Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Reveson

Erfarenhet båtstöttor

Rekommendera Poster

Hej alla,

Jag står i begrepp att köpa båtstöttor till min segelbåt. Det finns ett antal negativa inlägg om stöttor från Tyresö och Seaquipp, främst att de snabbt rostar. Hjertmans säljer stöttor med varumärket Multimarine. De är betydligt billigare och galvaniserade. Är det någon som erfarenhet av dessa? Tacksam för alla synpunkter och tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej.

Svetsade en vagn till min Fingal segelbåt så mina stöttor är över och till salu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft mina stöttor i många år, de är inte speciellt rostiga. De är av fabrikat Seaquip. De finns för övrigt även i galvat utförande. De är dyra men bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäller väl at underhålla dem då och då som med allt annat.. slipa av lite rost och måla om det behövs. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hammarlack - starkt och kan målas på rostig yta. Har använt det till grondar, beslag och båtstöttor med gott resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mina Seaquip har jag haft i många år och inte mycket till rost på dom inte. Så jag tycker verkligen inte att man ska välja bort dom för att vissa tycker dom rostar lätt. Som tidigare inlägg skriver. Slipa lite å på med hammarlack då.
Jag skulle tvärtom, verkligen rekomendera dessa stöttor då som är så enkla att använda. Jag har varit ansvarig torrsättare på bårklubb och dom båtar som gick snabbast att sätta på hösten va dom som hade Seaquip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också sedan ett par år tillbaka Seaquipp stöttor till båten och måste säga att jag är helnöjd med dessa, de är enkla att ställa in och väldigt stabila när båten väl är på plats. Mina har rostat lite men som flera säger så är det bara att slipa av detta och måla dem med lite bättre färg, jag tror att detta är ett problem för de flesta stöttor som är målade istället för galvade. De är välvärda sina pengar, även om de kostar någon krona extra.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...