Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Varannan

Kylskåp på solceller?

Rekommendera Poster

Är det någon som har bra tips på effektiva solcellspaneler och/eller inbyggnad av kylskåp? Ska bygga ett kylskåp i min Maxi77:a i vinter och behöver extra laddning till batterierna eftersom motorn inte laddar dem.. Jag har funderat på de mjuka varianterna som kan fästas som insynsskydd kring sittbrunnen. Som det ser ut nu har jag en liten mjuk solcell på rufftaket och den laddar ju inte fantastiskt bra.. Någon som har lagt solcellsmattor på däcket? Tips, idéer, erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Är en vindsnurra helt utesluten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kanske jag tolkade din text fel, men du har väl inte planerat att ha solceller som insynsskydd vertikalt vid mantåget? Kommer bli dålig verkningsgrad på dessa. Att du får dålig laddning på en fäst på rufftaket, där bom och linor m.m. skuggar förstår jag verkligen. Har själv en 50W fäst horisontellt på pushpit, och den kommer jag klara mig fint på med en snålare kyl än min nuvarande. Ta en titt på min senaste post om elsystemet på min blog.

Jag ska också bygga ett kylfack till nästa säsong i min 77a. Håller fortfarande på och funderar på hur det blir bäst. Kommer byggas i utrymmet bakom pentryt mot skrovsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nog tänkt att en vindsnurra eller solcell monterad på pushpit är skrymmande på något vis på en så liten båt..men efter bilder på bloggen där ser jag ju att en lågt placerad solcell kanske inte är så tokigt ändå!

Bara den inte hamnar i vägen för när jag ska rodda med motorn. Bra tips. Väldigt bra blogg - mitt elsystem är en härva och jag har knappt fått koll än på vad som driver vad och även om jag har strömbrytare (6st) och en uppstyrd panel lik den du byggt, så verkar något ligga och tjuva ström..? Jag måste nog be en elektriker kolla på det där ordentligt. Jag har mina två batterier i BB sittbrunns stuvfack, ger det några nackdelar tro?

Har funderat på att bygga kylen i facket bakom pentryt, men tycker det är lite otympligt att behöva sträcka sig över just spisen under matlagning. Funderade på en hylla av BB garderobsutrymme, men eftersom jag föredrar att sova i förpiken är det kanske inte bästa placeringen av något surrande..

Fortsätt blogga! Bra bilder och information!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

40-50W solpanel brukar räcka för att driva en kompressorkyl hela sommaren. Enklast och effektivast brukar vara att montera solpanelerna på pushpit, på en pinne eller, som jag har gjort, en enkel targabåge av kapellrör. Panelerna blir effektivast sommartid om de monteras horisontellt.  Monterar man på tex luckgarage tappar man effekt pga skuggning. Flera mindre paneler är nästan alltid effektivare än en stor, skuggas e liten panel är det bara dess effekt som försvinner. Glöm mjuka, tunnfilmspaneler, de har betydligt lägre effekt och kräver alltså 2-3 gånger så stor yta för samma effekt.
Jag känner en kille som monterade en vanlig solpanel i mantåget vid sittbrunnen. En på vardera sidan. Tanken var att fälla upp dessa fiskrensbord när han låg stilla. Men an har aldrig fällt upp dem, de hänger fortfarande och ger en massa energi. Förklaringen är dels vårt nordiska, diffusa ljus dels reflexer från vattnet. Hur mycket energi de ger vet vi inte men det kan vara ide att testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Det börjar mer och mer luta åt vanliga solceller nu - de mjuka verkar ju inte vara lika effektiva. Vill ju helst hitta permanenta, genomtänkta lösningar eftersom det ser prydligare ut. Även om min MacGyver-sida tycker om att luftas ibland :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Maxi som iofs var en 777. Men jag är ganska säker på att den är likadan inuti som en 77 så....

Jag köpte en box(kompressor) som gick in precic i hålet bredvid trappen.

Solcell modell-inte för stor sattes på akterpulpit och vändes så ofta man komm ihåg den mot solen. En laddregulator,  max nånting hette den.

Kopplade ihop 2 st vanliga marinbatterier som bank. De drev allt(läs plotter lite lampor och ett ekolod).

Jag behövde aldrig ta landstöm även om jag gjorde så ibland.

Jag hade en utbordare. Den sista en 4taktare med någon sorts ladning,men den gick bara ibland såklart.

Typ av kyl jag hade : http://www.thermoprodukter.se/grafik/prodpictures/TB41S.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon nämnde vindgenerator och jag har testad en Rutland 914 med deras regulator kopplad till förbrukningsbatteri. Nu var generatorn ganska gammal och kanske hade behövts göras ren invändigt (kunden ville inte beställa det jobbet) men den behövde komma upp i ganska bra fart innan det gav spänning. Den spänning som den alstrade låg obelastad på över 30V och belastad ofta 22-25V och då gick det inte att ansluta den till solcellsingången på Ctek D250S Dual som inte vill ha mer än max 22 V. Alltså provade vi med Rutlands egen regulator. Den fungerade fint när det blåste men när generatorn inte laddade drog regulatorn 20 mA FRÅN batteriet. Några dagars vindstilla och batteriet var tomt! Dessutom var det ett kraftigt vinande ljud från vingarna när det blåste.

Hela vindgeneratorn monterades ner och det har räckt att köra med generatorn och landströmsladdare i sommar.

På nätet såg jag en vindgenerator som är helt tyst, det viner inte ett dugg från den. En video visar hur den snurrar kraftigt medan man hör fågelkvitter i bakgrunden. Hur den fungerar i övrigt har jag ingen uppfattning om.

Se http://www.silentwindgenerator.com/index.php?language=en

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sen i våras kört en 24 l kyllåda (även bilradio, Wallasén, o belysning) på solkraft via 2x60Ah batterier, skall bli intressant att se om de klarar hösten med kortare dagar och mer molnighet.

post-571-1394237233,9022_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tömma batteriet med 20 mA på några dagar?!! Var det ett ficklampsbatteri du hade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang din fundering m kyl kan jag bara berätta, att på min båt sitter en ca50w vridbar solpanel på noa pinne vilken ej är ett dugg  sörande då den  sitter så högt upp o försörjer en 90ah förbrukar acc. Kylen startas straxt eftr sjösättningen, men nu är dagarna kortare m myckna regn så det är dags o tömma kylen,  troligtvis nu i helgen. Sörsta problemet som stör mej är all kondens som upptäder i början på aug. det blir blött runt kylen trotts att den är tillverkad av 50mm blå mark frigolit som är epoxy behamdlad m2lager glafiber både in o utsida, vilket borde va isolering nog så (isolera mera) det skadar ej mvh facil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte direkt något tips. Mätte bara för skojs skull före MaxPowern vid regn då gav den 17,2 V. Tror det är en 55w solpanel som sitter monterad på båten. Ligger aldrig på landström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...