Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Arne_Anka

Full eller nästan tom bensintank över vintern?

Rekommendera Poster

Hej

Har tidigare hört att man bör vinterförvara båten med full tank pga risk för kondens och efterföljande vatten i bensinen. Men när jag pratade med en tekniker där jag förvarade båten i vintras sa han att det inte riktigt var lika enkelt längre, då bensinen idag har sämre kvalitet och tappar oktantalet över vintern, vilket tydligen nästan är sämre än vatten om man har ett bra bränslefilter.

Så, till den samlade expertisen på MG; vad är bäst, full eller nästan tom bensintank över vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som att han har en poäng! Det står ju på det flesta bensinmotorer att man inte ska låta bensinen stå i tanken mer än xx månader. Undrar om det är samma för diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att nästan tom är typ det som är sämst. Vätskan (bensinen) har en tröghet när det gäller temperaturskillnader vilket gör att luften i tanken kondenserar vid skiftningar.

Därför tror jag på antingen helt full eller helst helt tom. I en helt full tank finns ingen luft som kan kondensera. Dock har dagens bensin dålig beständighet, olika uppgifter om det men en del säger endast två månader, så bensinen är dålig när det är dags för sjösättning. 

En helt tom tank följer temperaturens växlingar så det blidas inte nämnvärt mycket kondens. Dessutom kan man börja säsongen med att hälla i en liten skvätt bensin som man suger ut innan man tankar upp fullt.

Mvh
Fred

EDIT:

Felstavningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag kör med full tank på bägge båtarna, gräsklipparna, snöslungan och motorcykeln och alla startar även efter flera år av stillastående utom motorcykeln men det är en Ducati och den startar oavsett inte efter två veckor om man inte kör..... :-) Italiensk.... :-)

Har aldrig haft problem eller märkt att motorerna skulle ha lägre effekt efter vinterförvaring (borde vara i alla fall liten skillnad på färsk bensin och sämre än vatten....

Är man bekymrad så finns det additiv att blanda med bensinen för vinterförvaring.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trams. Har alltid haft cabben avställd med full tank, helt utan problem efter 5-6 månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag låter veteranbilen stå med full tank under vintern, detta för att minska explosionsrisken. Inte heller jag har upplevt några driftsproblem med denna metod.

Det jag redovisade var teorierna bakom hur man bör göra med sin båttank och jag kommer följa dem när det gäller min båt. Om veteranbilen stannar på grund av dålig bensin så svänger jag bara åt sidan...om båtmotorn stannar av samma anledning så kan det bli riktigt farligt.

Det vi alla dock kan vara eniga om är väl att halvtom tank inte är så lyckat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Har man förgasare så så är bränslestabilisator bra för att slippa flotörhäng, insprutare är rätt likgiltiga. Baserat på erfarenheter från hushållets motorcyklar. Så jag tycker full tank är bra för att motverka kondens, soppastabilisator hindrar gucka i gasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halvtank = spelar ingen roll. Kondensen som kan uppstå är minimal

Kvaliten på dagen bensin och medförande problem kan dock diskuteras

Lustigt att detta problem enbart gäller båtar... smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man behåller full tank, finns det inget medel man kan hälla i bensinen på våren för att göra bensinen.... bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog hälla i stabilisator på hösten i samband med att du fyller upp tanken så bör den stå sig. Själv kör jag så tomt det går o fyller upp med nytt på våren.

Har sett hur bensin blir efter visserligen några år (liknande lacknafta) men känner att det blir bäst med ny bensin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett hur gammal bensin som dunstat lämnar eftersig . Blir som små kristaller ! Det jag gör att innan upptgning häller i bränstestabilisator just för att motverka kristalliseringen . Jag hade detta i mina Vst och proppade igen mina högtryckspumpar a' 2800:- st :-( . Det viktiga är att den blandade soppan kommer in över allt i motorn , så gör det i god tid innan upptagning ...typ sista tankningen ! Full tank eller ej , har aldrig brytt mig och inte märkt någon skillnad på någon av båtarna jag ägt/äger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslestabilisator? Är det något som sälj på macken, eller är det båtaffär som gäller? Nåt märke som är bättre än annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag får spekulera lite här så tror jag att det inte är så att detta problem endast gäller båtar. Dock är det nog så att när bilar drabbas så blir det inget vidare stohej eftersom, som jag skrev i ett tidigare inlägg, de bara hamnar vid sidan av vägen och bogseras/bärgas hem till garaget. När en båt drabbas så kan det bli riktigt farligt och därför uppmärksammas det mer.

TS frågade vad som är bäst, tom eller nästan tom. Jag tror att vi alla kan vara överens om att helt tom är bäst eftersom det då är 0 % risk att gammal bensin, kondens eller något annat ställer till det. Sen kan det diskuteras hur många procent risk det innebär att ha halvtom, full, bränslestabilisator etc.

Personligen kommer jag tömma tanken helt och ha tanklocket öppet under vintern. Jag kommer också köra motorn på alkylatbensin med lite vanlig 2-taktsolja från en utombordartank när jag konserverar motorn så är jag säker på att jag inte får några bränslerelaterade problem när det är dags för sjösättning.

Var och en är salig i sin egen tro! smiley

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räknas alltid med att tanken ska vara öppen. Som om det är en naturlag. Man bestämmer själv om man vill stänga till tanken under perioder då båten inte används. De flesta har en tank som inte läcker vätska så det är några ställen att kolla upp att den är gastät. Ny oring i locket, inget läck i tankmätarhålet. Sen sätter man en kran på avluftningsslangen som stängs innan man lämnar båten. En tank utan luftläckage kan inte andas. Det är inga stora tryck det handlar om så det behöver inte vara ett tryckkärl. Har själv kran på luftslangen som jag stänger vintertid. Full eller tom tank får bli som det blir. Helst tom förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne_Anka, ser att du har en F150 precis som jag :-) Du bör absolut dränera ångseparatorn eller vapour separator tank (VST) under vintern och även köra motorn med stabiliserad soppa innan vinteravställningen. Hur du dränerar VSTn står i din ägarmanual har jag bestämt för mej, annars kan jag nog leta upp nån bild..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mopeder och gräsklippare har jag sett den vita kristalliknande resterna av bensin. De har då stått över vintern och sedan på våren gått illa och behövt rengöring av förgasare.

Dock aldrig märkt något med dålig bensin när de stått över vintern.

Samma med båten. Oftast 1/4-1/3 tank kvar som får stå över vintern. På våren går båten som snabbast med gammal soppa. Sedan efter någon månad har jag succesivt ersatt bensinen med ny och trotts att botten i början av sommaren ändå är ren så går den inte snabbare trotts ny bensin.

Hittills inte använt stabilisatorer men funderar på att hälla i för att undvika kristaller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du, varför öppet tanklock ? I övrigt helt rätt jobbat :-) Alkylat is the shit , med lite 2t olja 5-10% . Vi som har Efi och Mpi är det nästan ett måste ...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fast rostfri tank och brukar ha den ungeför drygt halvfull bara för att kunna hälla på lite färsk bensin på våren. Den har en luftning till utsidan, tanklocket som alltid är stängt sitter på däck och det finns ett externt filter som jag byter varje år. Hittills har den tänt på första varvet efter vintern, det är en E-tec 50 som förvaras på båten utomhus. Det har funkat hittills (4 år), det finns inte ett spår av vatten i avskiljarens genomskinliga kopp nu heller, kollade igår. Vi får ju inte glömma att vi har 5% etanol i 95 oktan. Jag använder inte kemikalier. Skulle tro att eventuella kristaller och föroreningar fastnar i filtret. Nån större ansamling i tanken tror jag inte att det blir eftersom slangen går hela vägen ner och det rullar och studsar ju som bekant lite varje dag. Jag tror att etanolen tar hand om vattnet och filtret partiklarna. Så länge som allt funkar så är det nog bara att ta det med ro. Det som gått i 4 år kan gå i 8 eller 12 också. Bara de inte höjer etanolinblandningen från dagens 5%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mest för att vädra ut ångorna och ha öppna rör ned till tanken. En stängd behållare med en skvätt bensin i är en bomb men om den är öppen är mycket mindre dramatisk. Kanske överförsiktigt men jag har sett en jämförelse mellan en stängd jeepdunk med lite bensin och en öppen d:o när de utsätts för en gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Vad gäller jämförelsen med bilar har diskussionen om bränslestab eller ej förts på flera Volvo-forum. Expertisen hävdade att bilars bensintankar är slutna system, till skillnad från båtarnas bensintankar som oftast har avluftning till uteluften, och att bensinen i biltankarna därför inte åldras på samma sätt som den i båttankarna. Jag är osäker på om resonemanget fortfarande gäller med tanke på all etanol som blandas i nästan all 95- och 98-oktanig bensin idag.

Själv kommer jag att göra som jag alltid har gjort: tillsätta bränslestab i den mängd som motsvaras av volymen bränsle som råkar ha blivit kvar i tanken efter upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta förespråkar stabiliseringsmedel i bränslet i deras verkstadshandbok. De tycker också att man ska köra igenom motorn med 2% tvåtaktsolja. Det gäller dock insprutare förgasare kan man tydligen dimsmörja fortfarande.

Håller efter tips på detta forum på att göra mig en trevägsventil så att man enkelt kan köra en vintercocktail utam massa krångel och spill

Då jag haft rejäla problem med Yammaha utombordare pågrund av kristaliserad bensin så tänker jag inte chansa för att spara några 100 lappar

Mvh // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinångor är tyngre än luft, dom kommer aldrig att luftas ur , det fins redan en avluftning till tanken ..så varför en till? Fattar inte hur du tänker , hjälp mig här nu .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan konstatera att tur att båten inte visste hur komplicerat det var för då hade den aldrig startat på våren.devil

Har alltid 1/4-1/3 tank kvar med bensin och aldrig märkt något problem.

Till er som har full tank. Tänk på att den väger och när ni ska transportera båten kan ni överskrida maxvikten om ni ligger i övre nivån för vad traliern är typad till.

Själv har jag en tank på ca 200 liter och vill ogärna släpa ytterligare ca150 kg

 

Har en 5 liters reservdunk i båten. Kom på att den inte är använd på ca 5 år och full med gammal bensin. Ska ta med den hem och använda den till snöslungan i vinter. Intressant att se om den är så mycket sämre än ny bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan upptagning. Full tank i med Red Line SI-1,( eller annan bränslestabilisator) kör motorn till den blandade bensinen når motorn sedan kan man sova gott hela vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra med bränslestabilisator hela säsongen? Då vet man ju med säkerhet att medlet finns i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flaska kostar 170 kr och räcker till 60 liter.

Inte billigt om båten drar en del.

Pris per liter bensin man tankar = 2,83 kr sedan är det bara att räkna själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

169:- och räcker till 300 liter. Frågan var om vinterförvaring men det är inte fel att ha i tanken hela tiden. Motorn blir glad på dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...