Barabulla 0 Postad 30 Augusti , 2012 Sett att det skrivits om detta tidigare på forumet med då om tidigare årsmodeller av Yamaha F150. Jag har en med årsmodell 2006, och nu i sommar, med 99 timmar på mätaren så havererar balansaxeln!!! Historia i sig hur det hände med stopp på öppet hav och så småningom bogsering till hamn. Inget vinande ljud eller annat missljud hördes - ingen förvarning överhuvudtaget annat än att motorn tappade i varvtal sista 10-15 minuterna. Läst om årsmodeller 2004 och 2005 som hade haverier på balansaxlar pga kompositmaterial och/ eller dålig smörjning. Och förvarning med vinande ljud. Vet att jag frågade säljaren om kända problem med modellen och fick höra om tidigare balansaxelproblem, men att det skulle vara åtgärdat från 2006. Men detta kan tydligen hända även på senare årsmodeller. Behöver väl knappast säga mer hur jag upplever detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 31 Augusti , 2012 Hur har det löst sig? Har en från -07 och den har börjat låta lite. Väntar besked från yamaha hur dom tänker hantera detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 31 Augusti , 2012 Först vid årsmodell 2010 sägs dom va säkra. Då fick det mest utsatta drevet ett litet smörjmunstycke. Ett paket i Sverige kostar närmre 15000 kr medan det i USA bara kostar 300 dollar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 September , 2012 Fel KONSTRUKTION BORDE YAMAHA STÅ FÖR vet flera motorer med oljud från balansaxlarna de är säkert bara en tidsfråga om haveri . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barabulla 0 Postad 2 September , 2012 Så långt i denna historia är att Yamaha Scandiavia har skickat en ny balansaxel, utan kostnad. Och ja, 15.000 kr kostar den. Om inte serviceboken varit ifylld med Yamahcenterstämplar hade de inte ersatt. Jag ska stå för arbetskostnaden. Det Yamahacenter där jag lämnat in båten kommer nu att lyfta ur hela motorpaketet, rengöra allt, motera tillbaka, köra en stund med ny olja, tömma och fylla ny olja igen. Bedömningen är att motorn i övrigt inte tagit skada. Den gick inte varm eller nöp, kördes inte länge. Hoppas teorin håller! Motorn började tappa varv successivt när jag åkte på öppet hav, rätt nära kusten iofs, men tillräckligt djupt för att inte kunna stanna och ankra. Eftersom det var frånlandsvind försökte jag ta mig så långt in i en fjärd som möjligt. Körde kanske 15 minuter från att jag kände av varvtappet. Kunde inte räkna ut vad som var problemet, inga missljud som sagt. Misstanken var att det kunde vara vatten i bränslet. Precis i lä bakom en ö så gick varningssignalen och oljelampan tändes. Så här i efterhand - pga att motorn tappade oljetryck. Filtret var nämligen helt igensatt av metallspån! I det ögonblicket slog jag av motorn och startade den inte igen. Förstå humöret när man några år innan spottat upp ett antal hundra tusen för båt & motor! Köpte ekipaget 2009 och efter en förstörd semester byttes, på garantin, trim & tiltmotorn, samt tillslaget på startmotorn. Då hade den ca 50 timmar på mätaren. Yamahacentergarantin gick ut i fjol. Hoppas verkligen att teorin om att inget annat skadats håller. Ett nytt motorpaket kostar 104.000kr och är mao inget alternativ. Men ett bojsänke har jag då fått mig. Har denna gång anlitat ett annat Yamahacenter och det ska sägas att de har varit fantastiska! Grymt kundfokus och stor servicekänsla. De har skött dialogen mot Yamaha centralt och tjatat fram ett nytt balansaxelpaket. Egentligen borde Yamaha centralt stå för hela kalaset, nu har de ju dessutom indirekt gått med på att undermålig kvalitet på en motordel är orsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 8 September , 2012 Skönt att det löst sig även om det borde varit självklart att yamaha stått även för arbetskostnaden då det uppenbarligen är felkonstruerat eller bristfälligt materialval. Har just fått höra att det inte är självklart att yamaha står för detta. Dom skall kolla i serviceboken trots att alla servicar är gjorda på en och samma firma, dom skall analysera motordata och mäta slitaget innan dom avgör hur dom kommer att göra. Märkligt. Än märkligare är att det tydligen finns bytesintervall på balansaxelpaketet. Tio år eller 2000 drifttimmar. Detta vittnar ju om att det är något fel någonstans. Finns fast pris och då dryga femtontusen. Bara att ta upp båten och låta verkstaden skruva isär, mäta och föra dialog med yamaha. verkstaden å andra sidan är väldigt hjälpsamma, tillmötesgående och trevliga men bestämmer ju inte i detta fall tyvärr. En påläst forummedlem skriver att det är en annan konstruktion numera och då borde du fått den modellen och slipper kanske vidare problem innan nästa bytesintervall, hoppas också få detta löst på Yamahas bekostnad så det funkar några år till, gärna tio år till då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barabulla 0 Postad 13 September , 2012 Nu är motorn repad och det verkar ha gått bra. Endast provkörd på land, så slutligt facit blir vid belastning nästa säsong. En revidering av vad jag skrev ovan, det var inte metallspån som satte igen oljefiltret utan någon typ av kompositmaterial. Och ja, har nu fått senaste versionen av balansaxel. Yamahacenter/ Franssons Automek i Umeå har gjort jobbet och de har varit mycket bra att ha att göra med i detta fall. Upplevde dem som väldigt engagerade, drev diskussionen med Yamaha och återkopplade löpande status till mig. Funkat mkt bra eftersom jag själv bor dryga 60 mil bort (har båten vid sommarstället i Norrland). Kan varmt rekommendera dem och jag är självklart en återvändande kund längre fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 8 Oktober , 2012 Så är även min motor åtgärdad, Yamaha har stått för allt utom oljebyte då dom inte tyckte det behövdes pga att inget påtagligt slitage kunde ses på dreven. Kostade på ett oljebyte ändå. Båten är åter sjösatt och efter två skapligt långa turer fungerar det utmärkt. Oljudet är borta. Verkstaden har agerat mycket bra hjälpsamt och proffsigt, All heder åt dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barabulla 0 Postad 3 Juli , 2014 Det sket sig kan man säga. Snart gått två år sedan balansaxelhaveriet. Hade båt o motor i vattnet ett par gånger förra året utan att den gick som den skulle. Pga långflytt med tillhörande bestyr åkte den i vinterförvaringen sent på hösten och kollades inte upp igen av verkstaden förrän nu i vår. Ramlager skurit och även vevaxel påverkad. 50+ tusen för rep och ändå inga garantier att det blir OK. Tror att roten till det onda var skit i bränslesystemet som delvis satt igen en spridare vilket gav ojämn belastning och knäckte balansaxeln. Vilket i sin tur orsakade att ramlager/ vevaxel gav upp när motorn belastades igen efter rep. Förra sommaren gick verkst igenom bränslesystemt, spridare rengjordes m ultraljudstvätt/kemikalier. Högtryckspumpen hade en röd sörja i sig, små rödaktiga flagor. Helt rent i båtens tank dock. Motorn har gått få timmar varje år och troligen har inte verkstäderna som servat motorn tömt den på bensin. Det finns en evakueringsslang på högtryckspumpen för just det ändamålet. Fått en bra deal och har beställt en ny motor. Blir samma fabrikat och storlek. Det är bara att bryta ihop och gå vidare. Lärdomen är att se till att använa motorn/ båten mer och se till att den servas/konserveras fullt ut efter varje säsong. Att en beg motor har få gångtimmar är absolut ingen garant för att den är bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2014 Tråkigt, tråkigt! Men att bränsleproblemen och balansaxelproblemen/ramlagerhaveriet skulle va sammankopplade känns inte så troligt. Tror snarare att man inte fått motorn ren från kompositspån och/eller att ramlagerskadan inleddes i samband med balansaxelhaveriet. Men ja det är superviktigt att vinterkonservera korrekt och använda schysst soppa. Fuel stabiliser inkörd i god tid innan upptagning och dränering av ångseparatorn efter uppdragning samt koll på filterna är receptet för att slippa problem. O självklart att tanka schysst, ren och torr soppa samt ha lite omsättning på den. Bytte själv balansaxlar på min snurra nyss då de börjat vina framförallt vid kall motor och jag ville definitivt inte vänta på haveriet. Nu sitter där 5:e generationens balansaxlar med extra smörjmunstycke som Yamaha började montera i nya motorer fr o m 2013. Dock ska redan generation 4 som kom till 2010 va säker. Alla med en F150 bör lära sej lyssna efter missljudet, Ju äldre motor desto mer angeläget. Att byta balansaxlar är för övrigt ganska enkelt, tar ett par timmar. O några 15 000 behöver man inte pynta. Ett balansaxelpaket från staterna är hemma för ca 3 500 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2014 Ett alternativ till att byta vinande balansaxlar är faktiskt att bara ta ut dom ur motorn. För några år sedan släppte man en version av F150 för kommersiellt användande och U-länder. Denna motor heter F150B och har lite annorlunda mappning, saknar balansaxlar men är i övrigt identisk med vår version F150A. F150B har ett sänkt toppvarv till 5500 rpm jämfört med 6000 för F150A. Ligger man alltså inte och nöter över 5500 rpm klarar man sej alltså utan balansaxlarna. Detta förfarande lär nog bli ganska vanligt i takt med att motorerna blir äldre och folk inte vill kosta på dom nya balansaxlar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barabulla 0 Postad 4 Juli , 2014 Jarb - du har säkert helt rätt. Jag tror också att ramlagerskadan orsakades av spånet från balansaxeln. Även möjligt att det helt och hållet var det "kända" balansaxelproblemet som var roten till det onda. Men faktum var också att en spridare inte gick för fullt, och att det var mycket skit i bränslet inne i motorn. Kanske "snedbelastningen" på balansaxeln i vart fall bidrog? Märktes inget under normal körning, och hörde vad jag vill minnas inga missljud. Men får väl vara ödmjuk - kan naturligtvis ha missat det. Vet man inte vad man ska lyssna efter är det inte lätt att höra. Haveriet hände på väg till höstupptagningen. Märkte kvällen innan att motorn tappat 2-300 varv på fullgas men tänkte "det får verkstan kolla upp vid servicen". Även vattenavskiljarfiltret var fullt av rött grejs. Men inte en tillstymmelse till smuts i tanken, slangade själv ur och testade med en vit duk på en pinne genom hålet för mätargivaren. Alltså, det tycks bildas smuts av bensinen självt, inne i motorn, om den får stå länge. Funderar på om det är etanolen i bränslet som gnager på slangar och annat, eller något fenomen kring tillsatser i bränslet som fäller ut under vissa förutsättningar, kondensbildning etc. Anmärkningsvärt är det i vart fall. Bränslestabilisator har jag själv haft någon eller ett par gånger och i säsongens sista tank, de åren jag ägt motorn. Men inte alla, vilket kommer att bli fallet hädanefter. Sedan får man hoppas att den där lilla flaskan verkligen funkar... Något speciellt fabrikat att rekommendera? Har också noterat att USA-priserna är på en helt annan nivå, tog själv hem 4 nya spridare förra sommaren. Skickade de gamla till Performance Tuning Sweden, funkade kanon med post och tog bara några dagar så hade jag dem tillbaka rengjorda. Eftersom jag nu har en uppsättning extra (förutsatt att de passar till nya motorn) kan det nog bli så att jag växlar spridare med viss periodicitet och skickar till dem för tvätt och flödesmätning. Hade inte hört att man kan köra utan balansaxel med annan mappning. Det kan ju vara ett alternativ. Dock inget för mig då jag tycker om att varva ur fullt emellanåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 4 Juli , 2014 Måste man tar ur balansaxlarna? Räcker det inte att bara ta bort drivningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2014 Nej den, snedbelastning som uppstår om en cylinder dör hanterar vev och lager alldeles utmärkt. Vevaxeln är ju snedbelastad 2 gånger per motorvarv även vid normaldrift då den ena kolven drar in nya färskgaser medan den motstående går i arbetstakt och de två andra kompar respektive drar ut avgaser. Så vart halvvarv har du tre burkar som är i princip obelastade medan en arbetar. Det som händer om en burk dör är att den blir bara snedbelastad 3 gånger per 2 motorvarv mot 4 gånger per 2 motorvarv vid normal drift. Ljudet från balansaxlarna börjar som ett svagt ofta pulserande vinande från motorns framkant. Sök "Yamaha 150 balancer issue" på Youtube så finns det filmer både hur det ska låta och hur det inte ska låta. Har man en gång hört ljudet är det mycket lätt att höra. Det skall överhuvudtaget inte finnas nåt vinande från balanaxelns växel. Tja.. Är man minsta tveksam vilken produkt man ska använda är det alltid bäst att använda orginalprodukten. Yamaha har en egen fuel stabiliser som heter Yamalube Fuel Stabiliser & Conditioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2014 Måste man tar ur balansaxlarna? Räcker det inte att bara ta bort drivningen? Balansaxlarna sitter i ett eget lagerhus i motorns bakkant bakom vevaxeln, alltså där oljetråget sitter på en bilmotor. Balansaxlarna är drivna av stål och kompositdrev direkt av vevaxeln. Det är kompositdreven som havererar och snafset hamnar i sumpen som sätter igen sugsilen till oljepumpen och sen är det gonatt. Drivhjulen till balansaxlarna är hoppressade med själva axlarna. Vill man ta bort sina balansaxlar tar man helt enkelt ut axlarna och dreven som en enhet ur lagerhuset. Man pluggar smörjkanalen i lagerhuset och sätter sen tillbaka det tomma lagerhuset på motorn. Bilden visar ett havererat balansaxelpaket utan det extra smörjmunstycket som kom fr o m modellår 2010. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2014 Denna bild visar hur det uppdaterade balansaxelpaketet fr o m modellår 2010 ser ut. Notera "tornet" över de högra dreven. Det är detta som är det extra smörjmunstycket som inte finns på tidigare versioner. Det har efter detta kommit ytterligare en uppdatering så nu är man inne på generation 5 av balansaxlarna, dessa sitter i motorer fr o m modellår 2013. Balansaxlarna är faktiskt en slitdel i motorn med ett bytesintervall på 2 000 timmar. Problemet var att de håll långt ifrån så länge på de första motorerna. Man gjorde 2 uppdateringar där man förbättrade matrial och toleranser men detta var alltså inte tillräckligt utan först efter version 4 fr o m 2010 blev livslängden den förväntade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barabulla 0 Postad 4 Juli , 2014 OK - jag ger mig. Får (nåja...) ju en sproilans ny motor nu, med senaste balansaxeln, så utgår att det blir rätt safe. Men nog kommer jag att lyssna och vara uppmärksam i vart fall. Kollade en hel del på Youtube-klipp när det nyss hänt mycket skrivet på amerikanska forum om problematiken. Kör nog med Yamalube stabilisatorn - tack för tipset. Nya motorn beställd och på väg så det ser ut som att båten kan komma i sjön lagom till semestern . Ingen ide att oja sig mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juli , 2014 Efter att ha kollat på ett underhållsschema från 2010 så är bytesintervallet på balansaxlarna faktiskt struket. Yamaha anser alltså att balansaxlarna med smörjmunstycke ska hålla hela motorns livslängd. Det var alltså de äldre versionerna utan extra smörjmunstycke som skulle bytas efter 2 000 timmar men alltså inte håll så länge på långa vägar. Hade de bara hållt 2 000 timmar hade nog bara ett fåtal fått byta ändå då inte många motorer ens går 2 000 timmar under sin livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 4 Juli , 2014 Nu vet jag hur balansaxlarna drivs på denna motor. När jag skrev "Räcker det inte att bara ta bort drivningen", trodde jag att de drevs av en kedja som på en del bilmotorer. Man lär sig något nytt varje dag och detta var intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raymond_j 0 Postad 2 September , 2014 Jarb, du verkar ha stålkontroll på detta problem. Jeg handlade en Yamarin 64DC tidligere i sommer, og på tomgang har jeg en pipelyd som jeg undrar om kan være balanseaksellyd. Motoren min har produksjonsår 2006, og har gått 522 timer nå. Jeg tror ikke balanseakslene har blitt utbytt, men finnes det noen måte å se på utsiden av huset om det er ny eller gammel versjon? Har planer om å bytte balanseakslene i vinter, men vurderer om jeg skal demontere for kontroll før jeg bestiller nytt kit. Men det er kansje bare tull, det er vel uansett en god forsikring å bytte ut i förebyggande syfte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 September , 2014 Mej veterligen går det inte att se om balansaxlarna är bytta från utsidan. Kolla motorns sevice-historik med Yamaha, är det gjort på verkstad bör det finnas registrerat. Yamaha uppger inga slitagetoleranser i sina manualer, Finns ljudet där ska du definitivt byta dom. Mina egna uppvisade inga tecken på slitage visuellt på kuggarna. Däremot fanns en lätt tröghet i rotationen av axlarna som inte fanns i det nya paketet. Före bytet fanns ett hissande/vinande ljud precis som på Youtube-filmerna vid framförallt kallstart. Efter bytet går det i stort sett inte att höra något transmissionsljud överhuvudtaget från balansaxlarna. Det finns visserligen ytterligare ett ljud som F150 kan drabbas av från drivaxelbussningen ovanför växelhuset. Det är dock ett mer tjutande ljud än ett vinande. Försvinner temporärt om man sprutar smörja typ WD-40 på drivaxeln uppe i skarven vid underkåpan o låter rinna ner längs axeln till bussningen. Permanent lösning är att varje gång växelhuset demonteras smörja bussningen med Yamahas specialfett WR No. 2. Det är framförallt motorer som går i saltvatten som drabbas av detta tjutande, störigt men ofarligt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raymond_j 0 Postad 3 September , 2014 Har lest om at drivaxel også kan lage lyd, men har ikke klart å konstatere om jeg har den ene eller andre ulyden. Har ikke forsøkt å smøre akselen, men uansett er det vel en grei forsikring å bytte balanseakslene om de ikke har vært skiftet tidligere. Er vel igrunn primært ved tomgang og varm motor jeg har lyd. Hører man godt om lyden kommer fra balanseakselområdet om man tar av motorkåpa, eller er det svårt å skille ut hvor lyden kommer fra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 September , 2014 Det hörs rätt tydligt att ljudet kommer från balansaxlarna om man lyssnar i denna region med kåpan av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser