walid82 0 Postad 31 Augusti , 2012 hej alla letar efter min första båt så allt är ganska nytt för mig. Men har fastnat för ryds 475gt och 535 big fish men läser att ryds inte är bra båtar, ska ha båten till fiske och och dagsturer här i öresund. vad tycker ni tacksam för lite tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 September , 2012 Jag har haft många typer av båtar och har just nu Ryds 535 Big Fish sedan ett par år tillbaka. Jag har bara positivt att säga om den. Vi är en familj som använder den till att transportera oss till sommarstället. På sommaren har vi den som badbåt och fiske. Dess höga fribord är jättestabila att ha och den är väldigt stabil i vattnet. Planar redan vid låga varvtal och går billigt. Mitt tips är att ta den med största tillåtna motor, dvs 60hk och med den motorn är de inga problem att åka 5 personer i båten plus packning. Mittpulpeten gör att man sitter skyddat och stolarna går att vrida 360 grader, perfekt om man ska fiska tex. När du går runt i båten tippar den inte åt sidan som mång andra båtar gör. Du kommer bli nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
walid82 0 Postad 3 September , 2012 tack så mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 3 September , 2012 Kolla allt noga. Ryds har haft jävulska kvalitetsproblem som även dom bidrog till att dom nyligen gick i konkurs. Titta istället på ett märke som fortfarande finns om du behöver delar. Tex HR ellr Crescent om det nu skall vara ett svenskt märke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 September , 2012 Lyssna inte på Sea-Ray, han verkar inte ha särskilt bra koll på Ryds. ett märke som fortfarande finns -- Det bolag som äger Ryds (Nimbus) har gått i konkurs, men de tillverkande dotterbolagen kommer att säljas snart till nya ägare. Det jag läst i tidningarna är att konkursförvaltaren sagt vi hoppas bli klara under september. kvalitetsproblem -- det jag har läst är att Ryds gjorde en del misstag för ungefär 20 år sedan, men sedan har de investerat i ny teknik, bland annat vaccum-injisering av skroven (som hindrar böld-pest). Så visst, om du funderar på att köpa en 20 år gammal Ryds, så kolla vilka modeller som haft problem och vilka fel du ska titta efter. Men varje modell har sina egna gjutformar och konstruktion. Jag skulle välja den större båten med högre fribord, eftersom du ska använda den i Öresund där sjön lätt blir lite grövre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 4 September , 2012 Ingen koll? Tja har sålt Ryds i många år och vi slängde ut dom ur vårt hus just pga alla reklamationer. Böldpest och vaccum, Tja du vet väl att Ryds fick återkalla en stor mängd båtar för ett par år sedan pga att dom alla fick böldpest. Dessa epoxybehandlades och for ut på marknaden. Finns fortfarande massor av båtar man inte fick tag på. Att Ryds skulle återuppstå ur konkursen är inte många i branschen som tror på. Däremot kommer säkert tex Bella att tillverkas i fabrikerna efter ett övertagande om det nu är dom som köper konkursboet. Kvalitén och det befogat dåliga ryktet med år av dålig lönsamhet hos Ryds bidrog starkt till hela konkursen. Men visst jag har ingen koll efter ett liv i branschen så det är inget att lyssna på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 September , 2012 Däremot kommer säkert tex Bella att tillverkas i fabrikerna efter ett övertagande -- varför det? Antingen menar du att t ex Bella skulle skicka skrov till Sverige för slutmontering, eller flytta en del av sina gjutformar till Småland -- men varför i så fall köpa Ryds gjutformar och varumärke, om Bella inte tänker använda dem? Bättre och billigare i så fall att hyra en annan lokal. Eller menar du att t ex Bella skulle byta namn på de svenska storsäljarna, så att t ex Ryds 568 GTI skulle byta namn till Bella 568. I så fall finns inget problem med reservdelar och ditt argument för att inte välja en begagnad Ryds faller platt. Dessutom är det i så fall amerikanska Brunswick som är med och köper -- de kontrollerar redan de nordiska båtmärkena Aquador, Bella, Flipper och Uttern. Plus amerikanska varumärken som Bayliner, Mercury och... Sea-Ray. Med så många varumärken redan verkar det troligt att även varumärket Ryds skulle få leva vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 September , 2012 böldpest -- Du får väl kalla det böldpest om du vill. Men det tillverkningsfel som Ryds gjorde för några år sedan hade vad jag vet inget att göra med det som normalt kallas böldpest = inuti glasfibern, brukar börja synas efter 10-15 år. Det jag läst är att Ryds för några år sedan hade misslyckats med gelcoaten (ytlagret utanpå glasfibern) på ett antal båtar, som när dessa reklamerades blev reparerade. Det är ju bra att tillverkaren tar ansvar. Finns fortfarande massor av båtar man inte fick tag på -- Det vill du att vi andra ska tro på? Att de som köpt dessa nya båtar har upptäckt skador på skrovet, men inte reklamerat skadorna? Eller att groparna i deras gelcoat är så små att ägarna inte upptäckt dem? Tja, i så fall är det definitivt inte böldpest och inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 4 September , 2012 Jodå. Böldpest. och jag ser dom båtarna än idag när dom kommer som inbyte och ägaren varit helt ovetande. Men det verkar meningslöst att ta upp det med dig eftersom du har betydligt bättre insyn än mig i deras tillverkningsproblem och jag antar att du även fört djupare dikutioner med Raimo än vad jag gjorde för ett par veckor sedan så du är mer informerad. Lämnar det här men du kan ju hålla oss update med vad som händer och vad Raimo har för planer för Rydsfabriken. Ingen ide att jag går in på det eftersom du vet mer än jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 4 September , 2012 Vi har en 535 inom familjen från -97 med en mercury 50hk från 05 , 60-70 hk är nog mer lämplig motor, suverän båt annars, vi har även kapell som täcker hela bakre delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 4 September , 2012 Min är från 1998 och jag har också det bakre kapellet som gör att man kan sitta skyddad med tak och väggar, men personligen kör vi bara när de är fint väder så vi använder inte kapellet alls. Självlänsen fungerar perfekt. Maxmotor på båten är 60hk och man bör inte överstiga detta då det kan bli problem att försäkra en båt som har större motor än den är godkänd för. Men som tidigare talare skrev så är jag också mycket nöjd med min båt och har inga kvalitetsproblem som nämnts ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser