Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
moltas

Totalhaveri på V-åttan i Nimbusen.

Rekommendera Poster

Så var det roliga slut för denna säsongen. Efter att ha kört en 20-25 sjömil idag och på väg mot hemma hamnen Slättanäs, så snörpte motorn till och en svag olje doft kunde märkas. Provstartar, men vill inte mer och motorn låste sig. Kollar i motorrummet men inget onormalt syntes. Ett anrop på vhf-en och kontakt med SSRS och bogsering från Västra fjärden i höjd med Trashallarna på Aspö och in till Karlskrona och Saltöhamnen.
Trolig orsak till haveriet är en brusten ventil alt. en kolvring som gått av. Oljelukten berodde förmodligen på att kompression gick ner i vevhuset och vidare ut i vevhusventilationen. Så som jag känner just nu så blir det ingen reparation av motorn, den är trots allt 22 år gammal och en reparation av den känns inte ekonomiskt försvarbart. Ska kontakta ett lokalt varv för en urmontering av motor och drev, sen får man börja leta efter nånting annat. Om man får se nåt positivt i det hela så var det rätt tidpunkt haveriet kom. Hade det inte kommit nu så hade det inträffat någon gång under nästa säsong, säkert strax efter sjösättning. Få tag på nån som kan göra en reparation då är inte lätt.

Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig sad, men som du sa, tur att det är i slutet på säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en viktig sak!


Ett stort hedersomnämnande till killarna på räddningsbåten SSRS från Hasslö. En snabb och proffessionell hjälp med bogsering till säker hamn samt övrig information som dom delgav oss i samband med motorhaveriet. Tack för det!
 

Moltas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat topparna konstaterades inget fel på dessa. Nästa antagande är ett skuret vevlager alt. någon kolvring som brustit och ställt till det. Nu har detta inte så stor betydelse. motorn har jag dömt ut iaf. Har nästan bestämt att det får bli en grön motor denna gång. Närmast till hands är en beg. Kad 43. Har ett par stycken som kan vara aktuella att titta vidare på.

/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se vad det kostar att renovera motorn. Renoverade min motor nu vet ja inte vad du har men jag har en 5,7 liter. Har en som är över och köper allt från USA. Han renoverar även motorer. Allt nytt i motorn nya toppar bensin pump vatten pump förgasare insug you namne it. 16000 med borrning av block och montering. Motorn går som en klocka nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en grön motor.... Då blir dessutom båten mer lättsåld dagen det kommer ske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det får nog bli så...gäller bara att hitta det man vill ha. I första hand kommer jag att söka efter en Kad 43. Ska ju finnas en trovärdig historia bakom också eller en renoverad med dokumentation.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist Moltas. Jag åkte ut för samma tråkigheter jag också, min V8 Volvo Penta gav upp efter 22 år. Lyfte av mina toppar också och det visade sig vara en kolv som spruckit och gått sönder.
Ett tips, kolla på motorer från FNM eller Hyundai. De kostar typ lika mycket som en begagnad KAD43. Jag kollade först på begagnat men vet inte om jag vågar lita på de som renoverat dem m.m.

Troligen kommer jag köpa en FNM eller en Hyundai någon gång de närmsta veckorna:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa en begagnad diesel så beväpna dig med en kompis som verkligen kan dessa motorer, om du inte kan själv vill säga, och provkör den. Jag rev ut min V8 och köpte en beg grön 42:a som jag själv lyssnade på på tomgång när den satt i en båt på land. Jag tyckte allt verkade ok. När jag köpt den och transporterat den till verkstaden som skulle provköra och gå igenom den innan montaget visade det sig att den var i princip skrot. Ska inte gå in i detalj, men motorn togs isär för undersökning och det var inte bara en sak som var dålig om man säger så. Det slutade med att jag bytte in den i delar mot en annan känd 42:a. Tror mitt amatöräventyr kostade mig 50-60k i onödan innan allt var klart.

Som ovanstående skrev, det har kommit flera nya marindieslar på sistone som inte kostar mer än en beg. gröning. Det kanske är ett väl så gott alternativ, i alla fall om man inte är säker på att den begagnade man spekulerar på verkligen är ok.

/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ni har alldeles rätt, både Zwen och elfanomad. Man kan aldrig vara för försiktig. Nu är det så de kontakter jag har är välrenommerade firmor som lämnar garantier på maskineriet. En firma i S-holm har också en renoverad 43:a men jag känner inte till honom så väl mer än rekommendationer från andra firmor. Dock lämnar även han ett års garnti.

Nu är jag inget proffs på motorerna men lite vet jag hur jag ska hantera det.Sen när det hettar till får man anlita ett riktigt proffs.

Sen det här med andra fabrikat... jag vill inte spöka i akterspegeln för att få dit ett annan sköld. Dom drev och sköldar som passar med dom befintliga hålen i akterspegeln är dreven DP/A-DP/E. Sen har jag alltid  haft VP i mina båtar och har väl lärt mig lite om dom under årens lopp. Hur det än är, så de här gamla staketmotoerna från VP är trots allt ganska hållbara om man skött dom på rätt sätt och inte misshandlat dom. Hade f. ö. en AD 41:a i min förra båt,Flipper 760, vilken var en alldeles utmärkt motor till den båten i fråga. Under de år jag hade denna så gick den problemfritt.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit tidigare monterades V-8-an tillsammans med drev och sköld ur båten. En ny Kad 43 med DPE-drev är beställd i egenskap av helrenovering. Ville ha det så trots att den inte hade gått mer än ca 900 timmar. Har inte tänkt att byta maskin mer i denna båt\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />.Skall vara klar någon gång under januari. Ska bli spännande att se hur den kommer att gå med den gröna motorn. Enl. dom som kan det här så ska prestandan bli ungefär lika. Kanske tappar någon knop i toppfart men det gör inte så mycket om båten gör 32 eller 30 knop, huvudsaken att orken och vridet finns där och det tror jag inte blir sämre. Återkommer när montaget börjar!

 

/Moltas.  

post-13008-1394237318,0214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tuuuung utgift förstår jag. Men du har ju en fin båt och ingen affär lär bli bra eller billig. Jag tror dock att valet av diesel är klokt i längden.. Hoppas innerligt man slipper det du går igenom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Är det motorn på bilden som gav upp ? Tycker att det verkar vara en del läckage mellan knät och limpan. Kanske en tänkbar orsak till haveriet ? Hursomhelst, nu har du ju nya grejer på gång som du säkert kommer att bli nöjd med så det är väl mest en akademisk fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är läckaget mellan knät och limpan som orsakat haveriet vet jag inte. Hur som helst så har jag lite kontakt med personen som köpte motor och delar. Vi får se om han hittar orsaken till det hela. Nu är det historia med den maskinen och ser nu fram emot det nya paketet. Tanken att sätta dit en dieselmotor kom redan när vi låg och guppade med havererad motor mitt ute på en fjärd i blekingeskärgården.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det inte roligt när man måste byta motor. Kostar usligt mycket pengar.

Bra jobbat att få tag på en KAD43!

Har kollat själv lite grann efter just en sån motor men inte funnit någon.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kad 43:or är lite knepigt att få tag i. Det är den sista motormodellen typ staketmotor som tillverkades utan elektronik. Efter den kom 44:an och den har några år på nacken. Det vill till att servomotorerna till reglage och elektronisk styrning av motor fungerar. Det var därför jag inte var så pigg på denna motor. Sen har den dessutom fyrventilsteknik och genast blir toppen mycket dyrare om nåt skulle hända där. Sen har jag pratat med kunnigt folk om just detta med fyra ventiler per cylinder. Det händer tydligen ibland att sätena till ventilerna spricker och då börjar det kosta pengar också om det skulle hända. Om Du är intresserad av en Kad 43 har jag en rekommendation. I sådana fall kan jag skicka ett PM till Dig.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort ett nytt försök! Kommer det inte fram vet jag inte riktigt vad det beror på! Skulle det inte komma fram så skicka ett mail till mig med Din mailadress så kan vi se om det funkar  på det viset. Hörde av en annan medlem att mailfunktionen på MG inte var riktigt att lita på!

/Moltas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya motorn i renoveringsstadie. Blir klar om c:a ett par veckor.

/Moltas.

post-13008-1394237372,6156_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Moltas

En liten fråga

Hur många timmar hade du på den gamla motorn ?

Hade det inte blivit biligare med en ny  V8 ?

Än att bygga om till diesel

Har för mig att  vp kad dieselarna är ganska dyra även begnade

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hur mycket tror du att förbrukningen kommer att reduceras?

Renoveringen ser prydlig ut i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ingen timräknare på den gamla motorn. Däremot så loggade den ungefär 5 500 nm.

Det fanns olika alternativ till en ny V-8. En helt ny komplett sådan med insprutning och nytt drev hade gått loss på ca 200 tusen plus att  akterspegeln behövts byggas om.

Kunde även behållt gamla drevet men då hade det lik förbaskat varit 22 år. Uteslutet. Kunde också fixat ett nytt block, men samma där, gammalt drev. Så visst, under dom omständigheterna hade det blivit billigare men så ville jag inte ha det.

För flera år sen hade jag tankarna på att sätta dit en diesel men sen gick denna V-8 problemfritt ända tills nu, och då var beslutet  ganska väl förankrat att det fick bli en VP-diesel. Jag ska även sälja den här båten någon gång och då inbillar jag mig och ha en liten fördel där. Samtidigt så är hålcirkeln densamma på gamla skölden som på den nya jag får.(DP/D) Behöver inte göra några ingrepp i akterspegeln .

Visst kostar det pengar, det ska gudarna veta men det rör sig inte om så stora merkostnader. Problemet är mer att få tag på just en 43:a, den sista staketmotorn utan elektronik. En begagnad utan renovering är lite lurigt med så därför fick det bli så här. 

/Moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla V-8:an ville ha ca 2,3-2,5 l /sjömil. Räknar med en förbrukning med 43:an på max 1,5 l/sjömil. Man kommer lite längre på en tanksmiley.

Det ska  bli bra med renoveringen. Killen som sköter det är duktig på det!

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar dra ihop sig nu. Ska hämta nya motorn på fredag Vecka.8. Var nere och målade lite på durken.

Moltas.

post-13008-1394237402,4721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...