Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
moltas

Totalhaveri på V-åttan i Nimbusen.

Rekommendera Poster

Fixade även till B5 propparna med lite sprayfärg.

Moltas

post-13008-1394237402,5224_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtat hem 43:an för en tillfällig förvaring i garaget. Blir nog start på montage i veckan som kommer.

/Moltas.

post-13008-1394237417,0432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pill och tillpassning med powertriminstrument.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett försök att passa in motorn på plats. Det är inte särskilt mycket plats över.

/Moltas. 

post-13008-1394237434,5914_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en bild på montaget.

/Moltas.

post-13008-1394237434,6426_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skölden har också kommit på plats.

/Moltas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att följa ditt projekt!

 

Är övertygad om att du kommer bli nöjd. Bortsett från att det blir väldigt mycket roligare att tanka är brandrisken en annan sak jag gläds över sen jag började åka diesel istället för bensin.

Låg själv med vattenskotern och mina båda barn som precis hoppat på framför den båten som small på dalarömacken förra sommaren.. ingen rolig upplevelse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S340:yes, förutom upplevelsen med båtbranden.

I övrigt har jag en liten fundering kring inkörningsprocessen av motorn. Enl. firman som renoverat motorn så ska den gå på ren tomgång utan belastning den första timmen. Pratade med en annan motormekare på dieslar och han avrådde från ren tomgångskörning. Han menar att det kunde finnas risk för kolvringsskador inom en snar framtid. Istället skulle motorvarvet ökas till ca 15-1600 varv under denna timme. Å andra sidan är jag inte så road av gå ifrån renoverarens föreskrifter då det kan bli diskussioner om hans garantiåtagande. Efter denna timme så gäller max 3000 varv dom första fem timmarna. Nån som har fakta kring förfarandet vid denna inkörningstimme?

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog lika många åsikter om inkörning som det finns personer med åsikter om inkörning. Var och en har sin egen religion, men eftersom så gott som alla motorer överlever sin inkörning utan märkbara problem kan man anta att det inte är så förb****t känsligt som vissa påskiner.

Följ renoverarens instruktioner, det är hans garanti på jobbet som ska gälla om nått går åt h-e. Ingen annan kommer ta över det ansvaret om renoveraren frånsäger sig det för att du inte följt instruktionerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bore glazing heter problemet på engelska.

Den här länken har jag studerat för att försöka begripa hur jag ska hantera min dieselmotor (jag har lite färre hk än dig men i alla fall...)  http://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx

Cox verkar vara väl insatt i ämnet.

Han hävdar att en motor som gått mindre än 100 timmar aldrig ska gå med låg belastning några längre stunder (t.ex. batteriladdning). Vad som händer med en timmes körning är så klart svårt att gissa.

Sen har du ju dilemmat med leverantörens rekommendation och garanti gentemot att ev orsaka skador för framtiden i din nya motor.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott och flummo:

 

Ska ta en djupare diskussion med killen som levererat och renoverat motorn. Den där cox hade en intressant artikel om det hela. Låter ju faktiskt troligt det han skriver om. Ska delge säljaren till min motor om detta.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är generellt inte bra att köra en moror utan belastning och definitivt inte under inkörning.  De problem som kan uppkomma gäller inte endast cylinderloppen utan dessutom lager och allt annat som rör sig i en förbränningsmototor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog fram förbruknings- och startbatterier för att ge dom en sista laddningsknuff innan montering.

/Moltas.

post-13008-1394237436,2327_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en del ombyggnad för att komma till motorn längst akterut. En ny lucka med slangstosar till förbrukningsluften har blivit tillverkad.

/Moltas.

post-13008-1394237466,8851_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och härinne ska den sitta...

/Moltas. 

post-13008-1394237466,925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och för att täcka hålet in där så kommer denna lucka att monteras.

post-13008-1394237466,9735_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit bli så mycket mera med montaget utan det mesta är klart. Det som är nästa punkt är att starta upp maskineriet på landbacken och sen sjösättning. Dock är varvspersonalen hyperstressade nu men jag hoppas det blir inom en vecka.

Fick hem en annan leksak häromdan men inte hunnit dra igång den ännu. Det digitala sjökortet fattas än så länge. Ska bli intressant att testa.

/Moltas.

post-13008-1394237487,9435_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev montaget av 43:an klart på varvet. Har varit lite småstrul med både tider  och fel i montaget. Iaf. så om allt fungerar som det ska under morgondagen, så ska Nimbusen gå till  hemmahamnen. Var lite småsaker som ska fixas innan avgång. Bl. a. spänna remmen till kompressorn, den skrek lite när den slog till.

I veckan så var det lite  bekymmer med uppstarten. Första gången den startades så small den igång direkt men sen då den stått något dygn så var den svår att få igång. Trodde till en början det var luft men sen visade det sig att matarpumpen inte var ok. Den höll inte trycket mot insprutningspumpen och den i sin tur är inge bra på att suga. När den var bytt så blev det bra.

Varvet hade dessutom lite bekymmer med att synka varvräknaren mot min motor men det löste sig också. Sen var det en del andra saker som fick göras om  pga. bristande kunskap från varvet men det blir för mycket att berätta här.

Sen får man hålla fingrarna i styr på reglaget. Enl. motorrenoveraren så får jag inte överstiga 3000 varv dom första fem timmarna. Det var han ganska tydlig med. Och visst, motorn är ju rå nu i början innan allt har slitit in sig. Blir svårt att hejda sig! Återkommer med någon bild framöver.

Den lite tråkiga delen återstår. Det ser för jäkligt ut efter ett motorbyte. Massa oljefläckar både på och i båten, massa gojs i kölsvinet som ska upp och en allmän städning. Sen alla prylar som ska dit, dynor, byta kapell, solcell, mattor, elektronik, ja massor av grejor. 

Sen är det förhoppningsvis, när allt är som det ska vara, det roliga. Det är att köra båten med en ny motor. Den är ju inte naturligtvis inte lika tyst som V-åttan men orret är lite häftigt det också!  

Lite som barn på julafton idag!smiley

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Va kul!

Grattis!

Hoppas du får en fin båtsommar!

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår söndag, har jag testat prestandan också för första gången . Vi var sex vuxna och två barn, halv vattentank, halv bränsletank och en hel del med andra prylar. Båten lyckades plana ut trots att det satt fyra vuxna i soffan bak. Detta utan trimplan men max intrimning av drev. Provade också att trycka ner handtaget i botten en stund och det var faktiskt inga större problem att komma upp i trettio knop enl. GPS med den belastning jag nämnt innan. Skulle tro att det kunde kramas ut ytterligare någon knop till. Varvräknaren höll sig då på ca 3 600 varv.

Ska testa lite till om propparna är optimala. Den ska maxvarva 3 900 varv och då har jag B5 proppar monterade. Har även en uppsättning B4 om det visar sig att femmorna är för stora men det åter står att se. Måste även tillägga att kompressor och turbo arbetar utmärkt med varandra. Vad beträffar prestandan så är det nog lite över förväntan. Och... bränslemätaren rör sig betydligt lugnare nu än med V-åttan yes

Moltas.





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat prestandan ordentligt nu. B5-propparna är nog så optimalt man kan komma. 3 850 varv och 32 knop på topp. Behaglig cruisingfart ca 25 knop och 3200 varv. Vid tillfället var vi två vuxna, halva tankar med bränsle och vatten.

Har även fixat några småläckor vid insprutningspumpens kopplingar mot rören. Inbillar mig att allt ska vara klart för en kontinuerlig användning.

Tycker nog att motorbytet till just en Kad 43 har blivit bra. Bra tryck i kompressor och turbo. En enkel motor utan en massa elektronik som kan sätta käppar i hjulen. Dessutom är det min första vecka på semestern och fint väder har det varit dessa dagar. Bara att åka påsmiley.

/Moltas.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Nu är Nimbusen på land och Kad 43:an konserverad. Hur blev det till slut med motorbytet? Blev jag nöjd?



Jag har haft tre aktörer med under resan förutom mig själv. 



Drevet har jag handlat av en icke helt okänd näringsidkare från Göteborg som säljer begagnade motordelar och drev. Klockrent, inga problem och bra support.



Motorn som var helrenoverad, handlade jag av en näringsidkare från Stockholm . Vi hade ett muntligt avtal om att alla prylar innanför akterspegeln skulle finnas med inkl. sköld och tillbehör. Det blev inte riktigt så. Det saknades en del prylar samt att en del som inte passade. Det innebar att jag fick köpa en del delar själv från VP. Ni vet ju själva vad dom vill ha för lite sprintar och andra småsaker. Hade press från varvet också att dom skulle kunna forcera. Köpte delar för åtskilliga tusenlappar. Dessutom har renoveraren svårt att få motorn tät. Det gäller oljeläckage och glykolläckage. Inga stora sådana men den ska vara tät. Nu har han lovat att fixa detta under tiden båten står på land.







I övrigt är jag helnöjd med motorns prestanda och inte minst bränsleförbrukning. Ingen oljeförbrukning eller rykande vid uppstart, även då motorn är kall.







Varvet som utförde montaget? Detta var inte bra. Jag fick referenser att dom skulle vara duktiga på detta men icke. Det fattades kunskap om detaljer som dom flesta amatörer skulle klarat av men inte dom. Nu hade jag möjligheten att följa upp montaget ganska noggrant och passa dom hela tiden så saker och ting blev rätt. Jag lämnar över motormontaget till varvet för att jag inte klarade alla bitar själv men många detaljer fick jag upplysa dom om. Dom hade två stycken pärmar med utförliga beskrivningar på hur jag ville ha det samt Volvo Pentas anvisningar. Om dessa lästes är tveksamt.



Sen var det detta med tiden då montaget skulle vara klart. Blev uppskjutet tre ggr. från första gången jag blev lovad. I tid var det närmare fyra veckor.  I det läget var jag ganska frustrerad.



Sen kom fakturan... Dom hade förbrukat över 80 tim. mot överenskomna ca 40. Klart man går i taket. Blev en del hårda ord men det blev enl. ök. Då kan man fråga sig, hur seriös är en sådan faktura?



Sammanfattningsvis så är det alltid bra att ha ett skriftligt avtal med både varv och andra aktörer. Det hade inte jag. Tycker ialla fall man ska kunna lita på firmor som sysslar med sådan verksamhet. Är kanske lite godtrogen...  .cheeky



Svaret på om jag blev nöjd? Ja, med motorn som sådan. Drevet? Helrätt! Motorrenoveraren? Så där. Varvet? Absolut inte!



Detta får väl bli slutpunkten för själva projektet och ser framemot nästa båtsommar!





/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit intressant att följa dina inlägg om motorbytet och inte minst din summering senast. Men av ren nyfikenhet vill jag fråga om hur du upplevde din båt med nya dieselbåten vs med den gamla bensinaren. Jag tänker då inte om allt prat om för-respektive nackdelar med det ena eller andra bränslet som förbrukningen, inköpskostnader eller dylikt, utan helt enkelt hur fungerade båten i olika farter, ljudnivå, acc, skillnad i toppfart och marschfart mm?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert 99:

Visst har det blivit förändringar med anledning av bytet.

Om vi börjar med toppfarten så skulle jag vilja påstå att den blev något högre med den propellerinstallation (B5) som jag har nu. Är dock lite osäker om på om toppfarten kan bli tom. något högre med ev. B6. Med femmorna varvar den ut till maxvarv, 3 900 v/minut. Hursom, runt 32-33 knop med B5:orna med lite trim. Med gamla V-åttan så var det någon knop mindre.

Betr. marschfart så känns det som jag kan ligga någon knop högre. Den känns bra vid ca 24-25 knop mot V-åttan något lägre.

43:an är nog heller  inte så känslig för last som V-åttan, Den tuffar på runt 31-32 knop som max även om det är en fem sex personer i båten.

Trots att modellen på motorn är gammal så är det bra acc. i den. Kompressorn slår till vid 1 600 var/min. och vid ca 2 200 varv så stoppar kompressorn och turbon har växlat in och då känns det som det är bättre acc. än i V-åttan. Det känns även som att accet är bättre då kompressorn slår till, dvs. då båten ska upp i planingsfart. 

Kad 43:an är tyngre än V-åttan så båten blir lite sävligare i sina rörelser. Inte för att det känns som någon nackdel.

Motorljudet har utan tvekan blivit högre men detta är inget jag lider av. Det ska ju höras att det är en dieselmotorsmiley.   Kompressorn för också en del oljud men detta är temporärt. Vill jag åka 5-7 knop så slår inte kompressorn till. Vid planingsfart så är den heller inte igång. Ska under vintern komplettera med ytterligare motorisolering på några luckor som inte är isolerade alls.

En del monterar en extra strömbrytare så dom kan bestämma när kompressorn ska vara tillslagen. Detta var mer motiverat på 42:an som hade en annan konstruktion på kompressorröret  och den förde ett vasst och obehagligt oljud. Finns en ombyggnadssats till detta för just 42:an.

Visst gick V-åttan tyst. Hade jag kapellet nere så hörde jag i stort sett bara vattnet som fräste runt båten.

Till slut en nackdel. Det har inte blivit mer plats i motorutrymmet efter jag bytt motor. Det är trångt, trångt....Det viktigaste kommer jag till. Oljefilter, bränslefilter och med viss möda luftfilter. Har dock utökat med lite mer demonterbara luckor runt motorn men det blir ju inte mer plats för detfrown.

Okej, det var väl ungefär vad jag kan komma på med anledning av Dina frågor! 

/Moltas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...