänvisa till kunderna om inte annat. Men vem vet.....det kanske är så? Nå, ha det så taskigt så länge tills nästa gång vi dreglar! :-) Hälsningar: Kvasiskojare2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena, visseligen säljs det mer aluminium båtar på ost kusten, men jag måste säga att man ser mycket, mycket, mycket mer Aluminium båtar nu för tiden på västkusten. Det man ska tänka på när man har en alu båt är att det inte ska vara en bottenfärg med koppar i då skrovet då kan börja oxidera. Min bästa kompis har haft en Buster Crosswave(L) hela sommaren och den har gått utmärkt, Buster gör mycket bra båtar med extremt fina skrov. Ett aluminium skrov är så jäkla starkt, det klarar mycket mer än vad min glasfiber båt. När jag och David kör tillsammans i kraftigt vatten är det alltid jag som får dra ner på farten, hans båt går helt enkelt så mycket bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej gott folk Det finns så mycket myter om aluminium, koppar, saltvatten etc. Därför vore det intressant att höra från någon som HAR EGEN ERFARENHET/VERKLIGEN VET ang aluminium/koppar/saltvatten. Själv körde jag kopparpasta på mina lättmetallbromsok och tändstiften i lättmetalltopplocket på min bil i sju-åtta år. Har nu slutat då det rent teoretiskt inte är bra. Enligt en del som kan borde dock såväl oken som topplocket ha varit försvunna för länge sedan, men allt finns kvar... Alltså: Finns någon som VET - inga kompisars grannars kusiner från landet som tappade en kopparpeng i morfars båt 1972 varefter den löstes upp i atomer o s v, o s v. Hälsningar Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst christian

Enkelt, zink-anoder på skrovet sedan är det inga problem! Har jobbat med att svetsa alu skrov!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat Ryssen: Ett aluminium skrov är så jäkla starkt, det klarar mycket mer än vad min glasfiber båt. När jag och David kör tillsammans i kraftigt vatten är det alltid jag som får dra ner på farten, hans båt går helt enkelt så mycket bättre! Jag kan då jämföra en närståendes Buster M mot min HR455S, och att alubåten då skulle gå bättre i hög sjö är rent nonsens! Tvärtom så gör mina högre fribord att jag kan ta högre sjö utan att bli blöt ... men det har ju mera med designen att göra! Men stabilitetsmässigt är dom helt jämförbara .. så frågan kvarstår, varför köpa en redan från början svindyr alubåt [RÖD]lägga ännu mera pengar på lackering!???[/RÖD] mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddarn for gods sake! Det heter mettalurg, inte metallkemist or whatever....din gamla skojare! ;-) PJ

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rolle

Jasså, intressant att ni svenskar är så oviss om aluminiumbåtar.. De flesta (alla?) aluminumbåtar är saltvattenbeständiga i dagens läge (1980->), alltså inga problem med det. Man använder en annan aluminiumblandning, för båtar som är saltvattenbeständigt, ej vanligt aluminium! T.ex. Buster har länge snickrat ihop båtar som håller i saltvatten. Om ni hört myter att busterbåtarna börjar läcka vatten så beror det på att de tidigare generationernas båtar är nitade i bottnet istället för svetsade. Aluminiumytan oxiderar alltid lite, detta för att skydda sig, skyddsskikt alltså. Det som man skall akta sig för är att måla med fel giftfärg. Färgen får ej vara kopparbaserad eftersom koppar reagerar med aluminium och aluminiumet fungerar då som offeranod, dvs fräts sönder. Samma sak om man skruvar eller pop-nitar fast nånting skall man se till att man har aluminium nitar/skruvar eller ännu bättre syrefasta! Normalt så lönar det sig att grundmåla med 2-komp färg före man målar giftfärg eftersom det finns så mycket föroreningar och koppar i vattnet som eventuellt kan fräta lite, detta är dock så procentuellt liten chans, men om man vill känna riktigt safe. Både Hempel och International har primers och giftfärger avsedda för aluminium. Själv har jag en buster M, före det hade jag en Buster R. Ingasomhelst problem, mycket bra båtar, dock är sidorna känsliga för stötar och det blir lätt buklor.. Anser att alla båtar borde vara gjorda av aluminium, inga problem med fukt i skrovet (böldpest). Om nån har nåt att säga om formgivning så kolla in Faster båtar från Finland. Köp alubåt det är mitt råd. Rolle från Finland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Buster funkar bra i saltvatten, den är i stort sett underhållsfri. Att bottenmåla är onödigt tycker jag då det är en lätt båt som man smidigt får upp och kan blåsa av med högtrycken då och då. Sen är det i min smak en inomskärs eller för insjöar lämpad båt eftersom den inte tål böljor (i mitt fall Buster L).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev det verkligen rätt där? Att montera beslag i aluminiumskrovet med syrafasta skruv/nit? Rostfritt är väl ädlare än aluminium? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Rostfritt och aluminium tillsammans är som att be om problem, enligt egen erfarenhet så korroderar aluminiumet till och med på land när man blandar med rostfritt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus

Ja syrafast och alu är inget bra... Vi hade en alu-båt i lumpen där relingslisten var fast skruvad med syrafast skruva och skruvarna lossnade pga av korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst David

Vad använder du för skruv då, om det ej är rostfri ihop med aluminumen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jarle

Hei Bor i Norge, Haugesund ute ved havet (vest kysten, Nordsjøen). Har hatt flere Buster båter. XL & Magnum. Stoffer båten med 2-komponent epoxy (når den er ny) kopper fritt bunnstoff. (kun for å forhindre groing) Har aldrig hatt problemer av noe slag angående hodbarheten i saltvann. Går også en god del eldre Buster båter her som også klarer seg godt. Så tu & kjør. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kullager

Saltvatten å Finland ?? vart då ? Östersjön är väll bräckt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jarle

Norge, Norwegen ... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Inge Koopman

Varför lackera? Vi bygger alu båtar i havsvattenbeständig aluminium. Det ändå vi rek. på västkusten är att bottenmåla.

mvh//Inge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men vilken skruv ska man ha då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med.

Det är någott med träbåtar har själv ägt en sådan men underhållet då.

När alla står på backen och skrapar så njuter jag redan på sjön.

Bara att lägga i och ta upp.

Detta var den enkla anledningen att Jag numera kör aluminium av grov kaliber.

MVH

Twistern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå västkusten, Har båten på trailern och lägger i lite varstans på väst-sidan också, när Jag sedan kommer hem så är det vattenslangen som gäller kvickt o lätt även spolar Jag sötvatten genom motorn och då är det klart för nästa tripp.

Allt för att slippa börja måla med konstiga bottenfärger som sedan ska underhållas.

Det fungerar perfekt för Mig.

 

MVH

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste försvara Busters kritiserade målning av skroven. färgen verkar okänsligare, lättare att rengöra och har en matt struktur, inte som en billack alls. Har haft en X i två år nu och är nöjd med färgen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall ha nitar och skruvar av monel till aluminium. Monelskruv är inte enkelt att få tag i, men monelnitar används av Seldén på aluminuiummaster och bör finnas hoos de som säljer deras sortiment av beslag osv.

De typer av beväxningsskyddande färg som är avsedda för aluminiumdrev passar också till aluminiumbåtar. Sådan färg är är inte baserad på koppar utan andra kemikalier, och deras verkan beror inte av att det skall avgå metalljoner.

Om man målar t.ex. en syrafast- eller en gulmetalldetalj med kopparhaltig bottenfärg så orsakar inte kopparn korrosion på de metallarna för de ligger alla väldigt nära varandra i den galvaniska spänningskedjan. (Det gör däremot inte aluminium eller zink)

Men om man har zink eller aluminium i elektriskt ledande förbindelse med något som är målat med kopparbaserad färg, så fungerar de som offeranoder. Alltså korroderar (=avgår zink/aluminiumjoner) offeranoderna. Men vad som också sker är att beväxningsskyddet från kopparn försvinner för det slutar då avgå kopparjoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en Buster Big.

Tog lite kort på båtbotten och dess nitar.

Det är något vit pulver runt nitarna.

Kanske är det aluminumet som har naturligt korriderat och tättat.

Eller ska jag satsa på att tvätta och rengöra runt nitarna??

Kanske någon som har erfarenhet av Buster nitar??

M.v.h Per

post-10011624-1394236163,8701_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vita är aluminiumoxid. Kan vara lite olika alu-kvaliteter i nit och skrov som tagit lite på nit eller skrov. Rengör bara med vatten och kontrollera varje år att det inte börjar glappa eller läcka. Lite tät färg kan vara bra för att saltet inte ska komma åt metallen.

Eller epoxi borde väl fungera. Dessutom märks den inte så väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...