Gäst Postad 31 Augusti , 2012 Hej! Då plånboken tryter och hoppen sinar söker jag återigen hjälp på detta riktigt bra forum! Fått mycket hjälp av Er. Archimedes Penta 450 (äldre mod.) är ett riktigt problemhärke. Oviktigt i detta sammanhang. Efter att motorn inte startat alls fick jag igång den med nya stift (NGK b7hs) orginalet är NGK b8hs men valde b7hs efter rekomendation av försäljare. Det går att åka framåt och gasa upp mot planing. När båten reser sig till max och ska precis plana ut stängs motorn tvärt av. Motorn går att starta med choken direkt efter (dock något svårstartad 5-10 drag). Jag drar in choken innan jag åker iväg. Jag har försökt smyga upp gasen men även att gasa fullt direkt men inget fungerar bättre än det andra. Vad ska jag göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 Augusti , 2012 Som du beskriver det så låter som att bränsletillförseln stryps när båten har en viss vinkel mot gravitationen. Är det något som klämmer åt slangen...? Har du testat att dra ut choken när motorn är på väg att dö? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 1 September , 2012 Kolla att det ej är ngt som kommer i kläm då tändplattan vrider sej tex en ledning, testa o gasa fullt m växelen i neutraläge om du tar bort reglagewiren till vx gas. Den kanske stannar då åxå kan vara värt o pröva, så kommer du kanske närmare problemet Är soppafiltret på pumpen rent? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2012 Var ner till båten idag och mekade lite. Samma fenomen idag också. Men nu minskade jag längden på bensinslangen mellan pumpen och flottören. Detta ledde till att båten går kanske en sekund extra på fullgas. Den går bra att varva fritt men logiken säger ju att ju tyngre belastning desto mer bränsle går åt. Funderar på att sätta i två tryckblåsor och testa med det (läst det någonstans i detta forum). Tar bild på motorn imorgon så jag kan förklara lite bättre. Fick se då jag kom in till bryggan idag att bultarna som håller motorn i akterfästet har lossnat så motorn hänger i princip löst. Holy macarony, detta får åtgärdas imorgon. Men råkade även bryta av tändhatten till en cylinder så måste först besöka biltema innan mina tester kan uppföljas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser