Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Arne_Anka

Full eller nästan tom bensintank över vintern?

Rekommendera Poster

Etanolin i vanlig bensin gör i princip samma sak som olika tillsatser, den absorberar vatten.

Bäst är att ha tanken tom tycker jag, för viktens skull. Det kan ju bli rätt många kg exta.

Om det inte går att tappa ur tanken i botten med kran föreslår jag att man först häller i några liter E85  (blandar sig med det kondensvatten). Lämplig mängd är ca 1-2 % av tankvolymen.

Sedan är det bara att tanka fullt med vanlig soppa som då kommer att innehålla ca 6 % etanol istället för 5 % som är standard. No big deal.

Ett alternativ är att suga ur E85/vattenblandningen, men det tycker jag är överkurs.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pris jag hittade var hos Mekonomen.

Ditt pris verkar kanon för att behandla så många liter.

Vart hittar men den?

Hoppas de har webbutik.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fel flaska. Det är SI-1 ni ska ha i tanken. Flaskan på bilden är ett frysskydd som även tar upp vatten men det gör redan etanolen i bensinen ni tankar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack! 

EDIT: Såg efter mer noggrann läsning att Etanolen tar bort vattnet och därav borde även förhindra frysning :)

 

EDIT2: Men vid kontinuerlig användning blir ca 350l istället för 60l som crabfish skrev.

En flaska SI-1 till en tank bensin (60-80 liter) var 1000:e mil. Eller vid kontinuerligt smörjbehov i bränslesystem som kärvar, använd en flaska SI-1 till 350 liter bensin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så lycklig är jag inte att jag bor ständigt i Sotenäs. Bara på helger under sommaren. Sedan blir det längre in i landet. Men passar på att handla i Sotenäs för att bidraga till att sortimentet där utvecklas och växer.

Nordens har jag inte handlat på utan mest Smögen Marin. Dags att kolla Nordens nästa gång.

Tack för tippsetyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är folk aldrig överrens...

 

I min Mercruiser manual (V6:a MPI) står det att jag ska fylla tanken full med ny bensin som inte innehåller alkohol och sedan tillsätta stabilisator. Om man förvarar båten med bensin som innehåller alkohol ska man istället tömma tanken så mycket som möjligt och sedan tillsätta stabilisator anpassat efter den mängd som finns kvar. Vad betyder då detta? Har vi det som räknas som alkohol i bensinen? Vilken varient gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl etanolinblandning i all bensin i Sverige. Har för mig att det är 5 eller 10% och att det från politiskt håll varit tal om att höja andelen.

 

vill man slippa sprit får man nog tanka alkylatbensin. Den är dessutom mer stabil och behöver vad jag vet ingen stabilisator. Men har man stor tank blir det dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då är det väl bara positivt då, slippa tanka båten full och tung? Om nu 5% är tillräckligt för att kalla det för bensin med alkohol i. För då ska jag väl ha tanken så tom som möjligt, helt emot vad andra med sina teorier här säger...

 

En fråga då, varför säger de i min manual att jag ska göra helt tvärt emot om det är alkohol eller ej i bensinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

Jag är lycklig ägare till en Evinrude E-tech 50 hp med fast rostfri tank och filter med vattenavskiljare i motorbrunnen. Jag köpte motorn 2009 och de 3 första vintrarna lät jag tanken bara vara ifred, dvs drygt halv tank. Motorn sitter kvar på båten som förvaras ute. Allt har gått bra, motorn tänder på första varvet efter vintern. Men i år köpte jag Evinrudes stabilisator för 179:- Den räcker till konservering av 2 fulla tankar, jag slog i nästan halva i sista dunken på 10 liter som jag hällde i och sen körde jag en sväng med full gas i skvalpig sjö så att det säkert skulle blanda sig och nå insprutarna. Detta har jag lärt mig i år, att insprutningsmotorer måste ha det medan de med förgasare inte är det lika noga med. Medlet skyddar inte bara bensinen, det rengör och skyddar motorn också. Man kan använda det kontinuerligt i lägre koncentration. Tanken är nu drygt halvfull och det låter jag den förbli. Det där med full tank utan sprit och tom tank med förstår jag inte riktigt. Det är ju 5% etanol i bensinen och motorn tål max 10 enligt tillverkaren. Jag låter det vara som det är nu sen toppar jag tanken till våren när jag bytt filter. Det blir nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet varför de rekommenderar olika beroende på om det är alkohol eller ej?

 

För att tydliggöra så står det alltså att man ska ha bensin utan alkohol full tank, och om bensin utan alkohol inte finns att tillgå så ska man tömma den så mycket som möjligt, och sedan tillsätta stabilisator för det som är kvar (står alltså egentligen inte att man måste tömma helt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2x4,3 MPI och har aldrig blandat i något extra innan vinterförvaring och ej heller haft något problem, förutom att ena bränslepumpen rök i somras...

Vet ju inte om det kan vara relaterat men akrylat med oljeinblandning?

 

Akrylat är ju givetvis perfekt, men dyrt, men 5-10% olja, sotar inte det ner mer än vad det gör nytta?

 

Hur ser Din vinterrutin ut på bränslesidan Jocke?

 

(Ursäkta textformateringen från iPad...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag tyckte det lät mycket med 10 % olja men enligt den bulletinen ska det ju vara det. Dock tycker jag att det känns lite onödigt att blanda till 21 liter konserveringsbränsle...

Jag tror jag blandar 5 liter alkylat med 0,5 liter 2-taktsolja i en 12 literstank (ingen tillsats eftersom det inte behövs) , och då lär jag ändå få soppa över när jag är klar med konserveringen.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man har en förgasar inombordare så man slipper hålla på med allt sådant här jox.

Observera att rekomendationer om att blanda olja i soppan gäller Mercrusier inombordare av typ EFI och MPI och behandlar inte förgasarmodeller eller utombordare som TS efterfrågade.

Att man bör ha ett skydd med oljefilm i någon form i cylindrarna tycker jag är självklart för att undvika korrosion mellan cylinder/kolv men sedan finns det olika sätt att lösa detta på.

SJälv kommer jag fortsätta med 1-1,5 dl tvåtaksolja som jag häller ned i motorn via förgasaren med ett varvtal på ca 1500 varv precis före jag stänger av motorn.

Att använda någon form av stabiliseringsmedel verkar vettigt men där tror jag mer på att detta är för att undvika beläggning på munstycken mm än på att soppan skulle åldras och vara kass. Någon åldring av soppa har jag aldrig märkt av tidigare och båten går lika dant efter vinterförvaringen med gammal soppa som med ny.

Ska nu i vinter göra test med år gammal soppa som legat i en bortglömd reservdunk jag haft i båten med 95 oktan bensin. ca 3 liter kvar då en del dunstat bort. Ska användas i snöslungan då denna är krävande att få ut maximalt med kraft för att orka med snön och dålig soppa skulle ge effektförlust och märkas direkt.

Givetvis helt ovetenskapligt test och dessutom i strid med vetenskapligt arbete som samtidigt borde innehållit en teroretsik del enligt vad man får lära sig på akademiska ingenjörsutbildningar med forskningsinriktning men jag anser ändå att ett sådant laborativt test är tillräckligt för ett eget bevis om soppan kraftigt blir försämrad. Avser inte att testa med tillförande av stabiliseringsmedel då stabilisering borde var hopplös att backa tiden 5 år för just stabilisering. Lovar att återkomma när det finns snö att prova med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb, nu fattar jag, 10% till fogging är OK.

Lite tungt att blanda oja och stabilisator till typ 100L soppa i tanken... tyckte inte det lät logiskt men som sagt, nu fattar jag smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det noga med hur mycket stabiliseringsmedel man har i? Bättre med för mycket än för lite eller tvärt om? Jag har en Mercruiser 4,3 MPI.

 

 

Eftersom rekommendationen från Mercruiser är så tom tank som möjligt tänkte jag köra på det, men jag vet inte alls hur mycket bensin jag har kvar då mätaren inte alls är tillförlitlig. Tanken är på 130 liter, kanske är det 15 liter kvar, eller 40...

 

Är det noga eller bara att blanda för 40 liter även om det skulle vara mycket mindre? Sen i vår späder jag så småningom ut med mer bensin efter sjösättning. Tillägg: jag ska ju köra runt med blandningen ett tag innan upptagning så det ska ju funka då med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...