AndKar 0 Postad 30 Augusti , 2012 Vi är en liten familj om två vuxna och en treåring som funderar på en segelbåt att jobba med under vintern inför nästa säsong...litegrann för att äntligen komma oss för att lära oss segla ordentligt. Vi är alltså nybörjare även om en viss vana finns. Nu tittar vi på en Jasmine 25, hur är hon att segla, och hur mycket bör man betala? Finns det några i samma prisklass som ger mer båt för pengarna? Tänker t.ex. på Comfort 26, Birdie 24, IF eller Maxi 77. Tanken är att vi vill ha en lättseglad båt där vi kan öva, men också göra övernattningar. Ett plus med bekvämligheter som toa, kök och diskho såklart. Mvh A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 30 Augusti , 2012 Klart jag är partisk men.. bekvämlighets/utrymmesmässigt är Maxi 77 helt klart bäst. Lättseglad.. hur definierar man det.. Vissa gillar inte alls den (förhållandevis) stora genuan, som självklart är mer otymplig än en partialriggads mindre genua/fock. Själv seglar jag mkt själv i 77an och har inga problem med det. Men det är klart att det blir mer att wincha runt på kryssen. Å andra sidan är 77an underriggad och behöver inte revas i första taget, den tuffar på i hårdvinden. Trygg båt, på så sätt lättseglad? Du har en fantastiskt stor och djup/säker sittbrunn i Maxin, på gott och ont. Sikten föröver i kombination med den stora genuan blir lidande, men du har mkt utrymme att umgås och barnen sitter djupt och skyddade. IF seglar mkt bra, men är trängre och mer spartansk. H-båt är väl en annan kul och enkel båt, men också trång i mitt tycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 30 Augusti , 2012 Här finns lite info och prisstatistik för Jasmine 25, http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=737 Båten är mastheadriggad och relativt långsam för sin storlek. Andra likande båtar i samma priskategori kan t ex vara Becker 27. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser