Simbad 0 Postad 2 September , 2012 Jag är medlem i en båtförening som ägnar sig åt vinterförvaring av fritidsbåtar. Föreningen har ca 50 medlemmar och är mer än 30 år gammal. För tillfället brottas vi med ett för denna typen av föreningar vanligt problem. Vi får inte medlemmarna att ställa upp i styrelsearbetet. Alla medlemmar verkar nöjda med själva vinterförvaringen ( i synnerhet kostnaden…) men vill inte jobba i styrelsen. Oviljan att ställa upp verkar i huvudsak vara det klassiska ”brist på tid”. Det är alltså inga schismer som skapar problemet. Mina frågor till er i forumet blir alltså: 1) Känner ni igen det? (ganska lätt fråga gissar jag) 2) Har prövat några lösningar på problemet och hur gick det? 3) Känner ni till något fall där man hyrt in externa styrelsemedlemmar? 4) Har varit med i någon förening som har upplösts på grund av brist på styrelsemedlemmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 2 September , 2012 Är väl ganska så typiskt för de flesta föreningar. Ni får göra klart för medlemmarna att om de inte kan tänka sig att jobba i styrelsen under en period så kan de lika gärna lägga båten på en marina. I de flesta båtklubbarna förväntas meddlemmarna bidra med idiellt arbete bla sitta i styrelsen annars är det bara att lägga ner verksamheten. Gäller speciellt gamla meddlemmar som inte suttit i styrelsen lite svårt att begära att en helt ny medlem kastar sig in i styrelsuppdrag innan den ens har lärt känna föreningen. Kanske läge föe er att se över era stadgar och skriva in något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 2 September , 2012 Det föreslår jag också. Skriv in det i stadgarna. Annars är det bara att kalla till extra årsstämma för att besluta om föreningens upplösande. Då lär det blir fart på gänget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 3 September , 2012 Problemet är mycket vanligt och jag får känslan att det blir svårare med åren, de sanna entusiasterna blir färre och färre. Det är samtidigt viktigt att få rätt folk i styrelsen, skall man vara t ex kassör skall man känna sig bekväm med att administrera och hantera siffror. Är det en attraktiv förening som många vill bli medlem i så är ett bra sätt att ge förtur till de som vill och har förutsättning för styrelsearbete. Vidare tycker jag att styrelsen skall avlönas t ex gratis vinterförvaring och slippa arbetsdagar allt för att försöka göra det förmånligt att ställa upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 6 September , 2012 Just det där med kompetens är en viktig aspekt. Alla klarar inte av ansvaret som en annan kan tycka banalt. I vårt område är vi 3 olika, ganska små, sammfällighetsföreningar. Alla tre brottas med problem att få folk att ställa upp i respektive styrelse. En av dessa föreningar löste problemet med att helt sonika ha ett schema där styrelseposterna varierade. Det var en dålig lösning då det vid ett tillfälle blev en sammansättning som inte fungerade vilket ledde till en tvåårsperiod där räkningar inte betalades, snöröjning inte skedde osv. De gick tillbaks till frivillig styrelse ganska omgående efter det :-). Jag tror också på att premiera styrelsemedlemmarna med t.ex. avgiftsfrihet. Man måste dock kontrollera vad som gäller skattemässigt då. Vet att vi grottade i det och fann att det kunde bli problem där man ev. skulle bli tvungen att börja redovisa moms, betala erbetsgivaravgifter eller hur det nu var. Minns inte detaljerna alls men vet att det fanns en del teknikaliteter som kunde sätta käppar i hjulen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 6 September , 2012 Administration och ekonomi kan läggas ut på entreprenad, ta en offert och visa för medlemmarna vad den alternativa medlemsavgiften blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 6 September , 2012 En stor börda ligger på valberedningen, det gäller att visa att det faktiskt inte är så mycket jobb om alla hjälps åt. Dom får trycka på överlevnaden för föreningen helt enkelt. Avlönade medlemmar tror jag inte på, det kommer bara skapa osämja o löst prat. I alla fall inte i en förening som har små inkomst/utgifter. Det här är ett problem som gäller för alla former av föreningar så ni är inte ensamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser