Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Mauritx

Nybörjare: Berätta om dina missöden under den här första säsong

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag är ny inom segling och nu när säsong håller på att ta slut vill jag berätta om mina misöden.

1.- Körde för fort när jag skulle lägga till på min plats, tack vare en lina som jag har tväröver min plats och en fender som sitter fast på bryggan krockade jag inte. 

Skador: inga, blev lite rädd när fören lyfte sig på grund av linan. 

2. - Snuddade på en båt när jag skulle iväg från bryggan när min båt kastade sig på fel sidan

Skador: två pytteliten repor när jag körde på bomen, på den andra båt inga.

 

3.- Idag när jag skulle lägga till på min plats gjörde samma mistag, körde för fort (fast jag trodde inte det, hastighetsmätaren visade 0 knop) det blåste inte och sjön var krystalklart, jag tror att när det är så båten glider extra lång innan han stannar.

Skador:  Den här gånger blev den en märket på bryggan/trädbryggan där man kunde se tydlig formen på min fören. Tittade på fören och det blev en liten lång repa som inte är djup   inget hål på gelcoat (träden är mjukare än gelcoat) så det hände inget.

Jag tycker att det är väldig kul att segla och är väldigt glad över att jag köpte en segelbåt.  Längtar redan till nästa säsong. 

Ha det bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha....det blir väl topp tre då.Svårt att välja 

 

1. Missbedömde avståndet till en grynna och tjongade på i fem knop (drygt). Klarade mig undan med blotta förskräckelsen (får väl se kölens skick när jag lyfter båten nu).

2. Köpte för korta linor till bojen två gånger.

3. Sambon trampade sönder ett steg på badstegen direkt - konkurrerar med att ha prejat en skärgårdsfärja av misstag. Men det gick bra för alla tack och lov.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte illa du.. du tar priset.. cool Jag har inte än gått på grund, men jag har en långkölad båt som ska bara bättre i fall man gör det. Har inte än försöka att lägga till på naturhamnar, eftersom jag seglar emsam och har inget som kan hoppa ut/hjälpa och ta emot. 

Har det gå bra att lägga till?  du kanske har en inombordare.

Den svåraste delen av segla tycker jag är att lägga till och köra ut från hamnen/båtplats. Det beror på att min motor sitter väldig dum, drygt en halvmeter ifrån akter i en fäste, som gör det väldigt svår att växla och manövrera.  Igår när jag håll på att lägga till insåg att jag borde kanske bromsa  men eftersom jag har inte en roderlås som fungerar ville inte aventyra att båten i ställe gick och sida och skada andra båtar.  fast igår jag fattar inte vad som händer för att jag tyckte inte det gick snabb  alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte hänt några missöden... Än... \laugh\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/teeth_smile.gif\ title=\laugh\ width=\20\ /> Men å andra sidan så är det ett par veckor kvar innan vi plockar upp båten... Så det finns ju fortfarande tid kvar att klanta till det på...

Sen är jag ju inte nybörjare, men det är ingen orsak till att inte klanta till det, det händer allt missöden för oss erfarna också \blush\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/embaressed_smile.gif\ title=\blush\ width=\20\ />

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagt i backen i stället för neutraläge i en sluss.  

mitt självförtroende tog mer skada än båt och port

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog första övernattningen i vår nya båt under helgen som var. Måste blivit något riktigt lurt med soppaförbrukningen då vi hällde i 40 liter samt att det måste vart ca 10-20 liter kvar i tanken och vi skulle göra en total resa på 22 distans.

Halvvägs hem dog motorn, vilket resulterade i att vi låg och guppade mitt ute i farleden. Tankade i 5 liter soppa (reservdunken) och tog sikte mot Sollenkroka... vilket resulterade i att vi tog oss 3 distans till.... men det var 4 distans till Sollenkroka! Så där mitt i farleden låg vi igen, nu helt utan soppa!

Som tur var hade vi sällskap och kunde bli bogserade in till bryggan där vi kunde tanka upp!

Smått pinsamt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte motorbåtskunnig då, men låter det inte väldigt mycket med fem liter soppa på tre distans? Jag förutsätter då att ni körde så snålt som möjligt.

Jag kommer ca 15 distans på samma mängd soppa i vår sextonstös liksom.

Fast du kanske har ett as till båt, vad vet jag. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är heller inte nybörjare, men ganska ringrostig i år.

Pinsamhet 1: Hade mäkta stora problem att komma in till kanten in Hammarbyslussen en tidig morgon, ensam, på en lånad segelbåt. Det var lite mer medström än jag räknat med som effektivt höll ut aktern från kanten. Tjuvstopp på maskin mitt i det hela hjälpte inte heller.
När slussvakten hade skrattat klart var han mycket hjälpsam. :-)

Pinsamhet 2: Krockade ganska illa med stora skador på konkurentens båt som följd under ett SM i somras. Riktigt klantig nybörjarmiss av mig.

Den tredje är inte så farlig, men jag och en annan båt valde väl inte den bästa platsen att koppla upp för bogsering norr om Dalarö vilket medförde en lite rörig situation då helt plötsligt 5 Brittiska patrullbåtar skulle passera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, när jag ligger i Marschfart (22-23 knop) med båten så ska den sluka 1,5 liter distansen - så det är fullt normalt... det konstiga var att den lyckades förbruka det som jag tankade upp innan avfärd på ca 15 distans - men så går det väl när man vill maxa ut den några ggr :)

 

Båten är en Bayliner 2355 med en Mercruiser 5,7 liters V8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blushblushblush

Såg försent att denbara gällde nybörjare... blush

Men missöden händer även oss gamlingar, vi börjar ju bli för säkra på vår sak så att vi s a s kan köra på känn... Och det gjorde jag förra året... Hittade ett grund där jag minst kunde ana att det skulle ligga surprise Gick grundkursen den hårda vägen cheeky Blev ingen skada eller så, jag hann se grundet och hann sakta in, gled med c:a 1½-2 knops fart över, och skäddan som skyddar propellern blev lite naggad i kanten. Men det vart lite oroligt en stund, speciellt som det var första dagen på semestern förra året...

Det grundet ligger strax innan Instöbron, om man kommer från Björlandahållet... Du kanske känner till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick erfara att det kan vara farligt med GPS med plotter i somras. Efter vi skaffade GPS:en har vi kunnat utnyttja skärgården mycket mer. Åkt på fel sida om grynnorna vid kryss osv. Nu körde jag spinnaker mellan Rödlöga och Möja och såg att vi gick på fel sida om en prick. Ingen fara, tänkte jag, det har jag gjort massor av gånger och tänkte inte mer på det, och ägnade sedan hela min uppmärksamhet åt spinnakern.
Det är bara det att man inte skall åka på fel sida om prickarna på det avståndet som grynnorna finns... Ekolodet började pipa och sekunder senare small det bara till. Tvärstopp! Som tur är blåste det inte så mycket, så vi gjorde bara i ca 4 knop. Men vad skraj man blev. Klarade sig båten? Tar vi in vatten? Skadade sig någon? Gick något annat sönder?
Båten lade sig lite på sidan och åkte sedan snällt av grundflaket och vi kunde fortsätta med fortsatt fylld spinnaker. Allt gick bra och inga skador på människor eller båt. Det som fick ta den värsta smällen var självförtroendet.

Det blir intressant när de lyfter båten senare i höst så man får se hur kölen ser ut.

Det komiska är att innan semestern läste jag en del artiklar om hur de gör sjökort. Där stod det att man skall akta sig för att åka över blått. Efter grundstötningen gör vi också det (iaf mörkblått...).

Nej, jag är inte heller någon nybörjare, men när vi körde på kändes det så...

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju så att du inte såg att frågan var stäld till nybörjare utan också skrivet på seglarsnacket. wink När bytte du till segelbåt? cool Fast i så fall är du ju nybörjare bland seglarnas skara. yes

Förlåt - jag kunde bara inte låta bli. blush

Men som sagt  missöden händer även oss gamlingar Har bara var ute med båten de senaste två veckorna denna sommar, varav den sista veclan på heltid. Visst gör man tabbar nästan hela tiden. Fast efter 50 år av seglande tar man kanske inte lika allvarlig på om inte allt går perfekt hela tiden.

Första tilläggningen i år. Kommer in i en gästhamn med akterbojar. De ligger ju alltid så frutansvärt långt ut. Trär i en lång lina för att ta med mig den dubbelt in till bryggan. Vid första försöket att gå en till bojen missade jag helt och drev av, så jag fick gå ut och göra om. En bekant kommer fram till platsen där vi skulle ligga för att hjälpa till. Precis när vi var framme vid bryggan tappar jag tampen till akterlinan. Fast det var ju inte så faligt - bara att gå ut och göra om. Ringrostig?

Stig Lindgren - den mångfaldige världsomseglaren - kallade ju sin bok; Alla mina skeppsbrott.

Skulle jag skriva en bok om mitt seglarliv kunde boken  heta; Alla mina grundstötningar - och andra seglingstabbar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modigt att köra på i marchfart när man vet att man har soppa precis så det räcker till mål. 

Framförallt när det inte räckte. devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt kul tråd. 

Jag gjorde många fel när jag var nybörjare men även nuförtiden, efter drygt 20 år med egen båt, så blir det några varje år.

En gång, tror det var första året jag hade båt, så skulle jag lägga till i Västervik, vi hade seglat från Arkösund. Först missade jag bojen tre gånger, sen när jag väl fick i tampen där så var den för kort, så vi nådde inte ända fram. Och fick börja om med längre tamp. Och missade bojen igen.

Till slut, efter ungefär en halvtimme, lyckades jag/vi lägga till. Då hörs en applåd från akterdäck på en stor, stor dyr motorbåt i änden av bryggan. 

 

Året innan hyrde jag en Albin Express. Hade då aldrig styrt en kölbåt, knappt åkt med på någon heller men väl varit på seglarläger med jollar, 15 år tidigare. Hade fått för mig att riktiga seglare inte använde motorn. Åkter i Kymmendösundet, såg några båtar ligga till höger och sa till min tjej, som förståeligt nog verkade måttligt imponerad av mina seglingskunskaper att där lägger vi till. Vi styr mot styrbord men när vi närmar oss ser vi att det är ett varv, där kan man nog inte lägga till även om det är i början på september. Men vi är trötta och ser då den lilla småbåtshamnen på andra sidan viken. Styr åt babord men då med vinden i ryggen, ser en boj och ett hål mellan två båtar och tar sikte. Med vinden i ryggen. Inte bra, dånar mot bryggan, när vi kommer till bojen försöker jag ta fast den men det var omöjligt, som att försöka stoppa en långtradare, ledde bara till att jag höll på att ramla ur båten. Skriker då till in tjej: bär av! Tur att hon inte gjorde det. Båten for in i bryggan med ett rejält brak. Den var dock av lagomt gammalt virke och fjädrade så fören på vår hyrda båt klarade sig medans bryggan bara fick en mjuk liten inbuktning. När jag med klart stukat självförtroende ska försöka fästa tampen i bojen dyker det fram en man ur kapellet på den lilla båten om styrbord. Han har  armen i gips men ser sig ändå föranledd att hjälpa mig. Jag presenterar mig och berättar att vi inte är så vana seglare.

- Jag märker det, svarar han då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt kul berätelse.. laughlaughlaugh Att försöka stoppa en stor segelbåt som glider iväg är inte alls lätt har jag fått erfarat själv ett par gånger.angry  

Jag skäms så mycket blush att jag mår illa  och får ont i magen. Det är en så fruktansvärt känsla att göra sig bort , man önskade att man var en pingvin så att man kunde dyka i väg och försvinna till sydpolen.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...