Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
AndKar

Jasmine 25 vs. liknande

Rekommendera Poster

Vi är en liten familj om två vuxna och en treåring som funderar på en segelbåt att jobba med under vintern inför nästa säsong...litegrann för att äntligen komma oss för att lära oss segla ordentligt.

Vi är alltså nybörjare även om en viss vana finns.

Nu tittar vi på en Jasmine 25, hur är hon att segla, och hur mycket bör man betala? Finns det några i samma prisklass som ger mer båt för pengarna? Tänker t.ex. på Comfort 26, Birdie 24, IF eller Maxi 77.

Tanken är att vi vill ha en lättseglad båt där vi kan öva, men också göra övernattningar. Ett plus med bekvämligheter som toa, kök och diskho såklart.

Mvh A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart jag är partisk men.. bekvämlighets/utrymmesmässigt är Maxi 77 helt klart bäst.

Lättseglad.. hur definierar man det.. Vissa gillar inte alls den (förhållandevis) stora genuan, som självklart är mer otymplig än en partialriggads mindre genua/fock. Själv seglar jag mkt själv i 77an och har inga problem med det. Men det är klart att det blir mer att wincha runt på kryssen. Å andra sidan är 77an underriggad och behöver inte revas i första taget, den tuffar på i hårdvinden. Trygg båt, på så sätt lättseglad?

Du har en fantastiskt stor och djup/säker sittbrunn i Maxin, på gott och ont. Sikten föröver i kombination med den stora genuan blir lidande, men du har mkt utrymme att umgås och barnen sitter djupt och skyddade.

IF seglar mkt bra, men är trängre och mer spartansk. H-båt är väl en annan kul och enkel båt, men också trång i mitt tycke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...